چند روایت معتبر و نامعتبر

 

بازداشت غیرقانونی حمید نوری شهروند ایرانی تباری که 18 آبان 98 در فرودگاه استکهلم رخ داد از سال‌های گذشته تاکنون حرف و حدیث‌های بسیاری در فضای رسانه‌ای ایجاد کرده است هرچند وزارت خارجه جمهوری اسلا‌می‌ایران بویژه در دولت سیزدهم تلاش‌های بسیاری برای آزادی او کرده است اما حکم ابد آخرین تیر در ترکش دولت غربی است که میزان وابستگی آن به استکبار جهانی واضح و آشکار است.
 
راوی جاعل
در شرایطی که قرار بود حکم دادگاه تجدیدنظر حمید نوری اعلام شود، رسانه‌های بیگانه فارسی زبان در تلاش بودند تا او را با عناوین نقض حقوق بشر و دروغ‌های معمولی که در جنگ ترکیبی به کار ‌می‌برند متهم کنند و جریان حکم اعلا‌می ‌را در منظر جامعه جهانی عادی‌سازی کنند. در همین زمینه بی‌بی‌سی فارسی در تیتری با عنوان حمید نوری کیست و چرا در سوئد محاکمه شد در هجدهم اردیبهشت سال گذشته مدعی شد ردپای او در اعدام‌های تابستان 67 به چشم ‌می‌خورد. این شبکه معاند اما از فجایعی که توسط مجاهدین خلق در سال‌های دهه شصت در کشور ایجاد شد چیزی نگفت. بقیه رسانه‌های اقماری معاند هم که خود را در قضایای جاسوسانی چون نازنین زاغری رادکلیف یا نرگس محمدی شرحه شرحه کردند کوشیدند تا با دستمایه قرار دادن ماجرای نوری نظام اسلا‌می ‌را متهم کنند و برای مردم ایران تحریم‌های تازه‌ای را به ارمغان بیاورند.
 
یک شهروند ساده
اهالی شبکه اجتماعی ایکس یا همان توئیتر روایت‌های متعددی از حمید نوری و ماجرای دستگیری‌اش ارائه ‌می‌کنند، برخی با ترند کردن سوژه اینکه او عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلا‌می‌ و همچنین قوه قضائیه بوده است تقریباً با شیبی همراه با شبکه‌های معاند پیش رفتند. این در حالی بود که فرزند نوری درباره این رویدادهای توئیتری این‌طور اظهارنظر کرد: چند اتفاق در توئیتر افتاده؛ نمی‌دانم دلیلش چیست. یک حجم زیادی اشتباه دارد صورت می‌گیرد. من مفصل قصه پدر را توضیح داد‌ه‌ام که دیپلمات نبوده، یک شهروند ساده بوده است. اما نمی‌دانم چرا خبر با تیتر دیپلمات خیلی پخش شده است. پدر من یک شهروند ساده است که در دهه 60 زندانبان زندان و منشی دادیاری بوده است؛ بعدهم بیرون آمده و دیگر هم کار دولتی انجام نداده است.

گروکشی سوئدی
چند باری در میان اخبار و روایت‌های مختلف از آزادی نوری شنیده شد ممکن است او در جریان مبادله دوباره به کشور بازگردد اما طرف سوئدی با بستن راه‌های مذاکره و همچنین احکام سنگین مانند حبس انفرادی و ابد ثابت کردند نمی‌خواهند در این پرونده گشایشی اتفاق بیفتد این در حالی است که یکی از اتباع سوئدی به نام یوهان هنریک نیلز فلودروس متهم به جاسوسی در ایران دستگیر شده و جرم وی محرز است اما نظام اسلا‌می‌ هنوز حکم قطعی در رابطه با وی صادر نکرده است و درست رسانه‌های بیگانه در خصوص این شخصیت درصدد مظلوم‌نمایی هستند تا بتوانند او را از مهلکه‌ای که خودش ساخته رها کنند. سوئدی‌ها البته خوب ‌می‌دانند که فلودروس عنصر مهم و کاربردی برای آنهاست اما آنها همچنان با رفتارهای نامناسب و ضدانسانی علیه حمید نوری ماجرای پرونده یک بیگناه را پیچیده می‌کنند و در این نقطه رسانه باید به کمک دیپلماسی فعال ایران بیاید تا نه تنها نوری به وطن برگردد بلکه کشورهای غربی جسارت تعدی به تبعه‌های ایرانی را نداشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی