شهید «عزام‌الأقرع»؛ دلاوری که امنیت مخابرات ‌ صهیونیست‌ها را مختل کرد

شبح مقاومت

شهادت فرماندهان ارشد حماس در بیروت حسابی خبرساز شد تا اینکه خبر هدف قرار گرفتن شیخ صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس، دو تن از رهبران گردان‌های شهید عزالدین قسام و چهار تن دیگر از نیروهای مقاومت قطعی شد. یکی از دو فرمانده گردان‌های القسام، شهید «عزام الأقرع» بود که به اعتراف صهیونیست‌ها خطر او برای تل‌آویو کمتر از شیخ صالح العاروری نبود؛ زیرا سال‌هاست او را تعقیب کرده و نامش در لیست ترور موساد قرار داشت. ترور الأقرع البته ضایعه بزرگی برای جنبش حماس بود و اسماعیل هنیه در بیانیه‌ای شهادت آن مرد بزرگوار را تسلیت گفت.

مربی نسل‌ها
شهید عزام حسنی صلاح الأقرع  (ابوعبدالله) سال 1969 در شهر قبلان در جنوب شهر نابلس در شمال کرانه باختری در خانواده‌ای مبارز و ایثارگر دیده به جهان گشود. دوران نوجوانی خود را در مساجد آن منطقه گذراند و به هنگام جوانی با تشکیل حلقه‌های معرفتی و دینی به «تربیت نسل‌ها» همت گماشت.  وی همچنین توانست بخش‌هایی از قرآن را حفظ کند و قرائت قرآن را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کرد.
او همچنین تحصیلات ابتدایی خود را تا رسیدن به دبیرستان در مدارس روستایی گذرانده بود.
شهید عزام در همان سنین جوانی جهاد با نفس را شروع کرد و در نخستین گام به روستای محل سکونت خانواده‌اش رفت و در حمایت از پدر سالخورده‌اش آستین همت بالا زد و کشاورزی را شروع کرد. فرمانده عزام در خانواده‌ای متشکل از 9نفر زندگی می‌کرد و همه دغدغه‌اش این بود که خانواده‌اش در شرایط مناسبی زندگی کنند، به همین دلیل به صورت مستمر مشغول کار بود.
ابوعبدالله با اخلاق نیک تربیت شد و در جوانی به شجاعت، دلاوری، شکیبایی و فداکاری معروف بود. همچنین در میان مردم روستای خود، روستاهای همجوار، منطقه شرقی و جنوبی نابلس محبوب و تأثیرگذار بود. عاقبت، ایمان، اخلاق و اعتقاد او به نفی ستمگران او را برانگیخت تا مبارزه اولیه با اشغالگری اسرائیل را آغاز کند. شهید عزام مانند دیگر جوانان روستا با اشغالگران وارد درگیری شد و  در سال 1987 به انتفاضه پیوست. ابوعبدالله از نخستین کسانی بود که با تشکیل گروه مبارزه شهری به حماس پیوست و نبرد منظم را در دستور کار خویش قرار داد.

تجارب دستگیری و تبعید
نخستین دستگیری شهید عزام الأقرع در سال  1989 میلادی  بود که 9 ماه آن را به اتهام مقاومت و مقابله با اشغالگران در بازداشت گذراند و در اوایل سال 1992  نیز دستگیر و به 6 ماه حبس اداری محکوم شد. رژیم اشغالگر نتوانست هیچ اتهامی را علیه او ثابت کند، اما او همچنان تحت تعقیب قرار گرفت تا اینکه دستگیر شد. در دسامبر همان سال، او با بیش از 400 زندانی از رهبری و کادرهای جنبش حماس و جهاد اسلامی به زندان مرج الزهور در جنوب لبنان تبعید شد.
فرمانده عزام در اندیشه جنبش حماس غرق شده و از آن معانی ایثار و جهاد را استخراج کرد. او و دوست هم‌روستایی‌اش «صلاح ابوصلاح» که در حال حاضر یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش است، هنگام تبعید در مرج‌الظهور تصمیم گرفتند به فلسطین برنگردند و مبارزه خود را در خارج از کشور آغاز کنند. به همین دلیل فعالیت گسترده خود را آغاز تا بتوانند از بیرون فلسطین مقاومت را یاری دهند.
پس از این تصمیم بود که شهید الأقرع در لبنان ساکن شد و در آنجا به مبارزه ادامه داد و به خدمت سربازی رفت و از مؤسسان گردان‌های القسام شد. وی سپس به سوریه رفت و پس از مدتی آنجا را ترک کرد. شهید در سال 2011 به مصر و سپس ترکیه نقل مکان کرد.

برادر شهید
شهید عزام‌الأقرع با همسر برادرش عزمی که در سال 1997  در حین انجام مأموریت در شهر صیدا لبنان به شهادت رسیده بود، ازدواج کرد. شهید عزمی در سال 1978 در لبنان به صفوف انقلاب فلسطین و جنبش آزادی‌بخش (فتح) پیوسته بود که در سال 1982 با حمله تروریست‌های مسلح به بیروت مواجه شد و بر اثر اصابت هشت گلوله مجروح شد. شهید عزام در 20 سالگی صاحب دو فرزند با نام‌های (عبدالله و عبدالرحمن) شد و پسرانش در کنار فرزندان برادرش یعنی (حسنی و دعا) بزرگ شدند.

همیشه نگران خانواده بود
برادر کوچک‌ترش حسام الأقرع (50 ساله) در مورد دوران پس از تبعید، ازدواج، زندگی و فعالیت‌های مقاومتی عزام می‌گوید: اطلاعات بسیار کمی در مورد او وجود داشته و ارتباط آن‌ها با او اندک بوده است. به دلیل نگرانی از امنیت خانواده‌ و ترس از آزار و اذیت اشغالگران، با نزدیکان قطع رابطه کرد و آخرین تماسی که با او داشتم سال 2006 بود و 30 سال بود که او را ندیده بودم. از انتفاضه اول به بعد جز یک بار دیگر باهم ملاقات نداشتیم و پدر و مادر ما نیز فوت کردند و او موفق به خداحافظی با آن‌ها نشد.

خانواده‌ای که به دست دشمن اسیر شد
خانواده شهید عزام در یک دوران طولانی هدف تهدید، تهاجم و آزار صهیونیست‌ها بودند. حسام برادر کوچک‌تر شهید به مدت سه سا ل دستگیر شد و تمامی برادران و خواهرانش ممنوع السفر بودند و آن‌ها و فرزندانشان از دریافت مجوز برای کار محروم بودند.
به گفته برادرش، اسرائیل شهید الأقرع را به نفوذ در شبکه ارتباطات صهیونیست‌ها (سلکام) از طریق یک «خلأ سایبری» که توسط یک مهندس فلسطینی پیگیری می‌شد، متهم می‌کرد که برای دستیابی به «اطلاعات امنیتی خطرناک» برای افزایش قدرت مقاومت فلسطین تلاش
می‌کردند.
پیش از این در مطبوعات اسرائیل گزارش شده بود این هسته حملات سایبری در ترکیه زیر نظر مستقیم صالح العاروری و عزام الأقرع فعالیت می‌کرده است.

فرمانده جنگ سایبری
اشغالگران هیچ‌گاه پروژه تخریب و تهدید شهید عزام واعضای خانواده‌اش را از دستور کار خارج نکردند؛ بنابراین موساد 6 ماه پیش از شهادت وی برادرش حسام را احضار کرد. حسام می گوید: وقتی به آن‌ها گفتم از او چیزی نمی‌دانم و از بازپرس پرسیدم با شما چه کرده است که این‌قدر عصبانی هستید؟ او پاسخ داد: ترجیح می دهم شما ندانید.

در لیست ترور
با شروع تجاوز به غزه، اشغالگران در میان تحقیقات میدانی و تهدید به ارتباط با شهید حسام، برادر و برادر شوهر بیمارش را دستگیر کردند و چند ساعت در اردوگاه هواره بازداشت کردند. همه این‌ها منجر به این شد که حسام و خانواده‌اش به این نتیجه برسند که اشغالگران و سرویس‌های امنیتی آن‌ها، عزام را در لیست واقعی ترور قرار داده‌اند. برادرش در این زمینه می‌گوید: «ما از خبر شهادتش تعجب نکردیم و این همان چیزی بود که او آرزو کرد و بدست آورد». مردم شهر قبلان به محض شنیدن خبر شهادت عزام الاقراء راهپیمایی‌های بزرگی برپا کردند و عزای عمومی اعلام شد. جنبش‌های فتح و حماس با بلندگوهای مساجد به عزاداری پرداختند.


منبع:
• مراسلو الجزيرة نت/ 4/1/2024
• اعلام الحربی/کتائب القسام/ 6/01/2024
• فارس24/ فرماندهان شهید جنبش حماس را بشناسید/ 6/01/2024

جستجو
آرشیو تاریخی