روایت صدها ساعت روشنگری رادیو مقاومت

روی موج طوفان

در دوره بیش از 100 روزه‌ای که از هفتم اکتبر 2023 میلادی مصادف با 15 مهر 1402 شمسی می‌گذرد، ابعاد بسیاری از یک پازل پیچیده با عنوان «طوفان الاقصی» برای دنبال‌کنندگان این کلیدواژه برجسته در فضای حقیقی و فضای مجازی روشن شده است. از یک سو، معادلات نظامی و کنش‌های سیاسی متناظر آن، از یک‌سو عجیب بودن شرایط غزه برای تحقق چنین آرزوی بزرگی که البته امروز خاطره‌ای ثبت شده در دفتر ظفرمندی‌های جریان مقاومت است، از سوی دیگر پافشاری آمریکا برای احیای حاکمیت جعلی رژیم اشغالگر قدس شریف و اهمیت تضعیف این حمایت، همه و همه تنها بخش کوچکی است که البته حلاوت آن تلخی‌های هفت دهه خون‌ریزی و جنایت انسانی صهیونیست‌ها را کمرنگ و کم‌اثر کرده است. در این میان، رسانه و جریان اطلاع‌رسانی اخبار و تحلیل‌های تخصصی بیش از هر چیز جایگاه مهمی در تثبیت دستاوردها و حرکت از مسیر درست به سوی آرمان نهایی دارد. به همین مناسبت در این مطلب ویژه به سراغ «سید حامد هاشمی» برنامه‌ساز رادیو و تلویزیون رفتیم که سردبیر منطقه غرب آسیا در معاونت سیاسی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از سال 1398 تا 1402 بوده و در دوره جدید که با تحول ساختاری سازمان، بخش‌های تخصصی ایجاد شد، در جایگاه مسئول بخش سوریه و فلسطین عربی معاونت به مدت دو سال فعال بوده است. او در میدان عملیات رسانه‌ای طوفان الاقصی به عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری رادیو مقاومت و عضو شورای سردبیری آن رادیو در سال جاری فعالیت کرده که گزیده پیش رو از مصاحبه‌ای مفصل با وی، تلاش دارد فراز و فرودهای رسانه جبهه مقاومت را برای مخاطبان خود به‌صورت شفاف معرفی کند. به خصوص اگر رادیو و تولیدات آن را دست کم می‌گیرید، این مصاحبه برای شما خواندنی‌تر خواهد بود.

کار شما برای جریان‌سازی رسانه‌ای طوفان‌الاقصی از کجا آغاز شد؟
سال‌هاست در جبهه مقاومت، با کشورها، جریان‌های کنشگر، افراد و شخصیت‌ها در سطوح مختلف ارتباطات متنوعی وجود دارد. از عراق و سوریه و لبنان و فلسطین تا بحرین و مصر و تونس در زمان‌های مختلف و اتفاقات مختلف، تعامل و تبادل همواره در جریان بوده و هست. اصلاً جریان رسانه‌ای از همین جا آغاز می‌شود؛ فضای منطقه، کمی پیش از وقوع طوفان‌الاقصی و حتی از ماه‌های آغازین سال 1402 تنش‌های بالایی داشت. همین موضوع بهانه‌ای شد تا دوستانم در خبرگزاری صداوسیما  به‌دنبال بازگشت بنده به تحریریه باشند، فعالیت در جبهه مقاومت برای بنده که دغدغه همه ایامم بود، در این روزها رنگ و بوی دیگری پیدا کرد، همراهی با دوستان جوانم در خبرگزاری صداوسیما از همان ظهر هفتم اکتبر بار دیگر برقرار شد تا شاید اندک سهمی در طوفان نابودی رژیم صهیونیستی داشته باشم.
قبل از ورود به بحث باید اشاره کنم، سال گذشته و در پی تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه و شهادت فرماندهان، کودکان و زنان بیشماری توسط نظامیان این رژیم، آقای یحیی سنوار؛ رئیس دفتر حماس در غزه مقارن 23 آذر 1401 و در مراسم یادبود سالروز شکل‌گیری جنبش، اعلام می‌کند ما با طوفان مبارزان و با سیل خروشان موشک‌ها سراغ شما می‌آییم. بنابراین خیلی‌ها منتظر فرا رسیدن زمان تحقق این وعده بودند. ما هم ذهنیتش را داشتیم و خب از همان لحظه اول که ساعت 06:30 صبح هفتم اکتبر بود،  گزارش‌ها و تیترهای اصلی خبری باید با دقت آماده می‌شد. پس از آن به سرعت باید گفت‌وگوهای ویژه و میزهای بررسی تخصصی ابعاد مختلف این عملیات راهبردی تشکیل می‌شد که ضرورت داشت با انتخاب چهره‌های شاخص و دارای وزن علمی - تحلیلی کار را جلو ببریم و بهترین مستندات را در روایت لحظه به لحظه طوفان‌الاقصی به مخاطبان خود ارائه دهیم.
با توجه به اینکه از پیش اطلاعی برای زمان و مکان این جنگ نداشتیم، این موضوع انتظار را هم سخت‌تر می‌‎کرد.

در برنامه‌سازی درباره طوفان‌‎الاقصی چه گامی برداشته شد تا اطلاع‌رسانی اخبار این حادثه مهم، منظم و هدفمند شود؟
از نخستین سالگرد شهادت شهید سرافراز جبهه مقاومت، سپهبد حاج قاسم سلیمانی یک اتفاق خوب در معاونت صدا و به پیشنهاد مدیریت رادیو گفت‌وگو، آقای دکتر کوچک‌زاده، به نام «رادیو مقاومت» شکل گرفت تا بتواند از اندیشه‌ای که حضرت آقا از آن به عنوان یک مکتب یاد کردند، بیشتر و کامل‌تر بگوید؛ در شرایطی که رسانه امروز به عنوان یک قدرت در نظام بین‌الملل حکمفرمایی می‌کند رسانه‌های محور مقاومت و رسانه‌های مبارز در جبهه مقاومت باید با نگاه فرامنطقه‌ای و همه‌جانبه در ایران اسلامی و البته فراتر از مرزهای ایران فعالیت کند، که این رسالت را رادیو مقاومت به دوش گرفت و از سال 99 همزمان با نخستین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی به روی آنتن رفت و یکی از وظایف موج 95.5 در فصل پاییز هر سال شد.
در سه سال گذشته و باتوجه به ایام شهادت حاج قاسم، رادیو مقاومت از ابتدای دی ماه به مدت 30 روز فعالیت می کرد  و از بهمن نیز به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی وارد فاز بعدی یعنی رادیو انقلاب می‌شد، این فرایند عملیاتی که نتیجه پژوهش و تلاش گرو‌ه‌های توانمند پژوهشی، خبری، تحلیلی و تاریخ‌نگاری برنامه سازان این معاونت بود، در سال جاری و به دلیل عملیات طوفان‌الاقصی و شدت گرفتن تحولات منطقه و قدرت گرفتن میدان در عملیات نظامی علیه اشغالگران صهیونیست و برخی حامیان آنان، ضرورت برپاشد عَلَم رسانه‌ای مختص و متعهد به مبانی مقاومت یعنی «رادیو مقاومت» بیش از پیش احساس شد، به همین دلیل و در مدت زمانی کوتاه نسبت به راه‌اندازی پیش از موعد این رادیو از نیمه آبان ماه امسال تصمیمات عملیاتی اتخاذ شد.
فعالیتی بیش از دوماه در رادیو فصلی معاونت صدا، گویای رسالتی خاص بر عهده این رسانه اصیل و مردمی است، این تلاش دو ماهه که از نظر محتوایی نیازمند جریان‌سازی روزانه و رصد تحولات توأم با تحلیل وقایع بود، باید در اتاق فکری متخصص و حرفه‌ای به نتیجه می‌رسید، به همین دلیل و پیش از شروع به کار شورای سیاست‌گذاری و سردبیری این رادیو به منظور رصد دقیق تحولات و ارائه تحلیل‌های درست و میدانی از وقایع، تشکیل و تیم‌های برنامه‌ساز برای پنج بخش سه‌ساعته به صورت زنده انتخاب شدند.
یک رسانه زمانی می‌تواند به وظایف خود در میدان عمل کند که ابتدا میدان‌دار باشد، تمامی همکاران پرتلاشم در این شورا در مسئولیت‌های خود در معاونت صدا افراد میدان‌دار حوزه رسانه هستند که تعهد توأمان با تخصص آن‌ها موجب اشراف دقیق کل تیم این رادیو برای پیشبرد اهداف خود است.
بنابراین ما هم باید چند برابر سال‌های قبل زیرساخت و آمادگی فنی فراهم می‌کردیم و هم شکل سردبیری محتوا را تغییر می‌دادیم که سال‌های قبل برآمده از تحقیق و پژوهش قبلی بود و امسال به رصد لحظه‌ای و تحلیل مسائل روز نیاز داشتیم. جا دارد اینجا اشاره شود این مسیر را آقای رضا کوچک‌زاده به عنوان مدیر رادیو گفت‌وگو در کنار عزیزان دیگر همچون آقای دکتر علیرضا داوودی و خانم سیده فاطمه شعار طی کردند تا رادیو مقاومت شکل جدی و اثرگذار خود را پیدا کند.

با این توضیح، دستاورد رادیو مقاومت در این برهه چه سمت وسویی داشت؟
مکتب حاج قاسم سلیمانی عزیز را رهبر معظم انقلاب به خوبی تبیین کردند و همان راهبرد را ما به عنوان کارکرد رادیو مقاومت در نظر داریم. ایشان زندگی اجتماعی حاج قاسم، روش و منش سیاسی، فعالیت حاج قاسم عزیز در جبهه مقاومت و برخی نکات از این دست را شاخص تبیین مکتب حاج قاسم سلیمانی قرار دادند. این تبیین ما، قرار است منجر به ترویج شود که نتیجه آن درهم‌تنیدگی هر چه بیشتر عناصر جبهه مقاومت در لایه‌های مختلف است.
همه تلاش ما در سال 1402 این بود که این گفتمان را در اجماع با روایت لحظه‌ای و تحلیل مسائل روز طوفان‎الاقصی بتوانیم مطرح کنیم. رادیو مقاومت صبح‌ها دو ساعت را به بیان مورد به مورد تحولات جدید خط مقدم مقاومت در فلسطین اشغالی، جنوب لبنان، عراق، یمن و سوریه می‌پرداخت.
روی موج مقاومت که از شنبه تا چهارشنبه هر روز ساعت 7 صبح به روی آنتن می‌رفت، آخرین اخبار پیروزی‌های محور مقاومت و  آخرین اخبار شکست‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و محورغربی را به لحظه و دقیق و با کارشناسی و تحلیل یکی از مهم‌ترین اخبار روز به گوش مخاطبان خود می‌رساند.
ابتکار ما در این مسیر، شکل دادن برنامه‌ای با محوریت «زنان محور مقاومت» بود. زنانی که می‌توانند هم مادر و هم همسر باشند که هم می‌جنگند و هم پرورش می‌دهند. اعتقاد حضرت امام خمینی (ره) نیز همین بود که زن همانند قرآن انسان‌ساز است. او است که مرد را می‌سازد و به میدان نبرد تحویل می‌دهد. چقدر مادرانی را دیدیم که بر بالین فرزند یا همسر شهیدشان می‌گویند وقتی حسنین پیامبر (ص) مظلومانه و غریبانه به شهادت رسیدند، نزدیکان ما که دیگر چیزی نیستند.  یا آن پسر  11 یازده‌ساله‌ای که حنظله‌وار مقابل دوربین می‌گوید ما در غزه حتماً شهید می‌شویم و بعد از ما هم شاید همه شهید شوند، ولی ما خدا را داریم. این نسل، جز زنانی تربیت کردند که از صدیقه طاهره (س) و زینب کبری (س) الگو گرفتند؟ این‌ها عقبه گفتمانی و تبیینی ما برای پخش برنامه‌ای شد با عنوان «در امتداد شقایق» که از رادیو مقاومت به گوش مخاطبان می‌رسید.
برنامه در امتداد شقایق با تأکید بر سبک زندگی مقاومتی با محوریت تأثیر این سبک بر نوع زندگی ایرانی – اسلامی و یا حتی عربی – اسلامی  و البته تأکید بر نقش‌آفرینی زنان در تثبیت این سبک زندگی  و نقش خانواده مستحکم و پایدار در محور مقاومت با نماد و الگوی شخصیتی از نقش زن  به‌عنوان « قدرت مؤثر مقاومتی» در اعتلا و استحکام روحیه مقاومتی در میدان به برنامه‌سازی و دعوت از بانوان فعال در تمامی ساحات محور مقاومت پرداخت. این برنامه هم هر روز ساعت 9 تا 11:30 به روی آنتن رفت.

بر اساس تحقیقات و تحلیل‌های رسانه‌ای، زمینه‌های وقوع طوفان‌الاقصی چه بود؟
البته مباحث زیادی در این خصوص قابل طرح و بحث است. باید بگویم دو سال پیش صهیونیست‌ها در سالروز مرگ اسحاق رابین، اعلام کردند یک نظرسنجی انجام دادند که طی آن 30درصد جوانان ساکن مناطق اشغالی گزینه «اسرائیل کمتر از 15 سال دیگر پابرجاست» را انتخاب کردند و عملاً درون این جماعت اشغالگر هم آینده‌ای مطمئن را برای رژیم صهیونیستی متصور نیستند.  در واقع روند حذف این رژیم، علاوه بر همت مجاهدان جبهه مقاومت که نمود اخیر آن طوفان‌الاقصی بود، از درون نیز پررنگ است.  آنچه مشخص است موجودیت ننگین این رژیم در نهایت زمینه‌ساز نابودی‌اش هم خواهد شد. اشغالگرانی که با سیاست نابودی اعراب فلسطینی در همه سرزمین فلسطین اصرار دارند زودتر خودشان را نابود کنند، سال گذشته در منطقه نابلس از کرانه باختری سه جوان فلسطینی به نام‌های «ادهم مبروکه، محمد الدخیل و اشرف مبسط» را در بخش قدیمی نابلس به شهادت رساندند و عضو چهارم این گروه یعنی «ابراهیم النابلسی » از ترور نجات پیدا کرد.
شهید ابراهیم نابلسی یکی از فرماندهان جوان و نابغه نابلس همانند «مصعب اشتیه» و «شیخ خضر عدنان» بود که گروه مقاومت بیشه شیران یا «عرین الاسود» را تشکیل دادند که در فوریه 2022 به شهادت رسیدند.
 البته خیلی زود با دخالت بخش امنیتی حاکم بر کرانه باختری که همراه با رژیم صهیونیستی است، توانستند مصعب اشتیه را به زندان اریحا تحویل دهند و ابراهیم نابلسی را هم به شهادت رساندند. به‌علاوه، هتک حرمتی جدید بر پایه معامله جعلی قرن به قدس شریف انجام شد که با فشار اردن و دربار سعودی که آمریکایی‌ها آنان را حمایت می‌کردند، به وقوع پیوست. در این مرحله از معامله قرن، تعهد داده شد مناطقی از اطراف مسجدالاقصی شامل شیخ جراح، جبل المکبر، جبل الزیتون تا محدوده سیلوان شهر بیت‌المقدس که همواره متعلق به اعراب بوده، از مسلمانان بومی و مالکان اصلی سرزمین فلسطین تخلیه شود و برای احیای بوستان تلمودی تحویل صهیونیست‌های اشغالگر شود. فقط در همان محدوده سیلوان اطراف قدس شریف، بیش از 3هزارسه‌هزار و 500 خانه مسکونی دارای مالک دارد که با خانواده ساکنش هستند و قرار بود تا پایان سال 2023 میلادی برای اجرای طرح صهیونیست‌ها همگی تخریب شود. همه این‌ها، منجر به عملیاتی کاملاً فلسطینی شد که هدفش رهایی مظلومان ساکن غزه از زندان 365 کیلومتر مربعی بوده که صهیونیست‌ها برای‌شان درست کردند.

از جمله سؤالاتی که در رسانه‌ها و افکار عمومی مطرح شد، این بود که چون حماس در برابر حملات اشغالگران به غیرنظامیان و مناطق مسکونی نمی‌توانسته کاری بکند، نباید چنین راهی را در مقابله با رژیم صهیونیستی آغاز می‌کرد. نگاه شما چیست؟
بر اساس اطلاعات و داده‌های مختلف می‌توان گفت این تحلیل، فارغ از دقت به مردمی است که در میدان و پای کار مبارزه هستند. امروز کسانی که پیشگام مبارزه هستند و همه فلسطینیانی که پشتوانه آنان هستند، می‌گویند «حَسبُنَا  الله وَ نِعمَ الوَکیلُ، نِعمَ ‌المَولَی وَ نِعمَ ‌النَّصیرُ»؛ یعنی کسی را جز خدا برای خودشان انتخاب نکردند. آن‌هایی که مسیر را برای خدا می‌دانند، حتماً پیروزند، چون یا شهید راه مبارزه هستند و یا پیروز میدان مبارزه. بله، حماس حتماً می‌دانست با وحشیانی در لباس آدم طرف است.
 آنان در بمباران‌های مختلف سال‌های 2006، 2014 و 2022 و حتی قبل‌ترها بمباران‌های پرشماری برای کشته گرفتن از مردم عادی انجام داده بودند. اینجا بود که مرگ تدریجی و تحت ذلت و ضعف را کنار گذاشتند و پیروزمندی در میدان را با طوفان‌الاقصی رقم زدند. اینجا می‌توان الگوی مهم دیگری برای فلسطین را نام برد و آن مقاومت مردمی یمن به رهبری حوثی‌هاست. آن‌ها حدود هشت سال مقابل ائتلاف عربی به رهبری سعودی‌ها ایستادند که حمایت همه‌جانبه آمریکا را هم داشتند و دست آخر کاری از پیش نبردند. خوب است اشاره کنیم در این معادلات صهیونیست‌ها تأثیر زیادی داشتند و همین انگیزه‌ای مضاعف است که امروز می‌بینیم یمنی‌ها میدان‌دار فشار اقتصادی و نظامی بر اسرائیل شده‌اند و کوچک‌ترین فرصت‌ها را برای وارد کردن ضربات سهمگین بر دولت موقت صهیونیستی مغتنم می‌شمارند. آیا از روز اول مشخص بود یمن این‌گونه وارد معادلات می‌شود؟ خیر، اما حالا دستان مقاومت در هر دو نقطه –  باب ‌المندب و غزه – پر است و نبض تحولات را در دست دارد.

توضیحات دقیقی بود. برگردیم به تلاش‌های رادیومقاومت در برجسته کردن نقش بانوان جبهه مقاومت.
بله. ما بستر اصلی جریان مقاومت را مادران دیدیم و در این برنامه‌ها میزبان مادرانی از کشورهای افغانستان، لبنان، عراق، سوریه و برخی دیگر از کشورها - علاوه بر بانوانی از ایران عزیزمان - بودیم. همچنین تحلیلگران و متفکران صاحبنظر در این موضوع را با ارتباطاتی که وجود داشت روی خط دعوت کردیم تا ابعاد مختلف واقعیت‌هایی که زنان تا به امروز در جریان مقاومت و مقابله با جبهه کفر رقم زدند را واگویه کنند. در واقع «در امتداد شقایق» تلاش کرد این دانشگاه مادرانه جبهه مقاومت را برای مخاطب ترسیم کند و نشان دهد چگونه است که روز به روز موفقیت‌های دانشجویان این دانشگاه وسیع همگان را حیرت‌زده و دستان خالی فلسطینیان و یمنی‌ها و سایر مبارزان را پر می‌کند. هر روز یک نفر از مادران یا همسر و دختران شهدا افتخار دادند فضای برنامه را عطرآگین به نور شهید کنند و مخاطبان را سر سفره این معرفت ناب بنشانند. تبیین مقاومت در قرآن، ابعاد مختلف مقاومت در زندگی فردی و اجتماعی، زندگی و زنانگی در جبهه مقاومت و دیگر سرفصل‌ها را توانستیم برای مخاطبان از زبان این بانوان بزرگوار روایت کنیم.

سؤالی که شاید برای خوانندگان ما پیش بیاید، این است که چطور مخاطبان این محتوای ارزشمند را در قالب رادیو شناسایی می‌کنید؟ آیا تصور عمومی درباره پایان دوره رادیو با واقعیت فاصله دارد؟
ببینید یک سوی بحث به نهاد متولی سیاست‌گذاری و اجرا یعنی خود صداوسیما برمی‌گردد. بدون تعارف باید اشاره کرد در 10 سال گذشته، بخش صدا بسیار ضعیف‌تر و کمرنگ‌تر اداره شده و مدیران ارشد سازمان با فراموش کردن رادیو، به این کلیشه غلط دامن زدند. ما روزانه حداقل به 2هزار مخاطب ثابت از طریق پیامکی یا بستر نرم‌افزاری ایران صدا دسترسی داشتیم و در تعامل بودیم. بازخوردهای مختلف در طول دو ساعت زمان برنامه صبحگاهی ما نشانگر جمعیت ثابت مخاطبان و نیز جمعی است که گذرا و دقایقی از برنامه را همراه ما بودند. ما در لحظات مختلف با آمدن نام یک شهید خاص یا عنوان شدن نام یک منطقه خاص در داخل یا خارج کشور، پیام‌های مخاطبان درباره آن موضوع را در تعداد انبوه دریافت می‌کردیم.
 با این حال، عدم حمایت از کارهای رادیویی کاملاً مشهود بوده و طبیعی است در این شرایط نیروی متخصص و توانمند اگر بخواهد فرصتی برای همکاری بگذارد، ترجیح می‌دهد به خاطر باورمندی و علاقه باشد و هرگز به مبلغ عایدی آن فکر نکند؛ چون تقریباً چیز زیادی نیست. از طرفی ما در 10 روزی که به مناسبت پوشش رسانه‌ای سالگرد چهارم سردار رشید جبهه مقاومت در کرمان مستقر بودیم، توفیق شد میزبان سردار سرلشکر سلامی؛ فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشیم که برای بازدید میدانی به منطقه سفر کرده بودند. به ایشان که خودمان را معرفی کردیم، جالب بود که اعلام کردند «من هر روز رادیو مقاومت را گوش می‌کنم، خدا قوت به شما عزیزان». سردار سرلشکر حاج اسماعیل قاآنی را هم روز بعد دیدیم که سلام گرمی به عوامل و شنوندگان پابه‌قرص رادیو مقاومت و البته همکاران ما رساندند. لازم به ذکر است سردار قاآنی و مجموعه دفتر فرماندهی نیروی قدس سپاه از روز اول افتتاح رادیو مقاومت  در کنار همکاران این شبکه رادیویی بودند.

یعنی شما معتقدید رادیو در حال حاضر دست کم گرفته شده و می‌تواند خیلی مؤثرتر و پرمخاطب‌تر از این باشد.
دقیقاً همین‌طور است. ما روزها و مناسبت‌های مختلفی را داریم که برنامه‌های رادیویی پرمخاطب مانند رادیو اربعین، رادیو انقلاب و رادیو مقاومت را شکل می‌دهند. برای رادیو، مخاطبان بالقوه بسیاری داریم که روزانه یکی دو ساعت در خودرو هستند یا از طریق بستر مجازی ایران صدا می‌توانند ما را دنبال کنند. این ظرفیت بسیار قابل بهره‌برداری است و در طول یک سال، عدد میلیونی بسیار قابل توجهی است.
 ما امسال که در رادیومقاومت تغییر برنامه داشتیم و اعلام کردیم به جای 30 روز دی ماه، از نیمه آبان تا نیمه دی ماه روی خط هستیم، یکی از مخاطبان ارتباط گرفت و خیلی محکم و جدی مطرح کرد اگر برای هزینه‌های کار زمان را محدود کردیم، حاضر است تمام و کمال این مجموعه زحمات همکاران ما را پشتیبانی مالی کند و تأکید داشت حتماً همه مخاطبان حاضرند کمک کنند که به صورت مداوم و بدون تعطیلی برنامه‌های رادیو مقاومت ادامه پیدا کند.  عزیزانی که در بسیج شهر کرمان میزبان زائران مزار حاج قاسم عزیز بودند، اعلام کردند بیش از 50هزار نفر را در این ایام اسکان می‌دهند و پذیرایی می‌کنند. در میان این‌ها عزیزانی از تبریز، قم و شمال کشور داشتیم که سراغ ما را از متولیان این میزبانی باشکوه می‌گرفتند. برای خود ما عجیب بود که خواهر شهید سید عباس موسوی از لبنان آمده بودند در گلزار و به دنبال محل ضبط و تولید برنامه بودند تا شخصاً از عوامل قدردانی و تشکر کنند.

برنامه پررنگ دیگری هم در تلاش 60روزه امسال رادیومقاومت توانست شکل بگیرد؟
ما در این 64 روز فعالیت رادیو مقاومت روزانه حدود 14 ساعت برنامه زنده روی آنتن داشتیم و مابقی 24 ساعت را برنامه‌های تولیدی با محتوای به روز، به لحظه و تبیینی تشکیل می‌داد، برنامه‌های پرشماری در این شبکه فعال بود؛ مثل عصر مقاومت که به مهم‌ترین دستاوردهای علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و  ... در محور مقاومت و نقش بی‌بدیل جوانان عالم و ساعی و مقاوم در پیشبرد اهداف مقاومت و پیشرفت محور مقاومت در همه حوزه‌ها تمرکز جدی داشت.
برنامه گفت‌وگوی سیاسی با نگاهی تحلیلی و تبیین به تهیه میزگردهای تخصصی با حضور اساتید دانشگاه می‌پرداخت، برنامه «مقاومت بدون مرز»  با تأکید بر مهم‌ترین تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای  مقاومت و تمرکز بر نقش مقاومت در تغییر جغرافیای ذهنی و میدانی  و همچنین قاعده نقش « مقاومت» از سال 2006 تا طوفان‌الاقصی در تقسیم تاریخ و قواعد رفتاری در نظام بین‌الملل ساخته شد.
برنامه «مثنوی حماسه» هم تلاش کرد بر میزان اثرگذاری و اثرپذیری حوزه‌های اجتماعی، هنری، فرهنگی و محور مقاومت از یکدیگر و مدل‌های تکامل یکدیگر در سال‌های متمادی در همه محورها در جبهه مقاومت بپردازد و درمورد هنر مقاومت بیشتر صحبت کند.
برنامه «زمین و زمان» و «نقطه عطف» هم برنامه‌های ترکیبی آخر هفته رادیو مقاومت بود که در تمامی ساحات به تولید محتوا پرداخت.
شاید به جرأت می‌توان گفت حضور نخبگان در تمامی ساحات مقاومت از نقاط عطف این رادیو بود، البته منظور از نخبه، رتبه دانشگاهی افراد نیست، در محور مقاومت افرادی که نشان مقاومت و قدرت را در عین مظلومیت به سینه دارند، نخبه‌های این عرصه مقدس تلقی می‌شوند و ما افتخار داشتیم در این مدت میزبان میهمانانی با این ویژگی‌ها بودیم.
سفر 10 روزه دو تیم برنامه‌ساز رادیو مقاومت به کرمان به غیر از تولید و پخش دو برنامه ثابت در جدول پخش این شبکه یعنی در ا«متداد شقایق» و «عصر مقاومت» منجر به تولید یک برنامه جدید در این مدت به نام «رفیق شهیدم» شد تا در این گعده شبانه از مسئولان ارشد لشکری و کشوری تا رفقا و دوستان نزدیک حاج قاسم عزیزمان میهمان ما باشند و از منش، روش و بینش سیدشهدای محور مقاومت صحبت کنند.
همچنین با برنامه «رفیق شهیدم» سعی کردیم گوشه‌ای از شخصیت و ابعاد پررنگ مشی و منش سردار شهیدمان حاج قاسم سلیمانی را برای مخاطبان بازگو کنیم.
ما آقای فاضل را که معاون ابومهدی المهندس بودند در برنامه «رفیق شهیدم» داشتیم. آقای ابوصالح که راننده شهید المهندس در عراق بودند را هم یک شب روی خط داشتیم. سردار ایرانمنش که مدت زیادی مسئول دفتر حاج قاسم بودند، لطف داشتند و همراه مخاطبان ما بودند. از طرفی توانستیم در خدمت خانواده مجاهد معزز شهید سید رضی موسوی باشیم؛ شهیدی که بار دیگر با ریختن خون او ثابت شد دشمنان اسلام هنوز نمی‌دانند چقدر سرباز و چقدر جان بر کف و چقدر نخبه توانمند پای کار جریان مقاومت هستند.

نکته پایانی را بفرمایید آقای هاشمی.
در مجموع رادیومقاومت با خلق واژه و خلق گفتمان در چند وجه اصلی سعی کرد جریان رسانه‌ای پررنگی شکل بگیرد که به بازتاب جزئیات مهم و تحلیل راهبردها و شرایط حاکم بر معادلات میدان و نیز پشت صحنه دیپلماتیک آن بپردازد. امیدوارم سال آینده رادیو مقاومت بتواند در پنجمین سالگرد سردار دل‌ها که نخستین سالگرد شهدای فاجعه تروریستی گلزار شهدای کرمان هم هست، فضایی در شأن مقام شهدا و برای اعتلای خون آن‌ها با همراهی مخاطبان پرشور و پرشمارش به‌وجود آورد.
برخود به عنوان یک سرباز محور مقاومت که سال‌هاست در رسانه خدمت می‌کنم لازم می‌دانم یادآوری کنم عَلم مقاومت در رسانه نباید زمین بماند، حتماً و قطعاً لطف خدا شامل حال ما بود که امسال توفیق خدمت در رادیومقاومت را داشتیم و لحظه به لحظه را با مردمانی همراه بودیم که جز صمیمیت و صداقت چیزی برای عرضه نداشتند، نتیجه همه تلاش‌های خالصانه همکاران در این مدت، عمل به تعهد یک رسانه مجاهد مبارز در میدان عمل در روز عملیات تروریستی در کرمان شد؛ چرا که تنها رسانه فعال در میدان در آن روز رادیو مقاومت بود، یک شبکه رادیویی که توانست ضمن برپا داشتن آنتن خود به شبکه‌ها و مجموعه‌های رسانه‌ای دیگر هم خوراک مورد نیاز را برساند و این همان وجه تمایزی است که امروز رسانه‌های میدان‌دار و رسانه‌های خارج میدان را از هم جدا می‌کند؛ تجربه‌ای که باید در میدان باشی، باید درک آن شرایط سخت را کرده باشی، باید آنتن را سرپا نگه داشته باشی، باید موجب آرامش اوضاع و همه مخاطبان خود شده باشی و از آن صحبت کنی.
به امید روزی که معیارهای یک رسانه مجاهد متشرع میدان‌دار در تمامی رسانه‌های ما متبلور شود.

جستجو
آرشیو تاریخی