نگاهی به جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

در مسیر « رشد»

­جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد با نام «فستیوال» فیلم‌های آموزنده در سال 1342 شروع به کار کرد. این جشنواره نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم در ایران است که مسئولان اداره کل سمعی و بصری وزارت آموزش و پرورش وقت به لحاظ تبادل رویدادهای تصویری آموزشی در سطح جهانی اقدام به برگزاری آن کرده‌اند. هدف از جشنواره فیلم‌های آموزنده، همواره گردآوری و ارائه آخرین تولیدات آموزشی و یافتن راه‌های جدید برای پرورش و آموزش کودکان و نوجوانان ایران اسلامی بوده است؛ هرچند که هر دوره با توجه به صلاحدید مسئولان برگزاری جشنواره‌ها، محتوای فیلم‌های مورد پذیرش و نمایش متغیر بوده اما در یک نگاه آماری اغلب موضوعات «علمی، آموزشی و تربیتی» اهمیت و اولویت داشته است.

زهرا بقولی‌­زاده
  روزنامه‌­نگار

در برگزاری هشتمین جشنواره که در سال 1350 برگزار شد، نام جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزنده به جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزشی تغییر یافت و در جشنواره بیستم در سال 1369 برگزارکنندگان به اتفاق آرا، افزودن نام «رشد» را به نام قبلی مناسب دانسته و جشنواره با نام کنونی «جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد» نامیده شد. از دوره بیستم نام این جشنواره به «جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزش و تربیتی رشد» تغییر کرد و از دوره بیست و پنجم علاوه بر تهران در مراکز استان‌ها و شهرهای دیگر هم برگزار می‌شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ابلاغی «حسین عبادتی» را به‌عنوان دبیر پنجاه‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد در سال 1402 منصوب کرد.

جشنواره‌­ای با هدف شناسایی حمایت از آثار عرصه تعلیم و تربیت
جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد با هدف شناسایی، معرفی و حمایت از برترین آثار در عرصه فیلم و سینما که دارای طراحی آموزشی هدفمند و کاربردی با بیان خلاقانه و اثربخش برای پشتیبانی از عرصه تعلیم و تربیت اسلامی می‌باشند، بستری مناسب برای فیلمسازان، نویسندگان و تاریخ نگاران ملی و بین‌المللی است تا با به اشتراک گذاشتن همه ظرفیت‌ها، زمینه تحقق این هدف متعالی را برای کودکان و نوجوانان فراهم آورد.
شورای سیاستگذاری جشنواره پنجاه و سوم با تأکید بر توجه ویژه به مدرسه و فرایندهای آموزشی و تربیتی آن، به‌عنوان نهاد مهم تمدن‌ساز و تربیت‌کننده نسل آینده برای حل مسائل کشور، «شناسایی و معرفی برترین تولیدات علمی، آموزشی و تربیتی در عرصه فیلم و سینما»، «کمک به ایجاد زمینه و بستری به‌منظور هدایت این تولیدات در سطوح ملی و بین‌المللی»، «پشتیبانی از عرصه تعلیم و تربیت دینی و اخلاقی فضیلت‌محور»، «پشتیبانی هنری و تربیتی از جریان رسمی تربیت و یادگیری»، «ایجاد زمینه و بستری بر پایه عدالت برای رشد و بالندگی ظرفیت هنری‌تربیتی معلمان و دانش‌آموزان فیلمساز» و «گسترش نوآوری و خلاقیت و ارتقای سطح کیفی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی» را به‌عنوان اهداف اساسی این دوره از جشنواره اعلام کرده است. بخش‌های پنجاه و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در سه بخش بین‌الملل، معلمان فیلمساز و دانش‌آموزان فیلمساز برگزار خواهد شد.
 
چهار جایزه ویژه در دوره
پنجاه و سوم
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌ و پرورش، پنجاه و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد را با اهداف شناسایی و معرفی برترین تولیدات علمی، آموزشی و تربیتی در عرصه فیلم و سینما با هدف کمک به ایجاد زمینه و بستری به‌منظور هدایت این تولیدات در سطوح ملی و بین‌المللی برای پشتیبانی از عرصه تعلیم و تربیت دینی و اخلاقی فضیلت‌محور و حمایت از آن‌ها؛ پشتیبانی هنری و تربیتی از جریان رسمی تربیت و یادگیری؛ ایجاد زمینه و بستری بر پایه عدالت‌ برای رشد و بالندگی ظرفیت هنری‌تربیتی معلمان و دانش‌آموزان فیلمساز؛ گسترش نوآوری و خلاقیت و ارتقای سطح کیفی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی؛ توجه ویژه به مدرسه و فرایندهای آموزشی و تربیتی آن، به‌عنوان نهاد مهم تمدن‌ساز و تربیت‌کننده نسل آینده برای حل مسائل کشور برگزار می‌کند.
در این دوره چهار جایزه ویژه به آثاری در موضوعات «مدرسه؛ مبدأ پیشرفت تمدن‌ساز ایرانی اسلامی و الهام‌بخش برای جهان»، «نشان ویژه معلم»، «نشان ویژه ایثار و ازخودگذشتگی» اهدا خواهد شد.
همچنین در چند دوره اخیر انتقادهایی نسبت به کیفیت برگزاری این جشنواره مطرح شده بود. یکی از انتقادها در سال گذشته مربوط به انتشار دیرهنگام فراخوان جشنواره فیلم رشد به‌عنوان یک رویداد بین‌المللی بود که حدود 45 روز پیش از آغاز جشنواره منتشر شد. در فراخوان این دوره هم به تاریخ برگزاری اشاره‌ای نشده است.

 

نشان ویژه ایثار برای آثاری با رویکرد دفاع از فلسطین

بر اساس اعلام دبیرخانه پنجاه و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، آخرین مهلت ارسال آثار ۲۴ آبان‌ ماه ۱۴۰۲ خواهد بود.
علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و بارگذاری آثار می‌توانند به نشانی الکترونیکی http://eff.roshd.ir/ مراجعه نمایند. لازم به ذکر است، پنجاه و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد در مجتمع فرهنگی هنری سینما فلسطین برگزار خواهد شد و پس از آن آثار برگزیده در سراسر کشور برای مدارس به اکران در خواهد آمد. در این دوره، نشان ویژه ایثار و از خودگذشتگی به آثاری اختصاص داده خواهد شد که به دفاع از مردم و کودکان مظلوم فلسطین می‌پرداخت. این تقدیر و تشکر از فیلمسازان به‌دلیل تلاش‌هایشان در ارتقای انسانیت و انصاف اعلام می‌شود. قالب‌های پنجاه و سومین دوره جشنواره شامل فیلم‌های کوتاه و بلند در دسته‌های داستانی، مستند، پویانمایی و فیلمنامه است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی