اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس:

ادامه مسیر جهاد و مقاومت تا پیروزی فلسطین پاسخ عملی به شهادت سردار سلیمانی است

اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) که پس از برگزاری انتخابات سال 2006 در مناطق خودمختار فلسطین به پست نخست‌وزیری دست یافت، از جمله سیاستمداران فلسطینی است که همواره در مبارزه و جهاد علیه رژیم اشغالگر قدس فعال بوده و در این راه متحمل سختی‌‌‌های زیادی شده است. فعالیت‌‌‌های ضد صهیونیستی او در غزه باعث شد که بارها از سوی نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر قدس دستگیر و روانه زندان شود. وی در سال 1992 به‌‌‌همراه 415 نفر از عناصر انقلابی جهاد اسلامی و حماس به «مرج‌‌‌الزهور» در جنوب لبنان تبعید شد. هنیه با شیخ احمد یاسین، بنیانگذار جنبش اسلامی حماس ارتباط نزدیکی داشت و مسئولیت دفتر شیخ المجاهدین را نیز برعهده داشت. وی یک‌سال و اندی پس از کسب عنوان نخست‌وزیری در ژوئن سال 2007، به‌سبب اختلافات شدید با محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین، از این سمت برکنار شد، ولی همچنان از چهره‌‌‌های مشهور و اثرگذار در فلسطین به شمار می‌‌‌رود.
اسماعیل هنیه در اقدامی معنادار برای تشییع پیکر پاک سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به تهران مسافرت کرد و در سخنان کوتاه خود در این مراسم باشکوه، شهید سلیمانی را شهید قدس نامید و افزود: او همه زندگی خود را در پشتیبانی و حمایت از مردم فلسطین و مردم مظلوم منطقه سپری کرده است.
این گفت وگو چند روز پس از شهادت سردار سلیمانی و در تهران انجام شده است.

اهداف و انگیزه‌های رهبران کاخ سفید از ترور فرمانده اسلامی، حاج قاسم سلیمانی چه بود؟‌ و این اقدام چه تأثیری در مبارزات گروه‌های فلسطینی داشته است؟
شاید مهم‌ترین هدف و انگیزه این ترور فراهم کردن زمینه برای اجرای طرح امریکا مبنی بر تغییر شرایط منطقه بر اساس منافع خود و نیز منافع رژیم صهیونیستی است و به‌‌رغم اینکه این جنایت بسیار غمبار‌ بود، اما همه ما ‌می‌دانیم که این رویدادها طبیعت راه جهاد و مقاومت است. این راه، راه پیروزی و شهادت است و این بدین معناست که گروه‌های فلسطینی، مسیر جهاد و مقاومت را تا پیروزی و آزادسازی فلسطین، ادامه خواهند داد. به نظر ما این همان پاسخ عملی مورد نظر به این جنایت بزرگ است.
 
آیا دولت امریکا و همپیمانان آن در منطقه توانسته‌اند به اهداف خود از این اقدام مجرمانه دست پیدا کنند؟‌ آیا این اهداف در آینده محقق خواهد شد؟‌ آیا این اقدام مجرمانه امریکا موجب تقویت جایگاه آن در منطقه خواهد شد یا به متزلزل شدن آن خواهد انجامید؟‌
امکان ندارد تصمیم‌گیران این جنایت به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند. همچنین جایگاه هیچ متجاوز یا اشغالگری در منطقه با این اقدام تقویت نخواهد شود. زیرا تاریخ نشان داده است که شهادت هیچ‌گاه به معنای شکست یا ناکا‌می ‌مقاومت نبوده است. بلکه شهادت همواره روح تازه‌ای در پیکر امت دمیده و بر پافشاری امت در راه دستیابی به پیروزی افزوده است. این حقیقتی است که ما طی دهه‌های اخیر، در مسیر مقاومت آن را لمس کرده‌ایم و به‌رغم عملیات‌های تروریستی که علیه فرماندهان مقاومت صورت گرفته است، به فضل الهی قدرت و اقتدار این جبهه افزایش یافته و خواهد یافت.

نقش جمهوری ‌اسلامی در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه را چگونه ارزیابی ‌می‌کنید؟
ما معتقدیم که ایجاد ثبات و امنیت در منطقه، وظیفه فرزندان آن است و حضور استعمارگران به هر شکل و تحت هر عنوانی که باشد، همواره مایه نگرانی و عدم ثبات در منطقه است. ما یک امتیم و به‌رغم تفاوت‌ها، نژادها و فرهنگ‌های گوناگون‌مان، همه زیر پرچم اسلام و تمدن ‌اسلامی قرار داریم. بنابراین تنها عامل تضمین‌کننده ثبات و امنیت در منطقه، ایجاد تفاهم میان فرزندان امت است. ما از فراخوان‌های پیوسته ایران مبنی بر ایجاد یک تفاهم منطقه‌ای در راستای ثبات و امنیت منطقه مطلع هستیم و امیدواریم که این مهم بزودی مورد توافق و تفاهم همه قرار گیرد. این فراخوان در واقع یک نقطه آغاز مثبت به شمار ‌می‌آید و ما امیدواریم که تلاش‌های فرزندان خیرخواه امت جهت تحقق بخشیدن به این مهم، همسو شود.

پاسخ موشکی ایران به ایالات متحده چه تأثیراتی بر موازنه قدرت در منطقه داشته است؟‌ و آیا مطالبه مردم کشورهای منطقه مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از آن محقق خواهد شد؟‌ راه‌های تحقق بخشیدن به این مطالبه چیست و تأثیر خروج نیروهای امریکایی بر آینده منطقه بویژه فلسطین چگونه خواهد بود؟
هر نوع پاسخی به متجاوزان، امری کاملاً طبیعی است و در عین حال نشان دهنده این مطلب است که متجاوزان از هیچ مصونیتی بهره‌مند نیستند. خروج نیروهای امریکایی از منطقه و عقب‌نشینی آنها و پایان یافتن اقدامات متجاوزانه آنان تأثیرات راهبردی فراوانی را در بر خواهد داشت. چرا که این امر، استقلال وحاکمیت ملی را در منطقه تقویت کرده و مسیر روشنی را در برابر ما ترسیم می‌کند و به اشغالگران ‌می‌فهماند که در سرزمین ما آینده‌ای نخواهند داشت. همچنین این ‌مسأله، رژیم صهیونیستی را تا حد زیادی تضعیف خواهد کرد و این امر به خودی خود گا‌می ‌مهم در راستای آزادسازی فلسطین به شمار ‌می‌رود.
 
آیا تحولات اخیر منطقه و همچنین ترور فرماندهان مقاومت در عراق، ایران و فلسطین، تأثیری در همکاری جنبش‌های مقاومت و همبستگی آنها خواهد داشت؟
‌ همان طور که عرض کردم فعالیت‌های تروریستی که از سوی رژیم صهیونیستی ومستکبران حا‌می ‌آن، در منطقه رخ ‌می‌دهد تأثیر منفی‌ای بر اصل مقاومت و نیروهای آن و نیز ابتکار عمل آنها نخواهد گذاشت. طبیعتاً از دست دادن فرماندهان، بی‌تأثیر نیست اما مقاومت، توانایی بازسازی خود و نیز ادامه دادن راه شهدا تا دستیابی به اهداف خود را دارد. اگر به وضعیت کنونی مقاومت نگاه کنید و آن را با دهه هشتاد سده گذشته میلادی مقایسه کنید و نیز همه شهدایی که در این مدت عروج کرده‌اند را به خاطر بیاورید قطعاً به این نتیجه خواهید رسید که جبهه مقاومت، علی‌رغم شهدای فراوانش، به لطف خداوند حرکتی رو به جلو داشته است.
 
همزمان با رویدادهایی که در سال 2011 در غرب آسیا و نیز شمال آفریقا رخ داد، امیدها نسبت به آرمان فلسطین و نیز ایجاد فرصت‌هایی تازه جهت رویارویی با رژیم اشغالگر صهیونیستی افزایش یافت. اما رژیم صهیونیستی با همکاری حاکمان طرفدار سازش، مسیر بیداری ‌اسلامی را تغییر داده و اجازه ندادند تا غنچه‌های بیداری در فلسطین سرباز کرده ومعادلات را در این کشور تغییر دهد. تحلیل شما از این ‌مسأله چیست؟
کسی که رژیم صهیونیستی را برپا کرده وهمواره برای حمایت از آن ‌می‌کوشد دو هدف اساسی را پیش روی خود قرار داده است:‌ 1.پایان دادن به مقاومت مستقیم علیه رژیم صهیونیستی از طریق مورد هدف قرار دادن مقاومت و نیز تلاش برای محاصره جبهه مقاومت و تروریست خواندن نیروهای آن و همچنین تحت فشار قرار دادن ملت‌ها و فرزندان مقاومت.
2. خنثی کردن نیروهای اقتصادی، سیاسی واجتماعی امت که از جمله مصادیق آن ‌می‌توان به جلوگیری از حق ملت‌ها در استفاده آزادانه از اراده خود اشاره کرد. او برای سلب این حق از ملت‌ها، روش‌های گوناگونی را به کار ‌می‌گیرد مانند فتنه‌های‌ مذهبی، فرقه‌ای ونژادی و همچنین درگیری‌های مسلحانه و ایجاد شکاف وتفرقه‌ای که امروز بر منطقه ما سایه افکنده است.
دشمن ما ‌می‌داند که بیداری امت، مساوی با پایان یافتن تاریخ اوست. به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار ‌می‌گیرد تا از محقق شدن آن جلوگیری کند که ان‌شاء‌الله در این زمینه با ناکا‌می‌روبه‌رو خواهد شد.

حاج قاسم، شهید قدس است
سخنان «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در مراسم تشییع سپهبد شهید قاسم سلیمانی به شرح ذیل است:
 شهادت اجر کسانی است که در راه خدا نبرد می‌کنند، کشته می‌شوند و می‌کشند و این وعده حق خداوند در تورات، انجیل و قرآن است و هیچ کس وفادارتر از وعده خود به خداوند نیست پس مژده بر شما باد به روزی که فوز عظیم از سوی خداوند به سوی ما بیاید. برادران و خواهران گرامی، ملت مسلمان و مبارز ایران، به شما سلام می‌کنم، من از سرزمین مبارک فلسطین می‌آیم، از سرزمین جهاد و مبارزه، از قدس قبله نخست مسلمانان و از جایی که پیامبر گرامی اسلام از آنجا به آسمان رفت؛ ما به ایران آمده‌ایم تا به مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای، دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران، شهادت فرمانده بزرگ، حاج قاسم سلیمانی را تسلیت بگوییم. ما به اینجا آمده‌ایم تا به خانواده شهید سلیمانی، فرزندان و همه بستگان او و همه پرچمداران مقاومت علیه توطئه‌های صهیونیستی و امریکایی تسلیت بگوییم؛ تا احساسات صادقانه و خالصانه خود را در قبال برادری عزیز و فرمانده‌ای شهید ابراز داریم. فرمانده‌ای که در راه فلسطین و مقاومت فداکاری‌های بسیاری کرد و به جایگاهی که امروز دارد رسید. ما اعلام می‌کنیم جنایت وحشیانه‌ای که امریکایی‌ها مرتکب شده‌اند، نشانگر روحیه جنایتکارانه‌ای است که در سرزمین مقدس فلسطین نیز به وقوع پیوسته است.
همان روحیه جنایتکارانه‌ای که دیروز موجب ترور و شهادت فرمانده شهید سلیمانی شد، تفکری است که جنایتکاران رژیم صهیونیستی دارند، تفکر و سیاستی که هر روز موجب ترور و شهادت مردم فلسطین می‌شود.
بعد از این جنایت ضرورت دارد همه جهانیان عاملان آن را محکوم و مرتکبان آن را مجازات کنند؛ تأکید می‌کنم در سرزمین فلسطین، خط مقاومت دررویارویی با توطئه‌های صهیونیستی و با پروژه و هژمونی امریکا هرگز شکست نخواهد خورد.
تا زمانی که دشمنان را از قدس شریف بیرون کنیم فلسطین همواره در خط مقاومت خواهد ماند. اعلام می‌کنم مسیر مقاومت در سرزمین فلسطین همچنان ادامه دارد، سست نمی‌شود و عقب‌نشینی نخواهد کرد. این ترورها و شهادت‌ها بر اراده، ثبات و استقامت و اصرار ما خواهد افزود.
اعلام می‌کنم فرمانده شهید سلیمانی همه زندگی خود را در پشتیبانی و حمایت از مردم فلسطین و مردم مظلوم منطقه سپری کرد. او فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، او شهید قدس است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی