وقتی بدخط ­بودن مزیت است

هرچه بدخط ­تر، بهتر!

ریحانه عارف­ نژاد
روزنامه‌نگار

شما می‌دانید که «چطوری می‌توانیم خیلی بدخط بنویسیم؟!» سؤال عجیبی است؛ می­‌دانم. مردم معمولاً به کلاس خوشنویسی می‌روند تا دستخط خوانا و زیبایی داشته باشند. بعضی‌ها هم خوش‌شانس هستند و بدون اینکه به هیچ کلاسی رفته باشند، خوش­خط می­‌نویسند. اما این کار برای دوست جدید «چستر» غیرممکن است! غیرممکن!
رفتن به یک مدرسه جدید برای همه بچه­‌ها چالش‌برانگیز است. چستر به اندازه قسمت­‌های یک سریال طولانی مدرسه عوض کرده، اما کنار آمدن با این مدرسه بخصوص، برایش ممکن به نظر می‌­رسد! او به اندازه یک ­دنیا دلیل برای ناراضی­ بودن دارد: معلمش چاق است. همکلاسی­‌ها چنگی به دل نمی‌­زنند. ظاهر مدرسه هم که به درد نمی­‌خورد. حالا شاید اگر از بغل‌دستی شانس بیاورد، همه‌چیز بهتر شود. اما معلم، چستر را به سمت ردیف آخر کلاس راهنمایی می­‌کند. تنها صندلی خالی کلاس آنجاست.
چستر باید کنار جو بنشیند. پسری عجیب‌وغریب که مشکلاتی در یادگیری درس‌­ها دارد. جو می‌­تواند با تقلب ­کردن بگوید که هفت ضربدر هشت چند می­‌شود، اما جواب هشت ضربدر هفت را نمی­‌داند! این پسر بی­نوا البته مشکل دیگری هم دارد: خطش! صفت خرچنگ‌قورباغه برای دستخط او کافی نیست. خط میخی از حروفی که او کنار هم چیده خواناتر است. اگر کسی بتواند نوشته او را بخواند باید جایزه بگیرد!
حالا چرا دست­خط او مهم است؟ همه کلاس در حال انجام پروژه‌های مختلف هستند. هرکس باید درمورد موضوعی که خودش انتخاب کرده تحقیق کند. جو اما فقط یک­ چیز دوست دارد: خوش­خط ­بودن! پروژه او درباره خوش­‌خط و تمیز نوشتن است. کاری که به هیچ عنوان از او برنمی‌آید. اما اگر موضوع پروژه کمی -فقط کمی- تغییر کند چه؟ مثلاً اگر کلمه خوش‌خط را برداریم و به‌جایش بنویسیم: بدخط! در این صورت این همان چیزی است که جو در آن مهارت دارد! شاید چستر و جو در طول کار روی این پروژه بامزه، بتوانند به هم کمک‌های زیادی بکنند. کمک­ هایی فراتر از انجام یک تکلیف درسی ساده.
چطوری خیلی بدخط بنویسیم، داستان سرگرم­‌کننده و جذابی دارد. جدا از ترجمه روانش، نوشته‌­های ناخوانا جو خیلی عالی به دست­خط فارسی برگردان شده‌­اند. این کتاب، اثر دیگری از آن فاین، نویسنده «خانم دات‌فایر» معروف است. آثار کودک و نوجوان او در دنیا طرفداران زیادی دارند و حتی مخاطب بزرگسال را درگیر می­‌کنند. حالا که دی‌ماه است و فصل امتحانات، این پیشنهاد کم‌حجم می‌تواند زنگ تفریح خوبی بین درس‌خواندن‌­ها باشد و خستگی‌تان را در ببرد. نوجوانان بالای ده‌ سال حتماً از دنبال­‌کردن داستان پرماجرای چستر و جو لذت خواهند برد.
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی