دسری سر یع، خوشمزه و بسیار متفاوت

لاوا کیک، آتشفشانی از شکلات

کیک لاوا یک دسر فرانسوی است که به نام کیک شکلاتی مذاب یا کیک آتشفشان نیز شناخته می‌شود. این کیک یک کیک شکلاتی معمولاً تک نفره است که دور تا دور بافتی کیکی و در وسط بافتی مایع از شکلات دارد و با اولین برش مایه داخل آن از دل کیک مانند مواد مذاب و گداخته درون کوه آتشفشان سرازیر می‌شود. نکته قابل توجه درباره این کیک سادگی دستور تهیه، سرعت بالای آماده سازی، طعم خوشمزه، بافتی لطیف و ظاهر زیبا و خاص آن است.

فائزه صدیقی
نویسنده

چند نکته در خصوص مواد اولیه
از عوامل موفقیت در اندازه‌گیری عدم تبدیل واحدها و استفاده از ابزار گفته شده در دستور منبع است، پس برای این دستور از ترازوی آشپزخانه استفاده کنید. دقت کنید که با وجود جامد نبودن مغزی کیک، مواد 10 تا 12 دقیقه در فر بسیار داغ پخته و دمای داخلی به بالای هفتاد درجه می‌رسد، یعنی دمای میکروب‌زدایی تخم‌مرغ انجام شده و نگرانی از بابت سلامت دسر به‌دلیل نیم‌پز بودن آن وجود ندارد.
برای این دستور می‌توانید از کره حیوانی(کره صبحانه) یا کره گیاهی سوپرمارکتی(مارگارین) یا مخلوط هر دو استفاده کنید. دقت کنید که برای این دستور کره سنتی، کره لاکتیکی، کره کم چرب، روغن جامد و روغن صاف قابل استفاده نیستند.
برای این کیک از مرغوب‌ترین و خوشمزه‌ترین شکلات ممکن استفاده کنید زیرا طعم اصلی این کیک از شکلات آن است و باقی مواد برای ایجاد بافت استفاده می‌شوند، پس هر چه شکلات مرغوب‌تر، دسر خوش طعم‌تر. همیشه از شکلاتی در دسرها استفاده کنید که به تنهایی خوش طعم باشد. در صورتی که درصد شکلات بالای هفتاد درصد است، به جای یک چهارم پیمانه شکر، از یک سوم پیمانه شکر استفاده کنید. در این دستور از شکلات چیپسی به جای شکلات نمی‌شود استفاده کرد.
منظور از شکر، شکر سفید معمولی است و قابل جایگزینی با شکر قهوه‌ای نیست.
از آنجایی که پرتقال طعم شکلات را بسیار عالی می‌کند، می‌توانید وانیل را حذف کنید و در همان مرحله به جای وانیل یک قاشق چایخوری رنده پوست پرتقال بریزید.
 
طرز تهیه لاوا کیک
اولین قدم در تهیه این دستور آماده‌سازی قالب‌ها است که ترجیحاً به‌صورت تک نفره استفاده می‌شود. ابتدا آرد و پودر کاکائو را در کاسه‌ای ریخته و با چنگال خوب مخلوط کنید. سپس قالب‌ها را به کمک برس شیرینی‌پزی با کره نرم چرب کنید. دقت کنید که استفاده از روغن مایع و جامد برای چرب کردن قالب‌ها توصیه نمی‌شود. حالا مخلوط آرد و پودر کاکائو را در یکی از قالب‌ها ریخته، قالب را خوب بچرخانید تا همه دیواره به آرد آغشته شود و بعد به سطح کار ضربه بزنید تا آرد اضافی از قالب بیرون بریزد. این کار را روی کاغذ روغنی انجام بدهید و بعد مخلوط آرد و پودر کاکائو بیرون ریخته را در قالب بعدی بریزید و کار را تکرار کنید. قالب‌ها را روی سینی شیرینی‌پزی آماده بگذارید و بعد فر را روی دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود (برای فر برقی دما را کم نکنید.)
شکلات خرد شده و کره هم دمای محیط را با هم در کاسه‌ای بریزید و روی بخار آب یا در مایکروویو بگذارید تا ذوب و یکدست شود. در صورت استفاده از مایکروویو، دستگاه را روی بیشترین قدرت تنظیم کنید، هر 30 ثانیه یک بار کاسه را بیرون بیاورید و یک دور هم بزنید. وقتی مخلوط کره و شکلات کاملاً یکدست شد، کاسه را روی میز کار بگذارید. تخم‌مرغ‌ها، زرده‌ها، نمک، وانیل و شکر را در کاسه‌ای بریزید، یک دقیقه با دور متوسط همزن برقی زده، دور‌گیری کنید و بعد سه دقیقه با تندترین دور همزن بزنید تا حجیم، روشن و روبانی شود.
در این دستور ترتیب‌های گفته شده بسیار مهم است، چرا که مخلوط شکلات و کره گرم باید به مواد اضافه شود. یعنی ابتدا باید شکلات و کره کاملاً یکدست شود و بعد در مدتی که تخم‌مرغ و شکر زده می‌شود کمی ‌از داغی بیفتد. بعد از زدن مواد تخم‌مرغی، مخلوط کره و شکلات را به آن اضافه کرده و با ویسک(بدون استفاده از همزن برقی) به آرامی ‌مخلوط کنید.
بعد از یکدست شدن، آرد را روی مواد الک کرده و با ویسک به آرامی ‌و در یک جهت در حد مخلوط شدن هم بزنید.
مواد را در قالب ریخته و دقت کنید که حتماً یک بند انگشت بالای ظرف خالی بماند. قالب‌ها را به مدت ۱۲ دقیقه در فر گرم بگذارید. بعد از اتمام پخت، یک دقیقه قالب را روی توری خنک کننده گذاشته و بعد روی بشقاب برگردانید. می‌توانید روی دسر پودر قند بپاشید یا در کنار آن میوه‌های برش‌خورده دلخواه یا بستنی گذاشته و سرو کنید.
 
شرایط نگهداری
این دسر بهتر است به‌صورت تازه از فر خارج و سِرو شود. اما اگر مایل بودید که زودتر آن را آماده کنید، آن را درون ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید و قبل از سرو اجازه بدهید به دمای محیط برسد و بعد از پنج دقیقه در فر ۱۸۰ درجه گرم کنید تا دوباره وسط دسر مذاب شود.
از این‌که این آموزش را تا انتها با من همراه بودید از شما سپاسگزارم. امیدوارم لحظات شیرین زندگی‌تان هر روز بیشتر از روز قبل باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی