نگاهی به حواشی تولید سری جدید سریال «پایتخت»

هوای « پایتخت» پس است...

«پایتخت» همان سریال شبانه نوروزی است که از سال 1390 به تلویزیون آمد و میهمان شبکه اول سیما شد؛ سریالی که برخلاف نامش، فضایی بجز پایتخت را نمایش داده بود و بازیگران آن را افرادی با گویش شیرین مازندرانی تشکیل می‌دادند. شاید کمتر کسی را بتوان یافت که به تماشای سریال «پایتخت» ننشسته باشد و از تکه کلام‌های معروف و قابل توجه آن غافل باشد و با دغدغه‌های روزمره خانواده معمولی آشنا نباشد و همه‌ این­ها یعنی یک سریال با وجود ساخت شش فصل متوالی توانسته جایش را در میان مخاطب به خوبی باز کند و هر سال بهتر از پارسال دیدنی‌تر شود.

بهناز شریفی
   روزنامه‌نگار

سریال نوروزی «پایتخت» به‌گونه‌ای مخاطب را پای تلویزیون میخکوب کرده بود که با پایان فصل ششم و پخش قسمت آخر، انتظارها برای ساخت فصل بعدی آغاز شد و گمانه‌زنی‌ها برای ساخت یا دلایل تعویق در تولید‌ این سریال پربیننده شدت گرفت.
برخی از پایان شش‌گانه «پایتخت» سخن می‌گفتند و دستمزد بالای بازیگران را دلیل توقف در ساخت سریال عنوان می‌کردند و برخی دیگر از آماده نبودن فیلمنامه توسط محسن تنابنده سرپرست نویسندگان و انصراف او از نگارش فیلمنامه خبر داده بودند و همچنان اخبار جدیدی از ساخت فصل جدید‌ این سریال عیدانه به گوش نمی‌رسید. در حالی که هر روز اخبار ضد و نقیض از تولید فصل جدید پایتخت برای نوروز 1403 در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر می‌شود، همچنان عوامل ‌این سریال پاسخ دقیقی به خبرنگاران نداده‌اند و ترجیح داده‌ا‌ند در سکوت خبری، تولید‌ این اثر در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

پایتخت در اخبار غیررسمی
اخبار پشت پرده از استقبال مدیران رده بالای تلویزیون برای فصل جدید «پایتخت» خبر می‌دهد اما هنوز خبر رسمی و موثقی از تولید آن منتشر نشده است و همین امر به شایعات گسترده مبنی بر توقف ساخت سریال دامن می‌زند تا مخاطب به تماشای «پایتخت» پس از سال 1399 امیدوار نباشد.
حسین اسدی‌زاده مدیرکل دفتر فیلمنامه صداوسیما چندی پیش در مورد سیاست دنباله‌سازی در تلویزیون گفت: خیلی دلمان می‌خواهد دو سریال «روزی روزگاری» و «پایتخت» را ادامه بدهیم؛ ما الان در مرحله دعوت همگانی هستیم و دوست داریم تک تک فیلمنامه‌نویسان بیایند و طرح‌های‌شان را به ما بدهند.
اما محسن تنابنده در برنامه‌ای گفت‌وگومحور، تصمیم‌گیری درباره ساخت ادامه پایتخت را خارج از اختیار خود و عوامل سریال اعلام کرد و با اشاره به درخواست‌های مکرر مردم، تصریح کرد: ما مشکلی برای ساخت «پایتخت» نداریم.
مهدی نقویان رئیس سیما فیلم نیز در اظهاراتی جدید به نگارش، پیش تولید، تولید و پس تولید نزدیک به 60 سریال اشاره کرده و گفته است: «۱۸ سریال در حال ضبط است و گام دوم ما در سیمافیلم، احیای سرمایه‌هایی است که تلویزیون در دهه‌های گذشته به وجود آورده است.»

سعی می‌کنیم برندهای موفق
را ادامه بدهیم
وی در ادامه اضافه کرده است: «سعی می‌کنیم برندهای موفق را ادامه بدهیم و مشکلات بر سر راه تولید آنها را برطرف کنیم؛ با تهیه‌کننده و کارگردان سریال پایتخت هم مذاکراتی داشتیم که در صورت به نتیجه رسیدن وارد قرارداد می‌شویم.»
صحبت‌های اخیر نقویان در حالی ساخت «پایتخت» را در‌آینده‌ای نزدیک تقویت می‌کند که وی در تشریح جزئیات سریال‌های در حال ساخت تلویزیون، اشاره‌ای به سریال پرطرفدار شبکه اول سیما نکرده است و همین امر می‌تواند از احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات خبر بدهد.
با‌ این حال با بررسی صحبت‌های عوامل و مدیران به نظر می‌رسد موضوع ساخت فصل جدید سریال «پایتخت» تنها خواست ‌و مطالبه مردم است و عزم جدی برای سفارش و اجازه ساخت آن از سوی مدیران سیما و رغبت کافی برای تولید از سوی سازندگان‌ این اثر وجود ندارد. اکنون که از آخرین فصل ‌این سریال پربیننده سه سال می‌گذرد و به احتمال زیاد در سال‌های آتی اقبال عمومی به تولید فصل جدید نیز کاهش می‌یابد، ضروری است مدیران و دست‌اندرکاران ساخت و تولید سریال‌های تلویزیونی به منظور آشتی مخاطب با تلویزیون برای ادامه تولیدات مخاطب‌پسند چاره‌اندیشی کنند.
امید است برای رهایی از نافرجامی تولیداتی از قبیل «پایتخت» که در سال‌های گذشته توانسته است موجی از رضایت بر چهره بینندگان تلویزیون بنشاند و مردم را به انتخاب کانال‌های داخلی به جای شبکه­‌های خارجی و بیگانه تشویق کند، اقدامی عاجل صورت گیرد.
با وجود تولیدات جدید رسانه ملی طی سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد همچنان جای بسیاری از سریال‌های خوش‌ساخت در سبد سریال‌های صداوسیما خالی است؛ اگر از حاشیه‌هایی که همواره پس از تولید آثار تلویزیونی به وجود می‌آید بگذریم، می‌توان با تصمیم‌گیری درست برای پر کردن ساعات پربازدید تلویزیون برنامه‌ریزی کرد.
پایتخت یک مجموعه تلویزیونی‌ ایرانی به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری است که طراحی و سرپرستی نویسندگان آن را محسن تنابنده به عهده داشته و در شش فصل از شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ ایران پخش شده‌ است.
این سریال با نقش‌آفرینی محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، علیرضا خمسه، احمد مهران‌فر، نسرین نصرتی، سلمان خطی، هومن حاجی‌عبداللهی، مهران احمدی، سارا فرقانی اصل، نیکا فرقانی اصل و بهرام افشاری از نوروز 1390 تا نوروز 1399 میهمان خانه‌های ‌ایرانی‌ها بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی