نگاهی به آثار برجای مانده از شیخ‌المقاومه

تألیفات

 تفسير جزء تبارك وجزء عم
 ﺗﻔﺴﻴﺮﺍﻟﻘﺮآﻥ ﺍﻟﻜﺮﻳﻢ
 ﺗﺤﺮﻳﺮ ﺍﻷﻓﻜﺎﺭ ﻋﻦ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﺍﻷﺷﺮﺍﺭ
 ﺍﻟﻐﺎﺭﺓ ﺍﻟﺴﺮﻳﻌﺔ فی ﺍﻟﺮﺩ ﻋﻠﻰﺍﻟﻄﻠﻴﻌﺔ
 ﺍﻹﻳﺠﺎﺯ فی ﺍﻟﺮﺩ ﻋﻠﻰ ﻓﺘﺎﻭﻯ ﺍﻟﺤﺠﺎﺯ
 ﺷﺮﺡ اﻣﺎلی ﺍلإﻣﺎﻡ اﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﻴسی
 ﻃﺮﻕ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻟﻘﺮآﻥ
 ﻛﺸﻒ ﺍﻟﻐﻤﺔ فی ﻣﺴﺄﻟﺔ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺍﻷﻣﺔ
 ﺍﻟﻤﺠﻤﻮﻋﺔ ﺍﻟﻮﺍﻓﻴﺔ فی ﺍﻟﻔﺌﺔ ﺍﻟﺒﺎﻏﻴﺔ
 ﺍﻟﺤﺴﺎﻡ ﺍﻟﻘﺎﺿﺐ ﺍﻟﺨﺎﻓﺾ ﻟﻬﺎﻣﺎﺕ ﺍﻟﻨﻮﺍﺻﺐ
 ﺍﻟﺘﺤﺬﻳﺮ ﻣﻦ ﺍﻟﻔﺮﻗﺔ
 اﺣﺎﺩﻳﺚ ﻣﺨﺘﺎﺭﺓ فی ﻓﻀﺎﺋﻞ ﺁﻝﺍﻟﺒﻴﺖ
 اﺭﺷﺎﺩ ﺍﻟﻄﺎﻟﺐ اﻟﻰ اﺣﺴﻦ ﺍﻟﻤﺬﺍﻫﺐ
 اﻳﻀﺎﺡ ﺍﻟﻤﻌﺎﻟﻢ فی ﺍﻟﺮقی ﻭﺍﻟﺘﻤﺎﺋﻢ
 ﺑﻴﺎﻥ ﺍﻟﺒﺮﻫﺎﻥ ﻣﻦ ﺍﻟﻘﺮآﻥ ﻋﻠﻰ ﺗﺨﻠﻴﺪ اﻭﻟﻴﺎﺀ ﺍﻟﺸﻴﻄﺎﻥ فی ﺍﻟﻨﻴﺮﺍﻥ
 ﺍﻟﺘﺒﻴﻴﻦ ﻓﻲ ﺍﻟﻀﻢ ﻭﺍﻟﺘﺄﻣﻴﻦ
 ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ ﻟﻴﺴﻮﺍ ﻛﻞ ﺍﻷﻣﺔ
 ﺍﻟﺠﻮﺍﺏ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺤﻜمی
 ﺍﻟﺰﻳﺪﻳﺔ فی ﺍﻟﻴﻤﻦ
 ﺍﻟﻔﺮﻕ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﺴﺐ ﻭﺍﻟﻘﻮﻝ ﺍﻟﺤﻖ
 ﻣﻦ ﻫﻢ ﺍﻟﺮﺍﻓﻀﺔ
 ﻣﻦ ﻫﻢ ﺍﻟﻮﻫﺎﺑﻴﺔ
 ﺍﻟﻤﻄﺮﻓﻴﺔ
 ﺍﻟﻨﺼﻴﺤﺔ ﺍﻟﻤﻔﻴﺪﺓ

 

سید بدرالدین به تدریس و تألیف می‌پرداخت و ده‌ها تن از علما و دانش‌پژوهان زیر نظر او تحصیل کردند.
او در پاسخ‌گویی به مخالفان زیدی نقش بسزایی داشت و دارای آثار چاپی و خطی فراوانی از جمله تفسیر قرآن کریم است.
فعال فرهنگی، دکتر حمود الاهنومی می‌گوید: «استاد عالم و فقیه قرآن، بدرالدین امیرالدین الحوثی یکی از برجسته‌ترین علمای یمن است که علم و جهاد را باهم درآمیخت و به شبهاتی که عقاید یمنی‌ها را متزلزل می‌کرد، پاسخ داد».
جناب بدرالدین الحوثی در کتاب «انذار از تفرقه» از تفرقه و اختلاف در صفوف امت صحبت می‌کند. همچنین در بخشی از کتابش نوشته است راه حل امت اسلامی در بازگشت به قرآن کریم است.
یکی از آثار او، کتاب «ﺍﻹﻳﺠﺎﺯ فی ﺍﻟﺮﺩ ﻋﻠﻰ ﻓﺘﺎﻭﻯ ﺍﻟﺤﺠﺎﺯ 1397 ق» است که در این کتاب سید بدرالدین پاسخ فتواهایی که مفتی وقت عربستان سعودی، عبدالعزیز بن باز درباره کافر بودن زائران اهل قبور نوشته است، پاسخ می‌دهد.
کتاب «ﺍﻟﻐﺎﺭﺓ ﺍﻟﺴﺮﻳﻌﺔ فی ﺍﻟﺮﺩ ﻋﻠﻰﺍﻟﻄﻠﻴﻌﺔ» پاسخی به مقبل الوادعی و اکثر شبهاتی که وهابیان مطرح کرده‌اند، است. در این کتاب استدلال پیروان اهل بیت (علیهم السلام) به شبهاتی در جهات مختلف اساسی، رجالی و موارد دیگر را آورده است.

فعالیت‌های قرآنی
سید بدرالدین که در فضای علمی و مجالس دینی رشد یافته بود، با قرآن زندگی کرده و آن را حفظ کرد و در دریای بی‌کرانش عمیق شد تا اینکه (فقیه قرآن) نامیده شد. او همچنین حافظ نهج‌البلاغه نیز بود.
الاهنومی، فعال فرهنگی درباره‌ او تأیید می‌کند: «عالم بدرالدین حوثی به امر به معروف و نهی از منکر علاقه داشت و بر اساس مبانی قرآنی مباحثش را آغاز می‌کرد و اگر خواست یکی از علما را وصف یا مدح کند، ملاک ستایش او قرآنی بودن فرد بود».
الاهنومی معتقد است علامه بدرالدین حوثی در تمام مراحل تاریخی ، مستمسک به قرآن کریم بوده است و این امر حقیقتاً در عملکردها و دستاوردهای او آشکار است.
عبدالملک بدرالدین فرزند او گفته است: « براساس اطلاعاتی که از ایشان دارم، او استاد بزرگ قرآن کریم بود. ایشان همیشه به تلاوت قرآن پایبند بوده و همیشه مراقب بود روزی نگذرد که جزئی از قرآن را به‌خوبی تلاوت نکرده باشد. در مصیبت و بلاها به قرآن پناه می‌برد و آن را با لحن غمگینی تلاوت می‌کرد. پدرم با علاقه‌مندی، قرآن را به شاگردانش آموزش می‌داد و دیگران را به مداومت به تلاوت قرآن تشویق می‌کرد».
کتاب «التیسیر فی التفسیر» دایره المعارف هفت جلدی در تفسیر قرآن کریم است که یکی از مهم ترین و گسترده ترین آثار علامه بدرالدین حوثی به شمار می‌رود.
عبدالملک فرزند ایشان می‌گوید: «این کتاب یکی از مهم‌ترین مطالبی است که پدرم نوشته‌اند؛  زیرا از نظر مفاهیم قرآنی بسیار مفید و به صورت آسان و قابل فهم ارائه شده است. او برای نگارش این کتاب، تفسیر ائمه اطهار(علیهم السلام) و دیگر تفاسیر را مطالعه می‌کرد تا به معنای مورد تأیید پیامبر اکرم(ص) و حضرت (ع) برسد. این کتاب شیوه‌ای از تفسیر را ارائه می‌کند که بر جامعیت قرآن به عنوان یک سبک زندگی متمرکز است.

منبع: موقع انصارالله  

جستجو
آرشیو تاریخی