از جبهه ایران تا جبهه مقاومت یمن

دیپلمات انقلابی شهید

نفیسه زارعی
نویسنده

فعالیت‌های دیپلماسی
ایرلو متولد 1337 شهر ری و از دیپلمات‌های با سابقه ایران و کارشناس ارشد حوزه عربی و شبه جزیره عرب بود عناوین دیگری مثل مسئول میز یمن در وزارت امور خارجه ایران پس از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ در این کشور، هماهنگ کننده کمک‌های انسان دوستانه ایران به یمن پس از آغاز جنگ (اعزام هواپیماهای کمک رسانی و کشتی نجات و پس از آن کمک رسانی با هماهنگی سازمان ملل و ...) از دیگر فعالیت‌های ایرلو است. او قبل از این نیز معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور یمن در سال‌های 1394 تا 1399 بود و حدود یک سال بعد از این که دولت نجات ملی یمن در تاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۸ ابراهیم محمد الدیلمی‌را به عنوان سفیر فوق‌العاده و سفیر تام الاختیار جمهوری یمن در ایران انتخاب کرد. ایران نیز بعد از پنج سال سفیر جدید خود در یمن را راهی این کشور کرد.
آغاز فعالیت در یمن
 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اواخر مهرماه ۱۳۹۹ در نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران گفت: حسن ایرلو سفیر تام الاختیار و فوق العاده جمهوری اسلامی‌ایران در یمن وارد صنعا شده و به زودی رونوشت استوارنامه خود را به آقای هشام شرف وزیر خارجه دولت نجات ملی و استوارنامه خود را به آقای مهدی مشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن تقدیم خواهد کرد، بعد از این انتخاب سرنوشت یمن شکل دیگری به خود گرفت.

شروع دشمنی‌ها
حضور ایرلو در یمن همانطور که دولت مستعفی منصور الهادی در اعتراض خود پیشبینی می‌کرد، حضوری متفاوت بود، وزیر اطلاع رسانی دولت فراری یمن در توئیتی آمدن ایرلو به یمن را اقدامی ‌تهدیدآمیز برای ثبات منطقه دانست، همان موقع‌ها بود که آمریکا هم به حضور ایرلو در یمن حساس شد به طوری که مورگن اورتگاس، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا در دولت ترامپ  چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹ در واکنش به انتخاب حسن ایرلو به عنوان سفیر ایران در یمن  در اظهاراتی مدعی شد حکومت ایران یک عضو سپاه پاسداران را تحت عنوان سفیر به صنعا، پایتخت یمن  و به نزد شبه نظامیان حوثی به صورت قاچاق فرستاده است.
 آمریکا در ادامه موضع گیری‌های خود علیه سفیر ایران در یمن، در ۱۸ آذرماه اقدام به تحریم حسن ایرلو سفیر ایران در یمن کرد چنان که وزارت خزانه‌داری آمریکا در این ارتباط  اعلام کرد این کشور حسن ایرلو سفیر ایران در یمن را تحت تحریم‌های خود در ارتباط با تروریسم قرار داده است.

شهادت
ایرلو اما با وجود این تهدیدهای جدی کوتاه نیامد، آمده بود تا آنچه که فرمانده از قلب پایتخت مقاومت جهان اسلام ابلاغ کرده بود را برای کمک به مردم ستم دیده یمن اجرایی کند. هرچند در این مسیر دشوار، دشمن لحظه‌ای از آزار فرو نمی‌گذاشت اما سردار ایرلو درست مثل روزهای دفاع مقدس ایستادگی و پایمردی کرد و در نهایت با ویروسی ناشناخته به بیماری مبتلا شد، هرچند نفس کشیدن با ریه‌های که درگیر بیماری شیمیایی بود دشوار می‌نمود و دشمن اجازه بازگشت به ایران را نمی‌داد او هم هرگز نخواست بازگردد یا مبادله شود، شهید حسن ایرلو در نهایت با اشتیاق به دوست و همرزم شهیدش حاج قاسم سلیمانی ملحق شد و یمن امروز به یُمن خودباوری و ایمانی که ایرلو آن را به انصارالله هدیه کرد مقتدرانه دربرار تجاوز اسرائیل به غزه می‌ایستد و خود را فرزند انقلاب اسلامی‌می‌داند.

جستجو
آرشیو تاریخی