آموزش یک دسر خوشمزه

اسلایس تِر تِل یا برش‌های لاک‌پشتی

اسلایس‌ها، دسرهای متنوع و پرطرفداری هستند که به صورت مربع یا مستطیل آماده شده و در انتها به قطعات کوچک‌تر برش خورده و معمولاً یک تا سه لایه دارند. محبوبیت شدید این شیرینی به دلیل ساده بودن دستورهای تهیه، تنوع بی‌انتها، سِرو آسان و البته خوشمزگی اسلایس‌ها است. در سال ۱۹۱۸ میلادی یک شرکت آبنبات‌سازی محصولی پر سروصدا تولید کرد. این شرکت مخلوط گردو و کارامل را با شکلات پوشش داد و از آنجایی که نتیجه شبیه لاک‌پشت شد، اسم این محصول را لاک‌پشت (تِرتِل) گذاشت.

فائزه صدیقی
نویسنده

 

مواد لازم کراست(هم دمای محیط):

کره: ۹۰ گرم/  شکر قهوه‌ای: ۷۵ گرم
آرد: ۱۰۵ گرم/  وانیل: یک چهارم قاشق چای‌خوری

مواد لازم فیلینگ(هم دمای محیط):

شیرعسلی: ۲۰۰ گرم/  کره: ۱۵ گرم/   گردو: ۹۰ گرم

مواد رویه(هم دمای محیط):

کره: ۲۰ گرم/  عسل: یک‌دوم قاشق غذاخوری
شکلات: ۲۰۰ گرم

چند نکته در خصوص مواد اولیه
  برای این دستور می‌توانید از کره حیوانی(کره صبحانه) یا کره گیاهی سوپرمارکتی(مارگارین) یا مخلوط هر دو استفاده کنید. دقت کنید که کره سنتی، کره لاکتیکی، کره کم‌چرب، روغن جامد و روغن صاف قابل استفاده نیستند.
  شکر قهوه‌ای را با شکر سفید جایگزین نکنید، چرا که این دو شکر خصوصیات متفاوتی دارند و جایگزینی باعث تغییر بافت می‌شود.
  بدون توجه به نوع گردو و میزان تازگی آن حتماً گردوها را تُست کنید. تُست کردن مزه و بافت خشکبار را تشدید می‌کند و کمک می‌کند طعم مشخص‌تر و بهتری داشته باشند، ضمن اینکه رطوبت اضافه آنها را از بین می‌برد. من همیشه مغزها را در سینی شیرینی‌پزی، روی کاغذ روغنی پخش و پنج دقیقه در فر ۱۸۰ درجه حرارت می‌دهم تا بوی مغزها در بیاید، رطوبتش گرفته و رنگش یک درجه تیره شود.
بعد از تُست کردن، گردو را نگینی خرد کنید و کناری بگذارید.
   منظور از شیرعسلی مخلوط شیر و عسل نیست، بلکه شیری تبخیر شده، شیرین و کاراملی است که در ایران با مارک‌هایی مانند البحر و الفجر در سوپرمارکت‌های بزرگ و لوازم قنادی‌ها به فروش می‌رسد.
   بسته به ذائقه می‌توانید از شکلات تلخ یا شیری استفاده کنید، از آنجایی که طعم شکلات در اسلایس محسوس است پس هر چه شکلات مرغوب‌تر باشد اسلایس خوش‌طعم‌تر می‌شود.
 
طرز تهیه کراست اسلایس ترتل
آرد اندازه‌گیری شده را چند مرتبه الک کنید و کنار بگذارید. فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد در فر گازی یا ۱۶۰ درجه در فرهای برقی، معادل ۳۵۰ درجه فارنهایت یا درجه ۴ فر روشن کنید تا گرم شود. اگر فر گازی دارید اسلایس را روی توری در طبقه وسط آن بپزید و اگر فر برقی دارید پخت را در طبقه دوم(از پایین) انجام بدهید.  قالب مربع ۱۸ یا ۱۹ سانتی‌متر را با روغن مایع و برس شیرینی‌پزی کمی چرب کرده و کف آن کاغذ روغنی بیندازید. چرب کردن صرفاً برای نچسبیدن کاغذ به کف قالب است و نیازی به چرب کردن روی کاغذ نیست. بهتر است کاغذ را کمی بلندتر ببرید تا موقع خارج کردن اسلایس از قالب، به کمک این دسته‌های کاغذ کار برایتان راحت‎تر باشد. اگر از فر فن‌دار استفاده می‌کنید، می‌توانید از دو گیره کاملاً فلزی برای وصل کردن کاغذ به قالب استفاده کنید تا فن فر کاغذ را روی مواد نخواباند.
کره را در کاسه‌ای ریخته، 30 ثانیه با دور تند همزن برقی بزنید تا بافت آن باز شود، سپس شکر قهوه‌ای و وانیل را اضافه کرده، مواد را با دور متوسط همزن برقی به مدت سه دقیقه هم بزنید تا روشن، یکدست و حجیم شود. پس از آن آرد را اضافه کنید و مواد را با کندترین دور همزن برقی تا جایی هم بزنید که به شکل گلوله‌ای در بیایند. دقت کنید که کراستِ اسلایس در واقع خمیر نوعی بیسکوییت است و هم زدن زیاد، باعث به روغن افتادن آن می‌شود. اگر همزن شما دور کند ندارد، آرد را با لیسک مخلوط کنید. پس از آن که خمیر به شکل گلوله‌ای درآمد آن را با نوک انگشتان تا جایی ورز بدهید که یکدست شود.
پس از آماده شدن خمیر، آن را کف قالب پهن کنید، برای این کار می‌توانید روی خمیر یک کاغذ روغنی قرار بدهید و با دست خمیر را پهن کنید یا از غلتک استفاده کنید. بعد از آن قالب را به مدت یک ربع در فر بگذارید تا خمیر بپزد. بعد از آن قالب را از فر خارج کرده، روی توری خنک‌کننده بگذارید(بدون خاموش کردن فر) و مایه میانی را آماده کنید.
 
طرز تهیه فیلینگ اسلایس ترتل
در شیرجوشی شیرعسلی و کره را ریخته، روی شعله متوسط گاز قرار بدهید، یکسره هم بزنید و تا جایی به آن حرارت بدهید که کره کاملاً مخلوط شده و مواد از اطراف قل بزند. بعد شیرجوش را از روی حرارت بردارید و گردوها را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. اکنون مواد میانی یا فیلینگ را روی لایه بیسکوییتی پخش کرده و قالب را یک ربع دیگر در فر قرار بدهید. در این مدت مواد میانی در فر تیره شده و شروع به قل زدن می‌کند. بعد از یک ربع قالب را از فر خارج کنید و روی توری خنک‌کننده بگذارید تا به دمای محیط برسد. وقتی اسلایس به دمای محیط رسید، نوبت آماده کردن مواد رویه است.
 
طرز تهیه رویه اسلایس ترتل
شکلات، کره و عسل را در کاسه‌ای ریخته و روی بخار آب در حال جوش یا در مایکروویو بگذارید. اگر کاسه را روی بخار آب می‌گذارید، دقت کنید آب در حال جوش با کف کاسه مماس نشود. مواد را هر از گاهی هم بزنید تا کاملاً یکدست شوند. اگر مواد را در مایکروویو می‌گذارید، کاسه را هر 30 ثانیه خارج کرده، یک دور هم بزنید و بعد مجدد در مایکروویو بگذارید و این کار را تا جایی ادامه بدهید که مواد یکدست شوند. مایه شکلاتی را روی اسلایس هم دمای محیط بریزید. می‌توانید شکلات را با پالت به صورت ساده یا با کاردک پلاستیکی شانه‌ای به صورت شیاردار روی مواد پخش کنید. در صورت تمایل برای زیباتر شدن اسلایس، بعد از پخش کردن شکلات می‌توانید روی آن پودر نارگیل، پودر پسته یا ترافل رنگی بریزید. قالب را 6 تا 8 ساعت در یخچال گذاشته، سپس اسلایس را از قالب خارج کنید. اسلایس را روی تخته گذاشته و به سایز دلخواه برش بزنید.
 
شرایط نگهداری
اسلایس‌ها در ظرف چهارقفله در یخچال یک هفته ماندگاری دارند.
از اینکه این آموزش را تا انتها با من همراه بودید از شما سپاسگزارم. امیدوارم لحظات شیرین زندگی‌تان هر روز بیشتر از روز قبل باشد.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی