طوفان‌الاقصی نمایشگاه توسعه علمی متوازن مقاومت

دکتر محمدرضا حسنی آهنگر

رئیس دانشگاه جامع
امام حسین(ع)

کنشگری نظامی مقاومت یمن در مقابله با جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین، دریای سرخ را به آوردگاه و نمایشگاه توانمندی‌های دفاعی ملت یمن بدل کرده است. کمتر از یک دهه پیش، آن‌گاه که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی و دست پشت پرده یهودیان افراط‌گرا، آتش کینه و ظلم خود را بر ملت مظلوم یمن به ویژه استان‌های جنوبی این کشور گشودند، گمان نمی‌کردند روزی برسد که ارتش مقتدر انصارالله با بهره‌گیری از بنیادهای تفکر دفاعی اسلام انقلابی مسئله خودکفایی تسلیحاتی را پیش بکشد و در کنار خرید محدود تسلیحات، مسئله مهندسی معکوس، ارتقا و بیش‌بهره‌ورسازی این عدوات را با جدیت دنبال کند.
   آنچه بناست در این یادداشت به آن اشاره شود، نه‌تنها مسئله قدرت کنشگری نیروهای مقاومت انصارالله در  شاخ آفریقا و دریای سرخ، بلکه معطوف به ریشه‌های تفکر خودکفایی و خوداتکایی است که در تجربه انقلاب مستضعفان و هشت سال دفاع مقدس و مبارزه با تروریسم سال‌های اخیر به دست آمده است.

علم و دانش، میدان‌دار دفاع مقدس
علم جنگ، مجموعه‌ای است از آگاهی‌های متنوع و تجربیاتی که تبدیل به دانش شده است. شاید بتوان بدون علم، جنگیدن را در سطح نفرات با شجاعت جبران کرد، اما در صحنه‌های وسیع‌تر نقش علم و فناوری در جنگ پررنگ‌تر می‌شود. در جریان دفاع مقدس، جمهوری اسلامی ایران بهترین نمونه رزم مبتنی بر علم و دانش را به نمایش گذاشت. به عنوان مثال با رجوع به تاریخ پر فتوح دفاع  مقدس، ارتش ما با ۶۰ میلیارد دلار تجهیزات وارد دفاع مقدس شد و علاوه بر این، علم و دانش به‌کارگیری و تعمیر و نگهداری این تجهیزات نیز توسط ارتش وارد دفاع مقدس شد که یک مسئله مهم بود.
نیروی هوایی ارتش نیز در همان روزهای ابتدایی جنگ با دو عملیات بزرگ توانست نقش بسزایی در توقف ماشین جنگی عراق ایفا کند و تمام محاسبات صدام را به هم بریزد. در حقیقت نیروی هوایی ما توانست ضرباتی به نیروی هوایی بعثی‌ها وارد کند که آن‌ها در طول جنگ مجبور شدند  دوبار نیروی هوایی خود را بازسازی کنند. و نکته جالب آنکه، در طول دفاع مقدس حدود 2 میلیون پرواز عمومی در کشور انجام شد و پدافند هوایی با تکیه بر سامانه‌های فرماندهی کنترل یکپارچه، کمترین ضریب خطا را داشت؛ این سبب شد در دوران جنگ هیچ فرودگاهی بسته نشود که این کار بزرگ با تلفیقی از علم و فناوری به سرانجام رسید.
اگر نیروی دریایی ارتش توانست رگ حیات اقتصادی عراق را ببندد و با اسکورت بیش از ۱۰ هزار کشتی، رگ حیات اقتصادی کشور را باز نگه‌دارد، این مهم، تنها با تکیه بر علم و فناوری و ایمان رزمندگان صورت گرفته است. فوق‌فناوری نرم در قالب فرهنگ و تفکر جهادی، موجب به‌کارگیری روش‌های میان‌بر در دوران افتخارآفرین دفاع مقدس مانند جنگ در شب، عبور از رودخانه‌های وحشی اروند و کارون، خط‌ شکنی و... شد که از یک‌سو موجب غافل‌گیری فناورانه دشمن و از دیگرسو، علم و فناوری را هم افقی و هم عمودی توسعه بخشید. این توسعه موجب آزادسازی خرمشهر و دیگر خرمشهرها شد.
در همین رابطه در سال 1366 شهید حاج حسن طهرانی‌مقدم پس از یک دوره طولانی مطالعه و مجاهدت، راکت نازعات را تولید کرد که استمرار مسیر ایشان ختم به عظمت امروز نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده است. شهید دکتر محسن فخری‌زاده  نیز از شخصیت‌‎هایی هستند که با درآمیختن علم و صنعت با میدان به کمک جامعه اسلامی آمدند و تولید کیت‌های کرونا، مشارکت ویژه علمی در ساخت تولید انبوه واکسن ایرانی و برخی رادیوداروها از جمله زحمات این دانشمند فرزانه به شمار می‌رود. حتی شهید سلیمانی نیز در فرایند مبارزه با تروریسم از همه ابعاد علوم انسانی و مهندسی بهره گیری می‌کرد و ترکیبی از مهندسی علوم در نگاه عملیاتی ایشان وجود داشت.

یمنی‌ها از کجا شروع کردند؟
پس از حمله ائتلاف عبری -عربی به کشور یمن و تلاش آن‌ها برای تجزیه این کشور و نسل‌کشی اقشار این سرزمین، تفکر تحول‌خواه و رو به جلو رهبر با انگیزه‌ای چون جناب «سید عبدالملک الحوثی» و شخصیت‌هایی همچون رئیس جمهور شهید «صالح الصماد» و در حال حاضر «مهدی المشاط» فرمانده کل نیروهای مسلح یمن در کنار مقاومت و طرح‌ریزی حرکت در میدان، مسئله بهره‌گیری از علوم در صنایع دفاعی برای ارتقا و بومی‌سازی تسلیحات با هدف کاهش وابستگی و ایجاد امنیت درون‌زا و کمتر وابسته را پیش کشیده و با جدیت دنبال می‌کنند.
یکی از اصلی‌ترین دلایل رژیم متجاوز سعودی برای ترور رئیس جمهور الصماد، اعتقاد او به ساختارمندی رشد و خودکفایی دفاعی که غایت آن همین بازدارندگی امروز یمن است، بود. البته که بذر کاشته شده توسط افراد تحول‌خواه جبهه یمن امروز به ثمر نشسته و مقاومت یمن با تسلط جغرافیای بر دریای سرخ و همچنین در اختیار داشتن تسلیحات در سطوح مختلف، درجات مهمی از بازدارندگی را رقم زده‌اند. افرادی مانند سرتیپ احمد الحمزی که از او با نام پدر پدافند هوایی یمن یاد می‌شود نیز از جمله افرادی بود که از سال2015 با زمینگیر شدن نیروهوایی یمن به‌سرعت وارد کار شد و با به‌کارگیری علوم صنعتی و مدیریت راهبردی، بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های یمن را برگرداند.
در حال حاضر و به گفته نیروی دریایی یمن، درگیری دریایی انصارالله با ناوهای مهاجم آمریکا و شناورهای رژیم اسرائیل در دریای سرخ با موشک‌های سری مندب که تماماً ساخت یمن است و همچنین موشک‌های روسی، سری روبیج در جریان است. نیروی دریایی یمن با به‌کارگیری نیروهای دانشگاهی و افراد با تجربه ارتش، موفق شده دایره تجربه‌ای ایجاد کند که به نقل از منابع یمنی، توانسته‌اند موشک‌های روسی را به‌روزآوری کنند و دقت و شدت عملیات آن‌ها را افزایش دهند.

عالمان، علم نافع یکدیگر را پیدا می‌کنند
شبکه شدن نیروهای مقاومت در سراسر دنیا برای احقاق حقوق مظلومان و مبارزه با انواع استکبار، در توسعه توانمندی‌های نظامی حزب‌الله لبنان، مقاومت یمن، نیروهای بسیج مردمی عراق و... بی تأثیر نبوده است. انتقال تجربیات، حمایت معنوی و تبادل علم یکی از ابعاد این رخداد تاریخی است. یعنی نیروهای مقاومت در مرحله شبکه‌سازی پیروز شده‌اند و حالا ما شاهد تبادل علم میان آن‌ها هستیم. به این معنا که مبادلات علمی روز به روز عمیق، درهم تنیده و اثربخش شده و پیروزی در میدان را برای دیگر اعضای شبکه محور مقاومت رقم می‌زنند.
به عنوان مثال شهید «الزواری» استاد دانشگاه تونس بود، اما پهپادهای طراحی شده توسط او که انعکاس علم و دانش ایشان بود، بعدها در اختیار نیروهای مقاومت فلسطین قرار گرفت. جالب این است که با شهادت شهید الزواری، چراغ علم او خاموش نشده و این علم دست به دست چرخیده و ارتقا یافته‌تر شده است.

طوفان‌الاقصی، نمایشگاه توسعه علمی متوازن
در عملیات طوفان‌الاقصی آن چیزی که مشهود است، نمایش توسعه همزمان توانمندی رزم شهری برای نیروهای حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های فلسطینی در عمق میدان، اطلاعات و عملیات قوی حزب‌الله در مرزهای مشترک با رژیم صهیونیستی و حرکت گام به گام گرم و سرد به سمت سرزمین‌های اشغالی، محاصره رژیم اشغالگر قدس از طریق دریای سرخ به دست نیروهای یمنی با تسلیحات خاص و از  سوی دیگر باز شدن بخشی از کانال فشار شبکه مقاومت در عراق و سوریه نسبت به مواضع دولت تروریست آمریکا را نشان می‌دهد. فرایندی که در حال حاضر شاهد آن هستیم برآمده از هنرآرایش رزمی در میدان و فتح قله‌های روزآمدسازی و تولید صنایع دفاعی قوی توسط دانشمندان شبکه محور مقاومت است.

تحولات دریای سرخ را جدی بگیریم
توان رزمی نیروی دریایی یمن در اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از حملات رژیم به ملت مظلوم فلسطین را باید جدی گرفت. براساس داده‌های بین‌المللی و آن‌چه اتاق فکرهای آمریکا و غرب در  مورد آن سخن می‌گویند نیروهای یمنی در جنگ دریایی علیه مواضع رژیم کودک‌کش از تسلیحات «خاص» استفاده می‌کنند. این تسلیحات خاص هنوز هم برای آن‌ها ناشناخته است و برای آن‌ها قابل هضم نیست که شبکه محور مقاومت در غرب آسیا و شمال آفریقا و حتی در مقیاس گسترده‌تر جغرافیای به آنچنان قدرت تبادل علم و صنعتی رسیده که می‌تواند کشتی‌های صهیونیست را زمینگیر کند.  

طوفان‌الاقصی و دست نیروهای یمنی که باز است!
مؤسسه واشنگتن در یک گزارش اعتراف‌گونه امکانات و توانایی‌های نظامی نیروهای مسلح یمن برای تحقق هدف تعیین شده را زیر ذره بین برده که از جمله به دستیابی یمنی‌ها به اشراف قطعی اشاره کرده و می‌نویسد: یمن مجهز به تجهیزات هوشمند بالستیک ضدکشتی دوربُرد که برای استفاده از آن‌ها به اطلاعاتی از هدف‌ مورد نظر در یک بازه زمانی مشخص نیاز است، مجهز شده.
آمریکایی‌ها در ادامه سردرگمی‌شان نسبت به علت رشد سریع قدرت دریایی یمنی‌ها می گویند: جمع‌‎‎آوری این اطلاعات به نوبه خود به استفاده از پهپاد، کشتی‌ یا نیروهای شریک و «عدوات ویژه» نیاز دارد. این یعنی آن‌ها نمی‌دانند نیروهای یمنی به چه سطحی از توان رزم و صنایع دفاعی رسیده‌اند و با ابهام به این پرونده نگاه می‌کنند.  
 
سخن پایانی: مقاومت؛ رمز پیروزی
قطعاً رمز پیروزی ملت‌های منطقه انسجام و مقاومت است. این را به وضوح در پرونده تجاوز ائتلاف عبری - عربی به یمن شاهد بودیم و امروز این ملت یمن هستند که سربلند از امتحان بیرون آمده و به سراغ «سر افعی» یعنی رژیم غاصب صهیونیستی رفته‌اند. رزم موفق انصارالله، ثمره‌ بهره‌گیری از پیشرفت علم و فناوری اقتدارآفرین است. امنیت درون‌زای منطقه‌ای الگوی موفقی است که در گذر زمان اهمیت و اولویت‌های خود را به بازیگران منطقه نشان خواهد داد و تحقق این مهم ارتباط مستقیمی با اراده ما برای حفظ و توسعه دستاوردهای شبکه محور مقاومت در همه زمینه‌ها از جمله شبکه‌سازی مبادله علم نافع میان بازیگران این پازل بزرگ دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی