دکتر المحطوری به روایت خبرگان و نخبگان

شهید دفاع از مظلومان

مفتی اهل سنت یمن، جناب شمس‌الدین شرف‌الدین در وصف شهید المحطوری می‌گوید: دکتر المحطوری از شخصیت‌های برجسته یمن بود که از مظلوم دفاع می‌کرد و کلمه حق را در جهان فریاد می‌زد. شرف‌الدین با بیان اینکه المحطوری توانست در طول عمر با برکتش پرده از چهره تکفیر و استکبار بیندازد، ادامه می‌دهد: دلیل کینه یهود و جریان‌های تکفیری از این چهره مجاهد عرصه علم و اندیشه، بصیرت و روحیه تبیین‌گری او بود.
محقق نام آشنای ادبیات و زبان عربی یمن جناب «عبدالحفیظ بن حسن الخزان» در توصیف علامه المحطوری این‌گونه بیان می‌کرد: شهید اهل علم، دکتر المرتضی المحطوری این افتخار را داشت که بیش از یک نسل را به نور معرفت، خدمت به دانش و آفاق اندیشه سعادتمند کند. فضیلت و شهد ناب و شیرین عشق بود که سبب شد او کتاب «تحفة بن الامیر الصنعانی» را چاپ کند. به همین مناسبت از همگان خواسته می‌شود این کتاب ارزشمند را حفظ کنند و مسیر تبلیغ و تبیین دین‌گرایی صحیح که از آن شهید به یادگار مانده است را ادامه دهند.
مورخ فرزانه «حافظ الاعرج» نیز در وصف شهید دکتور المحطوری با بیان اینکه آن شهید بزرگوار انسانی خودساخته بود، می‌گوید: آن مجاهد، بزرگوار و زاهدانه زیست تا بر فراز منبر خود به شهادت رسید.
«یحیی الیزلی» روزنامه نگار معروف یمنی در تعریف علامه المحطوری می‌گوید: آن شهید میراث فکری بزرگی از خود به یادگار گذاشت که ثمرات آن به زیدیه، یمن و جهان اسلام می‌رسد. وی در مجموع، برای بسیاری از مسائل فقهی و حقوقی راه‌حل ارائه کرد. او برای مواضع و نظرات خود و اتخاذ اصل صداقت، نفی بی‌عدالتی و دوری از افکار تکفیری و اسطوره‌های رایج، شهادت را به جان خرید.
 «صالح مقبل فریاء» از شاگردان آن شهید با بیان اینکه دکتر المرتضی المحطوری تمام وقت خود را به نفع مردم صرف کرد و هیچ فرصت و زمانی را از دست نمی‌داد تصریح کرد: در سحر، صبح، بعد از ظهر و بعد از شام تدریس می‌کرد و تمام وقت خود را صرف ما و بهره‌مندی از دانش خود می‌کرد، حتی در زمانی که در خانه بود. او با نبوغ خود توانست به تنهایی و در شهر صنعا، با گروهی از علمای برجسته وهابی مواجه شود و این کارزار را به مقاومت بنشیند.
علی الشرفی، خبرنگار رادیو آفاق و چهره رسانه‌ای مطرح نیز در وصف آن شهید بزرگوار می‌گوید: استاد عالم دکتر المرتضی المحطوری فخر یمن و افتخار علم و فقاهت است. در وجدان انقلابیون صدا و رویکرد او و در پیش‌نویس علوم و تلفظ و فهم آن‌ها، تأثیرات  او مشهود است. تفکرات او مانند کبوتری بر مناره‌های مساجد صنعا پرواز می‌کند و در مراكز  صنعا بوی دستانش كه آن‌ها را بر نيكوكارى و تقوا بنا نهاده، هنوز قابل استشمام است.
جستجو
آرشیو تاریخی