پاییز کجا برویم؟

جنوب
اولین پیشنهاد برای پاییز شهرهای جنوبی است. جزایر خلیج‌فارس در این فصل و به خصوص آبان و آذر بهترین هوا را دارند. روزها هوا سبک و دلچسب است و شبها خنک. خلوت هم هستند، پس اگر درگیر مدرسه و دانشگاه نیستید و قصد سفر دارید حتماً به یکی از این جزیره‌ها فکر کنید. منطقه‌های مشابه دیگر، بندر گناوه و بندر کنگان در بوشهر و بندر چابهار در سیستان و بلوچستان است. در این دو مقصد علاوه بر گردش در طبیعت بی‌نظیر و رؤیایی می‌توانید از بازارها بومی و رنگارنگ هم لذت ببرید.
 
مرکز
پیشنهاد پرامتیاز بعدی کویرگردی است. عمده کویرهای ایران در مرکز هستند و ادامه آنها به شرق و شمال شرق هم کشیده شده است. کویر لوت و کویر شهداد در استان کرمان یکی از جاذبه‌های طبیعی و مسحورکننده نه تنها ایران بلکه همه جهان است. لوت که در تابستان یکی از سوزان‌ترین نقاط زمین محسوب می‌شود، در پاییز، با ریگزارهای روان و گرم خود بهترین جا برای لذت بردن از سکوت و انزوا است. از شب‌های کویر هم که نمی‌توان گفت؛ فقط باید رفت و آن همه شهاب افتان را دید. روستای مصر و شهر خوروبیابانک هم از روستاهای معروف و توریستی این محدوده است. برای کسانی که از سمت شمال و مرکز ایران می‌خواهند کویرگردی کنند، کویر مرنجاب و ورزنه در استان اصفهان، کویر خارتوران در سمنان و کویر طبس در نزدیکی خراسان گزینه‌های نزدیک‌تر و به همان اندازه جذاب و بکر هستند.
 
مسیر اصلی
اگر اهل طبیعت‌گردی نیستید یا شرایطش را ندارید، خود شهرهای مرکزی ایران در این فصل برای سفری سه چهار روزه عالی هستند. اصفهان، شیراز یا یزد در تعطیلات عید شلوغ می‌شوند و از خرداد گرما در آنها بیداد می‌کند. اما در پاییز هم خلوتند و هم خنک. کافی است یک فهرست از مکان‌های مورد علاقه‌تان در این شهرها انتخاب کنید و در این شرایط مطلوب گردش بروید.
 
شمال
پاییز باشد و از جنگل‌های شمال نگوییم؟ پاییز اگرچه فصل باران است همراه با خنکی و سرمای قبل و بعدش اما آن هوای شرجی و گرمای کلافه‌کننده تمام شده است. پس فقط لباس و کفشی مناسب می‌خواهید تا به دل جنگل‌های چند میلیون‌ساله مازندران و گیلان و اردبیل بزنید. جنگل‌های ابر آن محدوده هم مناطقی جذاب برای سیر آفاق و انفس است. جنگل ابر شاهرود یا فیلبندان دو مورد معروف هستند. ناهارخوران گلستان و جاده‌های دوهزار و سه هزار گیلان هم امکانات خوبی برای یک سفر یکی دو روزه دارند.
 
غرب
لرستان سرزمین آبشارها در این فصل دلرباست. قطعاً به خاطر نوع اقلیم منطقه هوای خنک‌تری نسبت به جنوب یا مرکز ایران دارد اما دیدنش هنوز به اندازه زمستان سخت نیست. اگر پاییز پربارانی هم داشته باشد که آبشارهایش خروشان و پرهیاهوست. هیاهویی که قطعاً آرامش دربردارد. در نهایت اگر اهل تجربه‌های متفاوت باشید، حتی شهرهای سردسیر شمال غربی مثل تبریز، زنجان و اردبیل هم در پاییز دیدنی هستند.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی