طوفانی که آمریکای لاتین را هم درنوردید

حجت‌الاسلام روح‌الله ماهری

مبلّغ دینی
در حوزه آمریکای لاتین

پس از عملیات طوفان‌الاقصی، مردم بسیاری از کشورهای جهان بر خلاف‌ دولت‌های‌شان، در اعتراض به جنایات رژیم موقت صهیونیستی به خیابان‌ها آمدند که در این میان، واکنش مردم در کشورهای حوزه آمریکای لاتین، بسیار چشم‌گیر و بعضاً هم‌سطح بسیاری از کشورهای اسلامی بود.
در آرژانتین، کمیته همبستگی آرژانتین با مردم فلسطین با شعار «نسل‌کشی علیه مردم فلسطین بس است» راهپیمایی به سمت سفارت اسرائیل در بوئنوس‌آیرس ترتیب داد.
مردم کوبا در 23 نوامبر 2003 در هاوانا راهپیمایی و اعلام کردند آمریکا را هم‌دست رژیم اسرائیل می‌دانند و خواستار قطع حمایت بی‌قید و شرط آمریکا از رژیم‌صهیونیستی هستند و می‌خواهند نسل‌کشی و جنایت جنگی علیه مردم فلسطین و نوار غزه متوقف و صلح در خاورمیانه برپا بشود.
همچنین جمعی از دانشجویان فلسطینی ساکن هاوانا، به همراه «پزشکان برای فلسطین» و اعضای «سازمان یهودیان برای صلح» در خانه دوستی پایتخت کوبا دور هم جمع شدند و ضمن حمایت از فلسطین، اقدامات رژیم‌اسرائیل را محکوم کردند.
در مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک مردم این شهر راهپیمایی خود را از جلو سفارت آمریکا آغاز و در مقابل سفارت انگلستان پایان دادند. راهپیمایان علاوه بر اینکه نسل‌کشی فلسطینی‌ها از طرف رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا و انگلیس از آن‌ها را محکوم کردند، همسایه جنوبی خود یعنی گواتمالا را که از اشغالگران حمایت می‌کند، محکوم و همچنین از دولت مکزیک خواستند در حل این بحران فعالانه‌تر عمل کند. برخی راهپیمایان با پرچم فلسطین و در حال شعار دادن وارد فروشگاه‌های استارباکس و زارا شدند و انزجار خود را از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای که از اسرائیل حمایت کرده بودند، اعلام و رنگ قرمز را به نشانه خون به درها و شیشه‌های این فروشگاه‌ها زدند.
در سانتیاگو پایتخت شیلی، هزاران نفر در راهپیمایی شرکت و نسل‌کشی صهیونیست‌ها را محکوم کردند و از دولت خواستند در ارتباط خود با این رژیم تجدیدنظر کند. این راهپیمایی با دعوت «هماهنگ‌کننده برای فلسطین» انجام شد که بیش از 20 سازمان اجتماعی را گرد هم آورد. در انتهای راهپیمایی سفیر فلسطین در شیلی سخنرانی کرد. این راهپیمایی موجب تنش میان شیلی و رژیم اسرائیل شد که در نهایت پس از یک هفته رئیس جمهور شیلی از سفیر این رژیم در سانتیاگو خواست ضمن صحبت با یکدیگر، تنش را از بین ببرند.
مردم اکوادور نیز در 19 اکتبر، در حمایت از فلسطین و غزه به خیابان آمدند و تا مقابل سفارت رژیم‌صهیونیستی راهپیمایی کردند. آن‌ها در این راهپیمایی در شعارهایی خواستار پایان نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط اشغالگران شدند. در این راهپیمایی، که گروه‌های چپ‌گرا، هنرمندان و فعالان حقوق بشر در اکوادور شرکت داشتند از مردم خواسته شد محصولات وارداتی از اسرائیل را تحریم کنند و خبرهای جنگ را نیز از رسانه‌های معتبر دریافت کنند؛ نه از رسانه‌های غربی که اطلاعات نادرست تحویل می‌دهند. این راهپیمایی توسط گروه‌های جامعه مدنی اکوادور برای محکوم کردن آنچه که آن‌ها به عنوان «سکوت همدستانه» جامعه بین‌المللی توصیف می‌کنند، فراخوانی شد.
در نیکاراگوئه، پرو و بولیوی نیز علیه اقدامات جنایتکارانه اسرائیل راهپیمایی‌هایی برگزار شد. در بولیوی در پایتخت این کشور لاپاز، راهپیمایان در انتها در میدان دانشجو گرد هم آمدند و علیه رژیم اشغالگر سخنرانی کردند و شعار دادند.
8 آگوست 2014 نیز معلمان، دانشجویان و مدیران دانشگاه سن آندرس (UMSA) به رهبری رئیس والدو آلباراسین، در حمایت از مردم فلسطین راهپیمایی کردند و خواستار صلح پایدار در نوار غزه و پیگرد قانونی اعمال مجرمانه و غیرانسانی رژیم‌صهیونیستی در نسل‌کشی فلسطینیان شدند.
در 31 اکتبر، دولت بولیوی قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل را «در رد و محکوم کردن تهاجم نظامی و نامتناسب صهیونیست‌ها در نوار غزه» اعلام کرد. بولیوی تنها کشور آمریکای لاتین است که روابط خود را با اسرائیل در بحبوحه تشدید تنش کنونی در خاورمیانه قطع کرده است، اگرچه کشورهایی مانند شیلی و کلمبیا وزرای خارجه خود را برای مشورت به عنوان نوعی اعتراض فراخوانده‌اند.
در برزیل علاوه بر راهپیمایی عمومی، زنان نیز به عنوان حمایت از تمام مردم به‌خصوص زنان فلسطینی راهپیمایی کردند و همدستی ایالات متحده و رژیم اسرائیل و نسل‌کشی و آواره کردن مردم فلسطین را محکوم کردند.
در ماناگوا پایتخت نیکاراگوئه راهپیمایی مردم برای حمایت از فلسطین و غزه از میدان مادر شروع شد و در مقابل مقر سازمان ملل به اتمام رسید.
وزارت خارجه کلمبیا در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه 10 ژانویه، اعلام کرد «همان‌طور که رئیس جمهور (گوستاوو پترو) از همان آغاز مرحله خونین درگیری در فلسطین تأکید کرده است، بسیار روشن است که افعال و اقدامات اتخاذ شده توسط دولت اسرائیل به منزله نسل‌کشی است ... تصمیماتی اتخاذ کنید که به حمام خون در غزه و سرزمین‌های اشغالی پایان دهند...» رئیس جمهور کلمبیا نیز این بیانیه را درصفحه ایکس منتشر کرد.
وزارت امور خارجه کوبا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد اقدام آفریقای جنوبی «باید به عنوان یک فراخوان فوری برای توقف جنایات وحشتناک بین‌المللی نسل‌کشی علیه بشریت و آپارتایدی که علیه مردم فلسطین انجام می‌شود» درک و مورد توجه قرار گیرد. اسرائیل در غزه مرتکب «جنایت نسل‌کشی» با ابعاد فوق‌العاده می‌شود که مستلزم «اقدام مشترک مردم و دولت‌های جهان» برای « توقف فوری کشتار بی‌رویه دختران، پسران، زنان و غیرنظامیان و به طور کلی مردم عادی است.»

نماینده‌هایی از چندین سازمان از جمله: مرکز مارتین لوتر کینگ هاوانا، سازمان دانشجویان فلسطینی، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، دوستان اسعد شومان، وزیر امور خارجه سابق بلیز، نماینده گروه «زنان دلقک‌های درمانی»، خبرنگار خبرگزاری «خلاصه‌ای از آمریکای لاتین»، اعضای کمیته بین‌المللی صلح، عدالت و کرامت برای مردم، مجله فلسطینی الهدف و ... صبح 11 ژانویه در مقر سفارت جمهوری آفریقای جنوبی حضور یافتند تا از دولت، مقامات و سفیر این کشور در کوبا، به دلیل طرح شکایت در دادگاه بین‌المللی علیه رژیم اسرائیل، با اتهام نسل‌کشی، تشکر کنند.

در مورد خبرنگاران
گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا هم روز یکشنبه 7 ژانویه، قتل بیش از 100 روزنامه‌نگار در اثر بمباران رژیم صهیونیستی در نوار غزه را محکوم کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی