گالری گردی در حسن ختام پاییز

از نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت تا دمی در «کافه‌کلاسیک» بودن

از نمایشگاه‌ها آثار هنرهای تجسمی و سنتی هنرمندان پیشکسوت، «سایه‌های دیروز» و «آن» تا «کافه‌کلاسیک»؛ نمایشگاه تلفیقی از سینما و نقاشی، رویدادهایی است که علاقه‌مندان اهالی تهران می‌توانند آذرماه امسال را با آنها، هنری‌تر و پربارتر بگذرانند‌. پاییز در پایتخت با همه خرامان خرامان آمدنش، حالا به ماه پایانی‌اش رسیده و چه چیز جذاب‌تر از گالری‌گردی هنردوست عرصه تجسمی در این ماه پایانی فصل رنگارنگ برگ‌ها. پس این شما و این نمایشگاه‌هایی که حظ اوقات‌­تان را وافر می‌کند:

سمیه دهقان­زاده
   روزنامه‌­نگار

گالری نیان
 نمایشگاه «بهت» تا جمعه ۱۷ آذرماه در گالری نیان، واقع در میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان وفایی ورمزآبادی، بن‌بست ابهری، پلاک پنج، برای علاقه‌مندان برپاست.در بیانیه آن آمده: «بهت»، تجسمی بی‌پاسخ از معنای زندگی است. ترسیم حضور ناظری سرگشته، در جهانی نابسامان، همانند بستر خیابا‌ن‌هایی که متعلق به هیچ‌کس نیستند. «بهت» تلاشی ا‌ست در عینیت بخشیدن به همین جهان.

 

فرهنگسرای نیاوران
دومین نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی و سنتی هنرمندان پیشکسوت تا ۴ آذر، ساعت ۱۰ تا ۲۰ در فرهنگسرای نیاوران به نشانی ضلع جنوبی میدان نیاوران (باهنر)، انتهای خیابان پاسداران میزبان علاقه‌مندان است. جالب است بدانید، قرار است بخشی از درآمد حاصل از فروش آثار این نمایشگاه، برای امور خیریه و کمک به کودکان بی‌سرپرست زلزله خوی اختصاص یابد.

 

نگارخانه هنر
نمایشگاه گروهی نقاشی «آن»، با نمایشگاه‌گردانی ناهید مؤمن‌خانی در نگارخانه هنر فرهنگسرای ارسباران، واقع در خیابان سید خندان، خیابان ارسباران، خیابان دانش، تا ۷ آذر هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ میزبان علاقه‌مندان است. در این نمایشگاه ۴۷ اثر در تکنیک‌های گوناگون شامل ترکیب مواد، رنگ روغن، اکرلیک، چاپ، پاستل روغنی و... به همراه چند اثر نقاشی‌خط  به نمایش درمی‌آید. در بیانیه این نمایشگاه آمده: «آن»هایی که در گذرند... و «آن»هایی که می‌ایستند!

 

گالری گویه
«کافه‌کلاسیک» نمایشگاه نقاشی‌های مانی غلامی تا ۶ آذر در گالری گویه، واقع در میدان هفت‌تیر، خیابان لطفی، نرسیده به مشاهیر، شماره ۳۹ بر پا خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند روزانه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این نمایشگاه بازدید کنند.در این نمایشگاه، ۴۲ اثر ارائه شده که سوژه‌های آن‌ها، بازیگران فیلم‌های کلاسیک در کافه هستند و تابلوهای پشت سر آن‌ها، آثاری از نقاشان برجسته است. درواقع «کافه کلاسیک» تلفیقی از آثار هنرمندان شناخته‌شده سینما و دنیای نقاشی است که به قلم غلامی، تصویر شده‌اند.مانی غلامی متولد اسفند ۱۳۴۸ و دارای مدرک لیسانس نقاشی و فوق‌لیسانس تصویرسازی از دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. مردم‌نگاری نشان اصلی آثار اوست. تمرکز این نقاش، بر رفتار و ظاهر آدم‌ها در خلوت‌شان است و سوژه‌های او، آدم‌های در حال رقص، غذا خوردن، صحبت‌کردن و … هستند.

 

خانه هنرمندان ایران
گالری تابستان خانه هنرمندان ایران، واقع در خیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ، تا ۶ آذر میزبان نمایشگاه عکس‌های زنده‌یاد عباس گروسی با عنوان «سایه‌های دیروز» است. عباس گروسی (کیان زند، ۱۳۱۸-۱۳۹۳) ایران‌ پژوه و مردم‌شناسِ کمتر شناخته‌شده ایرانی است که از سال ۱۳۴۹ به پژوهش و نگارش در حوزه تاریخ، باستان‌شناسی، میراثِ فرهنگی، کشاورزی، دام‌داری سنتی و آیین‌های ایرانی پرداخت. بیش از ۵۰ کتاب، مقاله و گزارش و چندین دست‌نویس و یادداشت و همکاری در چند فیلم مستند و نزدیک به ۱۰ هزار عکس، یادگار پژوهش‌ها و گشت‌وگذار او در گوشه‌گوشه ایران است.

 

گالری پردیس ملت
نمایشگاه آثار نقاشی فرید اوجی، با عنوان «مِه‌گون» تا ۶ آذر در گالری پردیس ملت، به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، ابتدای بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)، روبه‌روی بزرگراه کردستان، طبقه منفی دو همه روزه دایر است.  ۳۲ اثر از آثار اوجی، با تکنیک رنگ روغن در ابعاد مختلف در این نمایشگاه ارائه شده است. احمد وکیلی، نقاش بنام ایران، درباره آثار فرید اوجی گفته: نمایشگاه حاضر، حاصل تفحص او در ژانر منظره‌سازی است.   آثار اوجی برخوردی سالم و کلاسیک را با امر نقاشی نشان می‌دهد. روح حساس و رقیقش تحت تأثیر فضا و اتمسفر کلاردشت است و برای نشان دادن آن، تلاشی مضاعف دارد. مهم‌ترین مؤلفه در آثاروی، اتمسفر محیط است و این آثارش را از بازنمایی طبیعت فراتر برده و ذهنی می‌کند.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی