لیست بلند بالای احتمالات در راه فیلم فجر ۴۲ ؛

از باز گشتی ۲۷ ساله‌ تا کارگردانی یک ستاره سینما

سمیه دهقان‌زاده
روزنامه‌­نگار:

با نزدیک شدن به فیلم فجر۴۲، احتمالاً فیلم‌سازان مستقل در ژانرهای مختلف پا به عرصه رقابت می‌گذارند، دراین میان احتمال بازگشت محمود کلاری پس از ۲۷ سال به عرصه کارگردانی و فیلم «تمساح» اولین ساخته جواد عزتی هم قابل توجه است. این روزها پاییز به نیمه رسیده و چشم به‌هم نزده جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۴۲ هم فرا خواهد رسید. فهرست فیلم‌های آماده و در راه جشنواره، نویدبخش جشنی پرشکوه، پویا و پرفیلم است، البته باید صبر کرد و دید لیست بلند بالای حاضران احتمالی به مقصد جشنواره می‌رسند یا خیر.
درهمان‌مجلس، از سوی بنیاد سینمایی فارابی احتمال حضور دو فیلم زیاد است:« راه شیری و مؤمن. » «راه شیری» فیلمی با محوریت پیاده‌روی اربعین است که علی جعفرآبادی، سال گذشته جلوی دوربین برد و مراحل فنی آن به اتمام رسیده است.
»مؤمن» با محوریت نمایش بخش‌هایی از زندگی شهیدحسین همدانی نیز، عنوان جدیدترین فعالیت‌های سینمایی هادی مقدم‌دوست است که در سکوت رسانه‌ای در حال ساخت بوده و ممکن است به جشنواره امسال برسد.
سازمان سینمایی سوره‌ هم با سه فیلم احتمال ظهور و بروز دراین دوره از فستیوال فجر را دارد؛ «آبی روشن» را بابک خواجه‌پاشا به جشنواره خواهد آورد.» «مجنون» اثر مهدی شاه‌حاتمی با محوریت زندگی شهید زین‌الدین است که تقریباً آماده نمایش است.»«اسفند» به کارگردانی دانش اقباشاوی با محوریت شهید علی‌هاشمی نیز، به احتمال زیاد به فجر امسال می‌رسد.
در ادامه زمزمه‌های حضور سازمان سینمایی سوره در این دوره از جشنواره، با فیلم‌های «صبح اعدام»، «نقطه صفر زمین» و «آسمان غرب» شنیده می‌شود.»«صبح اعدام» تازه‌ترین اثر بهروز افخمی است که دقایق پایانی زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی که در پی قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به اعدام محکوم شدند را به تصویر می‌کشد و تقریباً آماده نمایش است.
»نقطه صفر زمین»، فیلم جدید امیرعباس ربیعی درباره روزهای ابتدایی زلزله بم است و «آسمان غرب» محمد عسگری که هم‌اکنون در حال فیلمبرداری است بخش‌هایی از زندگی شهیدشیرودی را روایت می‌کند.
اما فارغ از سازمان‌ها و نهادها، سینماگران نیز کمر همت بسته‌اند تا درجشنواره فجر ۴۲ بدرخشند: «پول و پارتی» سعید سهیلی، این روزها مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد. «صبحانه با زرافه» سروش صحت در مرحله تدوین نهایی است تا به کارزار جشنواره فجر برسد.
 محسن امیریوسفی هم احتمالاً با «قیف» در جشنواره فجر امسال حضور دارد.» «کوکتل مولوتف» نیز اولین فیلم کمدی حسین دوماری است که احتمالاً در جشنواره رونمایی شود. «به خاطر یک کیف دلار» به کارگردانی حمید بهرامیان هم در مراحل پایانی فنی خود به سر می‌برد.
 کمدی «زودپز» هم احتمالاً با حضورش رونق فیلم‌های کمدی را بیشتر می‌کند.»«دو روز دیرتر» اصغر نعیمی و «خرچنگ» به تهیه‌کنندگی سیدیاسر جعفری و کارگردانی مصطفی شایسته از دیگر فیلم‌های احتمالی حاضر درجشنواره فجر امسال هستند.
جزاین، مصطفی شایسته با کارگردانی و تهیه‌کنندگی «قلهک» ممکن است در جشنواره حاضر شود.»«میرو» به کارگردانی حسین ریگی در سیستان و بلوچستان جلوی دوربین رفته و به احتمال زیاد، خود را به جشنواره امسال می‌رساند‌.
مهران مدیری هم امسال، درام اجتماعی «ساعت ۶ صبح» را جلوی دوربین برد. فیلمی که این روزها، آخرین مراحل فنی خود را سپری می‌کند و قطعاً به جشنواره می‌رسد. رضا میرکریمی هم درصورت آغاز فیلمبرداری «رئیسعلی» آن را به فجر ۴۲ می‌رساند.
مهدی فخیم‌زاد احتمالاً با «نابرادر» به فجر می‌آید. محمد کارت نیز، «نفس‌خور» را در دست تولید دارد که باید ببینیم آیا فیلم را به جشنواره امسال می‌رسد یا خیر. عادل تبریزی با «ستاره سینما» و مهدی جعفری با «مداربسته»، احتمالاً در فجر امسال حاضر خواهند بود.
«عزیز» مجید توکلی هم در مراحل پایانی فنی است و به احتمال زیاد، نخستین بار در جشنواره امسال رونمایی می‌شود. «این جمعیت قابل کنترل» به کارگردانی محمدمتین اوجانی، «شبنم عشق» محمدجواد کاسه‌ساز و «سینما مولن‌روز» به کارگردانی کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری شانس حضور در جشنواره چهل‌ودوم را دارند.
اما دراین بین، جواد عزتی برای نخستین کار سینمایی خود، کارگردانی «تمساح خونی» را بر عهده دارد و شاید عزتی در تلاش باشد تا این فیلم را به جشنواره امسال برساند. علیرضا معتمدی با «دختر پری‌خانوم»، بهمن کامیار با «لاکپشت» و مریم برزگر با «گمشده» نیز احتمالاً در جشنواره امسال حضور خواهند داشت.
 محمود کلاری نیز پس از ۲۷ سال، دوباره به کارگردانی روی آورده تا با ساخت «آینه»، در جشنواره فجر حضور داشته باشد. سهیل بیرقی با فیلم «بی‌داد»، علی تصدیقی با «شاید جایی دیگر»، جواد افشار با «صیاد» احتمالاً در جشنواره فجر ۴۲ حاضر شوند.
فیلم سینمایی نیز «قلب رقه»به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و به اهتمام بخش خصوصی و تهیه‌کنندگی سعید پروینی مراحل پایانی آماده‌سازی را برای حضور جشنواره فجرامسال طی می‌کند. موضوع این فیلم درباره محور مقاومت و رویدادهای منحصر به فردی است که دراین عرصه اتفاق می‌افتد و بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه متمرکز شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی