روایت همرزم شهید السعیدی از روحیه ضد صهیونیستی ابوتقوا

نبرد 20 ساله

شهید سردار «مشتاق السعیدی» معروف به «ابو تقوا» معاون نظامی جنبش مقاومت اسلامی النجباء عراق که 15 دی‌ماه سال 1402، توسط اشغالگران آمریکایی به شهادت رسید فرماندهی بود که دو دهه از عمر خود را وقف مبارزه با اشغالگران آمریکایی کرد. چند ماه پیش سفیر آمریکا در بغداد اعلام کرده بود آمریکا چه‌بسا رهبران گروه‌های عراقی و در رأس آن‌ها شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء را به‌خاطر حمله به منافع ایالات متحده، هدف قرار دهد. این تهدیدها پس از آن صورت گرفت که دبیرکل جنبش ضد استکباری النُجَباء به‌صراحت اعلام کرد به سفیر آمریکا اجازه نمی‌دهد در قامت وکیل و وصیّ عراق رفتار کند؛ از سوی دیگر با آغاز عملیات طوفان‌الاقصی گروه‌های مقاومت اسلامی عراق و در رأس آن‌ها گروه مقاومت اسلامی النجباء در دفاع از ملت مظلوم فلسطین و افزایش فشار بر دشمن صهیونیستی اقدام به هدف قرار دادن پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در منطقه، اعم از عراق و سوریه کرده و پایان این حملات را وابسته به اتمام تجاوزات رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه دانستند. پس از این تهدیدات پیاپی علیه گروه مقاومت اسلامی در عراق، دولت آمریکا در اقدامی ناجوانمردانه و عاجزانه، ابو تقوا، فرمانده اسبق تیپ ۱۲ الحشد الشعبی، معاون نظامی النجباء و معاون فرمانده عملیات الحشد در کمربند بغداد، را به همراه یکی از همرزمانش به شهادت رساند. این حمله به‌ وسیله چهار موشک اجرا شد که سه موشک در ابتدا به ساختمان و یک موشک دیگر به سمت خودرو ابوتقوا شلیک شد. در همین رابطه و برای بزرگداشت و درک بهتر سیره و دوران حیات دنیوی آن فرمانده والامقام، با یکی از همرزمان نزدیک او که به دلایل امنیتی از درج نامش در این مصاحبه معذوریم، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانیم.

ابوتقوا اهل کدام منطقه عراق بود و جهاد را از چه زمانی شروع کرد؟
این شهید و فرمانده عزیز، از اهالی بغداد بود و در منطقه‌ای نسبتاً محروم زندگی می‌کرد. ایشان جهاد مسلحانه را پس از سال ۲۰۰۳ میلادی و اشغال عراق توسط ارتش آمریکا آغاز کرد.

عقاید این شهید بزرگوار در کجا و چه مکتبی شکل گرفته بود؟
اغلب مجاهدان عراقی تحت تأثیر مکتب فکری شهید سید محمدباقر صدر(ره) و امام خمینی(ره) هستند؛ زیرا در مکتب این دو رهبر و فرمانده مبارزه با استکبار در عالم اسلام که مصداق بارز آن‌ها در جهان امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی‌اند، از امور واجب به حساب آمده که مسلمانان به‌خصوص مجاهدان لحظه‌ای از این امر نباید غفلت کنند و همیشه باید در آمادگی لازم برای مقابله و جهاد با این شیطان بزرگ و غده سرطانی باشند.

انگیزه‌های ابوتقوی برای جهاد چگونه و چند قسم بودند؟
ابوتقوا از جوانی فعالیت جهادی خود را با گذر از دوران رژیم دیکتاتوری بعثی به حاکمیت اشغالگران آمریکایی آغاز کرد. او با نگاهی آرمانی پا به میدان گذاشت. می‌گفت مبارزه با اشغالگران و مبارزه با جبهه تکفیری یک واجب عقلی و شرعی است که تمام این مجاهدت‌ها را باید در راستای آماده‌سازی جامعه مهدوی تبیین کرد، باید تک‌تک اقدامات و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت باشند.
رفتارهای «حاج‌مشتاق» در میدان نبرد و هنگام رزم چگونه بود؟
حاج مشتاق از آرامش، هوش و شجاعت بالایی برخوردار بود. سعی می‌کرد در سخت‌ترین شرایط با حفظ آرامش خود، آرامش را به نیروهای رزمنده و جبهه منتقل کرده و همیشه به عنصر معنوی و دادن روحیه به نیروها توجه ویژه ای داشت. این مسئله آمریکایی‌ها را حساس کرد. آن‌ها نمی‌توانستند ببینند فرمانده ابوتقوی آن‌گونه با ایمان و آرامش قلب نیروهایش را برای اخراج ارتش متجاوز آمریکا فرماندهی و سازمان‌دهی کند. در حقیقت ابوتقوی را به شهادت رساندند تا اخراج‌شان از عراق به تأخیر بیفتد، اما شهادت این مرد میدان زوال آمریکا در منطقه را تشدید خواهد کرد. خون تک‌تک شهدا به مصاف همه آمریکا خواهد رفت و فروریختن این هیمنه نزدیک است.

مهم ترین عملیات‌هایی که ابوتقوا فرماندهی کرد یا در آن اثر گذاشت کدامند؟
این شهید بزرگوار در مناطق عملیات النباعی، ام طلائب، الحویش سامراء، آزادسازی تکریت، بیجی،  آزادسازی مناطق غرب موصل از جمله قیروان، قاهره، ام زنباير و... جبال مکحول و قريه‌سلمان به سمت فتحه، حضور پررنگ داشت. هرگز از فعالیت در  میدان رزم خسته نمی‌شد زیرا با اعتقاد پا به این عرصه گذاشته بود. کسی که با حاج قاسم و ابومهدی المهندس رفاقت داشته باشد، مثل آن‎ها می‌شود. ابوتقوا دلش برای مردمی که در حصار داعش گرفتار شده بودند، می‌تپید به همین دلیل روز و شب خود را وقف دفاع از مردم و جبهه مستضعفان کرده بود.

چرا آمریکایی‌ها از او کینه داشتند؟
آمريكایی‌ها به‌طور کلی از تمام نیروهای مقاومت کینه دارند و بارها پایگاه‌ها و  نیروهای الحشدالشعبی در عراق را مورد هدف قرار داده و این کینه از فرماندهان مقاومت به مراتب بیشتر بوده که در مورد هدف قرار گرفتن حاج قاسم و ابومهدی المهندس در حادثه فرودگاه بغداد و ابوتقوا در یکی از مقرهای رسمی الحشد الشعبی مؤید این گفته است.

ابوتقوا علاوه بر ایمان و اعتقاد قوی، روابط قوی با همه طرف‌های سیاسی عراق داشت و این آمریکا را اذیت می‌کرد. شهادت ابوتقوا تأثیری بر مواضع آمریکایی‌ها خواهد داشت؟
اعلام انزجار اغلب گروه‌های سیاسی و قدرتمند عراق از این اقدام تروریستی و محکوم کردن این عمل ضد بشری آمریکا که عیناً نقض تمامیت ارضی و خدشه‌دار کردن استقلال عراق است، قابل توجه است. این اقدامات با تمام قوانین بین‌الملل و پروتکل‌های سیاسی و امنیتی موجود منافات دارد. شهادت ابوتقوا به شکلی توانست برخی از سیاسیون را از خواب بیدار و برخی دیگر را مصر کرد اقدام قاطعانه‌تری در قبال اخراج سریع نیروهای آمریکایی از عراق بگیرند‌ و به دولت عراق فشار بیاورند جدول زمان‌بندی خروج آمریکایی‌ها را هر چه سریع‌تر اعمال کنند.

شهادت ابوتقوا چه تأثیری بر انگیزه نیروهای مقاومت عراق در مبارزه برای اخراج آمریکا از کشورشان و منطقه خواهد داشت؟
خون شهید، خروش و خشم مقدسی در انسان‌های بیدار و آزاده ایجاد خواهد کرد. با انتشار تصاویر ماشین منهدم شده حاج ابوتقوا توسط پهپادهای آمریکایی و چگونگی شهادت این فرمانده رشید جبهه مقاومت، مجاهدان برای انتقام و خونخواهی از آمریکا آمادگی هر اقدام عملی در هر سطحی را دارند، آن‌ها نخواهند گذاشت این خون‌های ریخته شده توسط این دشمنان اسلام و بشریت پایمال شود و قطعاً این جنایات بی‌پاسخ نخواهد ماند و آمریکا و متحدان آن‌ها بدانند تا اخراج کامل آن‌ها از منطقه، لحظه‌ای آرام نخواهیم گرفت و بی‌وقفه منتظر تحقق وعده‌ها و نصرت الهی هستیم و آرزوی تمام مجاهدان در این مسیر پیروزی یا شهادت است.

توصیه ابوتقوا به جوانان و سیره ابوتقوا در میدان حق و باطل چه بود؟
توصیه به صبر و استقامت و از جان‌گذشتگی در دفاع از مذهب، سرلوحه توصیه‌های این شهید بزرگوار بود اما این فرمانده بیشتر به شکل عملی دیگران را به حق دعوت می‌کرد و مصداق «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَیرِ أَلسِنَتِکُم» بود. ساده‌زیستی وی، حفظ آرامش، کمک به محرومان، اهمیت به عبادت و توسل و زیارت ائمه معصومین(ع) به‌ویژه در شب جمعه، از جمله اموری بود که می توان به آن اشاره کرد. برای یک مجاهد به‌ویژه در عراق مسائل خارج از میدان نبرد مقدمه و‌توشه‌ای برای موفقیت وی در میدان نبرد خواهد بود، وقتی یک رزمنده از فرماندهش صمیمیت و تواضع ببیند، برای او در میدان نبرد همه کار خواهد کرد و دستور فرمانده را به جان دل خواهد شنید. ابوتقوا هم نمونه یک فرمانده صمیمی و‌متواضع بود.

از روابط ابوتقوا و ابومهدی المهندس برای‌مان بگویید؟
ویژگی بارز ابومهدی المهندس در تمام دیدارها، نشست و  جلساتی که داشتند، مهر پدرانه توأم با قاطعیت بود که همین روحیه، ایشان را در زمره فرماندهان موفق و محبوب مقاومت قرار داده بود و او را قادر می‌کرد جلسات و نشست‌های را با فرماندهان نظامی ارتش و سیاستمداران  عراقی با کمترین چالش ممکن مدیریت کند. بهترین توصیفی هم که می‌توان در ارتباط با رابطه ابومهدی با ابوتقوا و تمام مجاهدان توصیف کرد، رابطه پدر و پسری بود و چون ابوتقوا مسؤولیت‌های زیادی بر دوشش بود، این مهربانی و نظر لطف ابومهدی به وی بیشتر می‌شد. پس از شهادت حاج قاسم و ابومهدی تمام‌ مجاهدان محور مقاومت از جمله ابوتقوا متأثر و محزون شدند و سعی کردند برای انتقام سخت، گام‌های مؤثر و ویژه‌ای بردارند.  
   در پایان می‌توان گفت مصادف شدن شهادت ابوتقوا در سالگرد شهادت ابومهدی المهندس، پیامی واضح از صدق این شهید در ادای تکلیف بود و‌مصداق روشنی برای آیه: «مِنَ المُؤمِنینَ رِجَال صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضَى نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن يَّنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبدِيلاً» است.

جستجو
آرشیو تاریخی