ناگفته‌هایی از 75 سال ظلم رژیم اشغالگر قدس

افسانه «صهیون» بر باد

دکتر صفاء‌الدین تبرائیان

نویسنده و پژوهشگر
 تاریخ معاصر

با وجود گذشت بیش از 100 روز از طوفان‌الاقصی که آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به اسرائیل وارد کرده، درباره ابعاد وقوع این طوفان بزرگ لازم است نکاتی بازگو و بررسی شود و درخصوص این حادثه مهم سخن گفت. پیش از عملیات طوفان‌الاقصی اهانت‌های بی‌سابقه‌ای به مسجدالاقصی می‌شد و یهودی‌سازی منطقه قدس در دستور کار صهیونیست‌ها بود. بازداشت‌های زیادی از طرف رژیم صهیونیستی صورت می‌گرفت که البته در چند دهه اخیر به صورت مداوم جریان داشت، اما موج جدید آن آمیخته با بی‌رحمی بیشتری بود. گفتنی‌است به لحاظ کاربرد مسجدالاقصی مانند یک مسجد معمولی نیست، بلکه یک مسجد متفاوت و مانند حوزه علمیه است. آنجا صرفاً مکانی برای نماز گزاردن نیست، بلکه کلاس‌های تعلیمی مختلف در آن مکان مقدس برگزار می‌شود. بخش قابل توجهی از جوانان غزه برآمده از همین مساجد مبارک هستند؛ چراکه در فرهنگ فلسطین مسجد به عنوان سنگر تلقی شده و شاهد آن هستیم در حملات رژیم کودک‌کش اسرائیل به غزه، بیشتر مساجد آماج حملات هوایی قرار گرفته است.

فراگیری کلام خدا، شرط جهاد فلسطینی‌هاست
موضوع فراگیری و قرائت و تجوید قرآن در این مساجد به صورت جدی پیگیری می‌شود و همین  پناه بردن به خدا سبب خلق صحنه‌های شکوهمندی شده است. یکی از گردان‌های القسام «گردان حفاظ القرآن» است و جذب این افراد در این گروه‌ها با شرط مهم حفظ قرآن کریم گره خورده است و این افراد در خط مقدم قتال قرار می‌گیرند و جانانه می‌جنگند. نیروهای جهادی متقاضی از اقصا نقاط فلسطین برای حضور در خط مقدم و عضویت این گردان‌ها باید حافظ و قاری قرآن باشند و البته کلام خدا را به خوبی تألیف و تمجید و تشریح ‌کنند و عملاً نیز به دستورات قرآن توجه داشته باشند.

جنگ را صهیونیست‌ها شروع کردند
در هفته قبل از عملیات طوفان‌الاقصی، 5 هزار نفر از صهیونیست‌ها اهانت‌های زیادی به مسجد‌الاقصی و قرآن داشتند در حالی که نفس حضور بی‌ادبانه در این مکان برای فلسطینیان قابل تحمل نیست. در گزارش‌های رسیده، طی 15 سال اخیر جوانان زیادی زنده به گور می‌شدند و نزدیک غزه قبرستان بی نام و نشان تشکیل داده بودند که فقط شماره داشت و برای بسیاری از افراد زنده به گور شده امکان نبش قبر نبود، درحالی که اعضای بدن تعداد زیادی از این افراد تخلیه شده بود. اصلاً نام این قبرستان به «اعداد» معروف شده است؛ چون فقط روی مقبره‌ها عدد دیده می‌شود.

تکرار جنایات داعش در فلسطین
شمار قابل توجهی از کودکان اهل سنت عراق به سفارش صهیونیست‌ها ناپدید شده‌اند و گفته می‌شود این کودکان به اسرائیل منتقل شده‌اند و در منطقه‌ای دیگر در حال بزرگ شدن هستند و آموزش‌های یهود صهیونیستی را فرا می‌گیرند. ماجرا به همین ختم نمی‌شود و یکی از اقدامات داعش فروش اعضای بدن همین کشته‌شدگان جنگ بود. آنچه در دوران حمله گروه‌های تکفیری وابسته به صهیونیزم به عراق و سوریه اتفاق افتاد، امروز در فلسطین با شدت بیشتری و به دست یهودی‌های تندرو در حال بروز و ظهور است و این نشان‌دهنده هدف مشترک صهیونیست‌ها و  تکفیری‌ها در کشتار ملت هاست.

اسرائیل به دنبال نسل‌کشی خاموش بود
قابل ذکر است بیشترین تولیدات و محصولات غزه فلفل و هندوانه است و شهروندان باید به فروش این محصولات بپردازند؛ چون کار و شغل دیگری وجود ندارد. لازم به ذکر است بدانیم در فلسطین و عراق رشد جمعیت مسلمانان فزاینده بود و این  آمریکا و غربی‌ها بودند که طرح و برنامه‌ای در نظر گرفتند تا  آمار تحصیل و ازدواج را به زیر صفر برسانند و در نهایت پیری جمعیت را به این ملت تحمیل کنند، آخرسر هم نسل‌کشی خاموش را محقق کنند.
پس این فشار هم در خیزش ملت‌ها بی‌تأثیر نیست. اسرای فلسطینی در طولانی‌مدت نمی‌دانستند چه جرمی دارند، دادگاهی برگزار نمی‌شود و نمی‌دانند چه زمانی از زندان‌ها خارج می‌شوند؛ وضعیت زندان‌های صهیونیستی بسیار تحقیرآمیز بود، افراد را برهنه می‌کردند و تازیانه می‌زنند و تجاوز می‌شد، حتی حقوق حیوانی نیز در این زندان‌ها رعایت نمی‌شد.

طوفان‌الاقصی؛ اقدام پیشگیرانه
اسرائیلی‌ها در حال آمادگی برای حمله به غزه بودند و طوفان‌الاقصی اقدامی پیشگیرانه بود و این حمله برای عملیات صهیونیست‌ها بهانه‌ای شد؛ البته غزه چندین نوبت در سال‌های 2009، 2012 و 2014 با اسرائیل درگیری داشته است و در سال 2014 نیز وقتی عملیات علیه اسرائیل صورت گرفت، بحث دفاع متقارن وجود داشت.  

انقلاب اسلامی؛ آبی بر آتش صهیونیزم
سیاست آمریکا در منطقه در محورهای حفظ امنیت اسرائیل، تجزیه و تضعیف کشورها در برابر رژیم‌صهیونیستی قابل بررسی است در حالی که تجزیه کشورها امروز برای‌شان اولویت ندارد، بلکه قرار است با اختلاف‌افکنی کشورها را تضعیف کنند. رژیم صهیونیستی از سال 1948 تا امروز در ارتباط با لبنان حدود 20 سال به میزان 140 مرتبه به خاک لبنان تجاوز داشته و 3 هزار حمله به لبنان ثبت شده و از سوی لبنان در سازمان ملل مورد شکایت قرار گرفته است.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شرایط تغییر کرد و امیدی برای جبهه مقاومت پدیدار شد. پس از آن بندر بیروت بر اثر انفجاری لرزید و  200 افسر تفنگدار آمریکایی در مقرشان  به هلاکت رسیدند. همزمان با این رویداد و مقر چترباز فرانسوی نیز منفجر شد و این موارد بزرگ‌ترین ضربه‌هایی بود که متوجه آمریکا می‌شد.
ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرد از بیروت خارج نمی‌شویم ولی سوار کشتی شدند و لبنان را از طریق بیروت ترک کردند. اسرائیل و آمریکا 16 ماه بعد در صدد جبران برآمدند و جنایت بزرگی را تدارک دیدند و رئیس وقت سازمان  سیا مستقیم فرماندهی عملیات را برعهده گرفت.
17 اسفند 1363 حدود 16 ماه پس از عملیات انفجار مقرهای آمریکایی و فرانسوی در بئرالعبد یک خانم سبب نجات رهبر شیعیان لبنان شد و البته در محله سیندرلا 156 نفر کشته و 250 نفر زخمی شدند.
مرحوم سید محمدحسین فضل‌الله، فتوایی مبنی بر اذن عملیات استشهادی ضد اشغالگران داده بود؛ البته اولین عالمی که چنین فتوایی را برای بیرون راندن صهیونیست ها از قدس شریف داده بود مرحوم آیت‌الله سید محسن حکیم بود و آقای فضل‌الله نیز چنین نظری داشت. بر همین اساس آمریکا سوءقصدهای زیادی به سید حسین فضل الله کرد. پس از گذشت این ماجرا، اسرائیلی‌ها به‌رغم نبرد 13 ماهه در سال 1948 از همه خاک لبنان بدون هیچ پیش شرطی خارج شدند.
پس از سال 1967 نبرد 6 روزه و جنگ رمضان که جولان و صحرای سینای مصر از دست رفت، همه این حوادث شرایطی را محقق کرد که تصور شود ارتش اسرائیل شکست نمی‌خورد، البته ذات اسرائیل به گونه‌ای است که اقتدارگراست و در صدد این نیست که به بخشی از لبنان بسنده کند.
چهار سال بعد از تشکیل اسرائیل یعنی در سال 1952 کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل تشکیل می‌شود و در سال 1957 اسرائیلی‌ها قرارداد دیمونا را با فرانسوی‌ها منعقد کردند و البته آمریکا زیر بار ریسک این موضوع نرفته بود و 18 سال بعد نخستین آزمایش هسته‌ای را انجام داد.
اسرائیل با همه ادعای ابرقدرت بودن در منطقه با نیروی هوایی قوی و گسترده‌ترین تجهیزات نظامی،  نتوانسته در برابر نیروهای مقاومت در باریکه غزه با جغرافیای کوچک پیروز شود.
دلیل بقای اسرائیل پشتیبانی و حمایت بی‌پایان آمریکا و بی‌توجهی اعراب و مسلمانان به فلسطین است و متأسفانه در این راستا ترکیه بیشترین ارائه دهنده لباس نظامی به اسرائیل است در حالی که در ظاهر از فلسطین نیز حمایت و رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند.

جنگ 33 روزه و ضربه عمیق به کیان اسرائیل
در جنگ 33 روزه در سال 2006 مثلثی میان نخست وزیر اسرائیل، وزیر جنگ و وزیر خارجه اسرائیل ایجاد شد. لبنان با فلسطین 100 کیلومتر مرز مشترک دارد و نیروی زمینی اسرائیل 40 هزار نفر بود که 30 هزار نفر را وارد میدان جنگ کرده بود، در حالی که در مقابل آن کمتر از 3 هزار نفر نیروی لبنان وجود داشت که معجزات زیادی در این نبرد رقم خورد. بعد از پیروزی لبنان در این جنگ سید حسن نصرالله نیروهای رزمنده را توصیه کرد که آنچه که دیدند بازگو نشود؛ چراکه مردم باور نمی‌کنند و نیروهای داخلی مغرور می‌شوند.
در سراسر این 33 روز اسرائیل مناطقی که روزانه تصرف می‌کرد رها می‌کرد و منطقه به گورستان تانک‌های مرکاوای اسرائیل تبدیل شده بود؛ بنابراین کینه سوریه و بشار اسد را به دل گرفتند. جسد دو سرباز اسرائیلی در برابر چندین اسیر با سابقه لبنانی مانند سمیر قنطار و چندین شهید معاوضه شد.
در جریان جنگ 33 روزه حدود 90 درصد ذخیره مهمات اسرائیل تمام شده بود و 120 تانک مرکاوا و یک ناوچه اسرائیل در دریا هدف قرار گرفت  و یک میلیون نفر در سرزمین‎های اشغالی آواره شدند و حیفا برای نخستین بار هدف قرار داده شد؛ بنابراین جنگ 33 روزه فتح‌الفتوح بود. نکته جالب این جنگ حمایت دانشگاه الزهر مصر از حزب‌الله بود. پس از پایان نبرد 33 روزه  دانشگاه الزهر مهم‌ترین مرکز تعلیم و آموزش دینی اهل سنت در قاهره تظاهرات کردند و از سید حسن نصرالله طرفداری داشتند.

جنگ 33 روزه آوردگاه هنر مقاومت
هنرپیشه‌ها و هنرمندان سرشناس عرب از جنگ 33 روزه حمایت‌های خوبی کردند و آرزوی ملاقات سید حسن نصرالله را داشتند. قابل ذکر است جولیا پتروس خواننده معروف عرب به دیدار خانواده شهدای لبنان و مادر عماد مغنیه و بشار اسد رفت.
در این جنگ افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی و عدم نابودی تانک مرکاوا از بین رفت و این در حالی بود که با وجود مخالفت زیاد در داخل لبنان با مقاومت، روزانه 165 موشک توسط حزب الله شلیک می‌شد.

صهیونیست‌ها از حمله به ایران می‌ترسند
 سال 2006 قرار بود به ایران حمله شود و وقتی دشمن متوجه شد از  لبنان که یک سوم استان مازندران است شکست خوردند، بنابراین حمله‌اش منتفی شد. جنگ 33 روزه نخستین رویارویی تاریخی اسرائیل با کشورهای عربی بود که چیزی از خاک لبنان کسر نشد و اتفاقات مبارک زیادی در برابر دشمن رقم خورد و تهدیدات به فرصت تبدیل شد.
پیدایش گروه‌های تکفیری نتیجه دیرکرد در آزادسازی قدس شریف است و این کلام سید عباس موسوی و امام موسی صدر خطاب به یاسر عرفات گفته شد که بدانید قدس اجازه نمی‌دهد آزاد شود، مگر به دست انسان‌های شریف و دفاع از قدس مهم‌ترین موضوعات تشیع و جهان اسلام است.

طوفان‌الاقصی دیوارهای زندان را شکست
اما پس از شروع عملیات طوفان‌الاقصی، حزب‌الله با هدف اینکه بتواند فشار روی غزه را کاهش دهد، وارد قضیه شد و بعدها گروه‌های مقاومت عراق و یمن نیز به کمک آمدند و حدود 6/1 میلیارد دلار خسارت اسرائیل در جبهه شمال فلسطین اشغالی و جنوب لبنان بوده است.  شمال فلسطین با لبنان مرز 100 کیلومتری دارد که تمام تأسیسات جاسوسی اسرائیل در این مکان نابود شد و تا نودمین روز 670 عملیات توسط حزب‌الله انجام شد که 48 پایگاه رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار گرفت و 11 مرکز پشتیبانی خطوط مقدم نیز هدف‌گیری شد.
همچنین 50 نقطه مرزی که نیروهای اسرائیل مستقر بود، نابود شد و تمام 17 شهرک صهیونیستی این منطقه تخلیه شد.
 
20 هزار سرباز صهیونیست زخمی و کشته  شده‌‎اند
طبق آمارهای ارائه شده نزدیک به 500 نظامی صهیونیست به هلاکت رسیده‌اند. همچنین تعداد مفقودی‌ها فراتر از ۲۲۴ تن است. بیش از 2هزار نفر از اسرائیلی‌ها زخمی و 4  هزار نفر نقص عضو شدند.
هشت بیمارستان در شمال فلسطین اشغالی وجود دارد که از حداکثر ظرفیت آن‌ها استفاده می‌شود  و 360 هزار آواره در جبهه شمال فلسطین روی دست اسرائیل مانده است، علاوه بر اینکه صنعت و کشاورزی منطقه کاملاً تعطیل شده
است.
اتفاقات امروز فلسطین از سال 1982 تاکنون یعنی 75 سال، از جمله شمار کشته شده‌ها، آمار آوارگان، اسرای اسرائیلی و اطلاعات کسب شده از موساد و حملات معکوس غافلگیرانه از سوی مقاومت بی‌سابقه است و البته در پی این عملیات عادی‌سازی روابط برخی کشورها مانند عربستان با رژیم صهیونیستی و کوچ دادن اهالی غزه به نقاط نامعلوم منتفی شد.

پایان انسجام صهیونیست‌ها
در جریان این عملیات مهم وحدت داخلی اسرائیل میان وزرای کابینه و رسانه‌ها از بین رفت و مورد آسیب اساسی قرار گرفت و  از سویی روحیه جهاد و قضیه فلسطین که در حال فراموشی بود، احیا و میان ملت‌ها اسلامی همبستگی ایجاد شد.
رفتار متقابل انسانی با اسرای اسرائیلی از سوی نیروهای مقاومت بازتاب فراوان داشت و امیدواری این رفتار در خصوص اسرای فلسطینی نیز احیا شد. روحیه بازپس‌گیری قدس شریف میان مردم و رزمندگان تقویت شد و این‌ها دستاوردهای بزرگی است که طوفان‌الاقصی
در پی داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی