سوالاتی که شما برای ما ارسال کردید

۱.چرا اگر نفس جنسیت‌مند نباشد 
به فرودستی زنان در امور معنوی منجر می‌شود؟
-چنانچه توضیح داده شده، غالب افرادی که از عدم جنسیت‌مندی صحبت می‌کنند از بی‌جنسیتی در اکثر امور یا از یک جامعه آندروژنی طرفداری می‌کنند. اما آن‌چه که در واقعیت اتفاق می‌افتد یک جامعه مردساخته با ویژگی‌های مردانه است که به خصوصیات و ویژگی‌های زنانه توجه نکرده است. 
نتیجه این نگاه همسو نبودن مسائل مرتبط با سلوک معنوی با زنانگی خواهد بود و چون زنان نمی‌توانند با این ساختار همراه شوند نتیجه آن فرودستی زنان در امور معنوی نیز می‌تواند باشد.
 
۲. تفاوت روح با نفس در چیست؟
- آیا اگر اجزای مادی و غیرمادی انسان را بخواهیم بیان کنیم تنها دو بخش نفس و بدن را شامل می‌شود؟
نفس و روح در نگاه فلسفی اکثر اوقات مترادف هم بیان می‌شود و در این نوشتار نفس در واقع روح تعلق گرفته به بدن مادی است و از حیث ارتباط و اتصالی که با بدن مادی دارد مورد کنکاش ومداقه قرار گرفته شده است.
نفس مراتب مختلفی دارد که توجه به این مراتب در حوصله این یادداشت‌های کوتاه نبود، برای کسب اطلاعات بیشتر به کتب «جستارهای اعتقادی، نفس» انتشارات مؤسسه معارف اهل بیت(علیهم السلام) و «رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا وکتاب و سنت» نویسنده محمدتقی یوسفی رجوع کنید.
در فضای فلسفه اسلامی برای تبیین چگونگی ارتباط نفس و بدن از روح بخاری کمک گرفته شده است که واسط نفس و بدن است. البته در حکمت متعالیه نفس، روح بخاری و بدن مراتب یک حقیقت هستند و اتحاد وجودی دارند.
 
۳.به‌نظر می‌رسد نویسنده محترم در پی اثبات جنسیت‌مندی نفس هستند. این نظر ایشان چقدر با نظر آیت‌الله جوادی آملی که در کتاب زن در آیینه جمال و جلال آورده شده است تطابق دارد؟
به‌نظر می‌رسد ایشان نفس را فاقد جنسیت می‌دانند.
به نظر می‌آید اندیشمندانی مانند آیت‌الله جوادی آملی که به عدم جنسیت‌مندی نفس معتقدند، به تفاوت نفس در نشئه قبل از دنیا و در دنیا چندان توجه نکرده‌اند. و بین نشئه قبل از دنیای نفس و در دنیای نفس خلط  کرده‌اند با توجه به این نکته مهم که بحث جنسیت‌مندی یا عدم جنسیت‌مندی نفس در ارتباط با نفس در نشئه دنیا بعد از تعلق به بدن و در حالی است که نفس تدبیر بدن مادی می‌کند، دلایلی که از آثار صدرا و آیات و روایات درباره نفس قبل از دنیا ذکر کرده‌اند نمی‌‌تواند بر عدم جنسیت‌مندی نفسی که به بدن مادی تعلق گرفته است دلالت کند و براهین و توضیحاتی بسیار مختصری که در این یادداشت برای اثبات جنسیت‌مندی نفس در حکمت متعالیه و از نظر سایر حکما بیان شد نشان می‌دهد که نفس در نشئه دنیا در حالی‌که تدبیر بدن مادی می‌کند نمی‌تواند از نظر جنسیتی جهت‌مند نباشد.
جستجو
آرشیو تاریخی