روایت طراحان گرافیک قزوین از حماسه مقاومت فلسطین

عمارت هنر در روزهای اخیر پذیرای هنرمندان دغدغه‌مندی بود که سعی و همت خودشان را به کار گرفتند تا بتوانند با تولید آثار هنری حمایت خودشان را از مردم فلسطین اعلام کنند. کارگاه «سنگ‌ها و قصه‌ها» که توسط حوزه هنری استان قزوین برگزار شد با به‌کارگیری ایده‌های جدید و مخاطب‌شناسی مناسب درصدد است بتواند پیام شجاعت و مقاومت رزمندگان فلسطینی را به گوش مخاطب داخلی و خارجی برساند. برای اطلاع از چند و چون این کارگاه، صبح آدینه پاییزی رهسپار عمارت هنر شدیم تا بخشی از فعالیت این هنرمندان را برای شما مخاطبان به رشته تحریر بکشیم.
محمد رازقی دبیر کارگاه «سنگ‌ها و قصه‌ها» است و بیش از ۱۵ سال می‌شود که به‌صورت حرفه‌ای در سطح ملی به هنر گرافیک مشغول است. او به‌عنوان یکی از سه رهیار در کنار هنرمندان جوان کارگاه است تا بر تولیدات آنها نظارت داشته باشد.
رازقی صحبت‌هایش را با اهمیت اتفاقات تلخ و شیرین روزهای اخیر در فلسطین آغاز کرد و گفت: عملیات طوفان‌الاقصی یک نقطه عطف در کارنامه مقاومت محسوب می‌شود که باعث شد یک خیزش مردمی در سراسر جهان اعم از مسلمان و غیرمسلمان در حمایت از مردم فلسطین راه بیفتد. ما هم به سهم خودمان اقدام به برگزاری کارگاه «سنگ‌ها و قصه‌‌ها» کردیم تا با سلاح خودمان که همان قلم است و با تولید آثار گرافیکی از مجاهدت‌های رزمندگان مقاومت و مردم غزه حمایت کنیم.
وی بیان کرد: بعد از انجام عملیات طوفان‌الاقصی، در بسیاری از استان‌های کشور کارگاه‌هایی به‌صورت خودجوش شکل گرفت و ما هم در استان قزوین با انتشار فراخوان از هنرمندان طراح گرافیک دعوت کردیم تا با حضور در عمارت هنر و شرکت در کارگاه سه روزه «سنگ‌ها و قصه‌ها»، راوی گذشته و حال و آینده فلسطین باشند.
رازقی با اشاره به تعداد 30 هنرمند شرکت‌کننده در این رویداد، اظهار کرد: در زمان محدودی که برای اطلاع‌رسانی داشتیم با استقبال خوب هنرمندان قزوینی مواجه شدیم؛ چند هنرمند هم از استان‌های قم و البرز برای شرکت در کارگاه به قزوین آمدند. به لطف خدا کار با قوت شروع شد و بعد از یک تلاش سه روزه، آثار تولیدی کارگاه در حال انتشار است.
دبیر اجرایی کارگاه «سنگ‌ها و قصه‌ها» اذعان کرد: هنرمندان حاضر در کارگاه غالباً از طراحان گرافیک و تصویرگران جوان و موفق قزوین هستند ولی شرایطی ایجاد کردیم تا هنرمندانی که نیاز به تجربه بیشتری دارند نیز بتوانند در کارگاه شرکت کنند‌. در واقع با حضور رهیاران، جنبه‌های آموزشی کارگاه را هم در نظر گرفتیم تا هنرمندان جوان‌تر بتوانند با کسب تجربه، آثار مطلوبی را تولید کنند. در مقطع کنونی رویکرد ما بیشتر تولید نشر آثار است تا بتوانیم انگیزه‌بخش ملت فلسطین و رزمندگان مقاومت باشیم.
دبیر اجرایی کارگاه «سنگ‌ها و قصه‌ها» اظهار کرد: با توجه به جایگاه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، در دنیای امروز تصمیم گرفتیم آثار تولید شده در این کارگاه را مناسب فضای مجازی طراحی کنیم تا دامنه انتشار وسیع‌تر و مؤثرتری داشته باشند.

پیام مردم فلسطین را به جهانیان منتقل می‌کنیم
امید کردی: طراح گرافیک که از شهر بروجرد به قزوین آمده و به‌عنوان رهیار در کارگاه «سنگ‌ها و قصه‌ها» حضور دارد از سال ۹۰ در رشته گرافیک فعالیت می‌کند.
وی در خصوص کم و کیف این رویداد گفت: هنرمندان حاضر در کارگاه سطوح مختلفی دارند. ممکن است در ایده یا اجرا کسی نتواند صددرصد توان خودش را به کار گیرد یا با توجه به زمان کم سه روزه، یک هنرمند نتواند از تمام توانش استفاده کند اما ما به‌عنوان رهیار کمک می‌کنیم که هنرمندان حاضر در کارگاه، هم در ایده‌پردازی و هم در اجرا از تمام ظرفیت خودشان استفاده کنند و از تجربه کار گروهی نیز بهره‌مند شوند.
وی گرافیک قزوین را‌ دارای پتانسیل بالایی در سطح کشور دانست و افزود: سطح هنرمندان قزوینی بسیار بالاست و در سطح کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.
کردی تشریح کرد: در این کارگاه تلاش می‌کنیم آثاری تولید شود که پیام را در کوتاه‌ترین زمان به مخاطب منتقل کند. این موضوع هم کار سختی است و هم اهمیت و ظرافت طراحی گرافیک را نشان می‌دهد.

با مخاطب‌شناسی به سراغ تولید آثار رفتیم
میثم چیتگرها دبیر محتوایی کارگاه «سنگ‌ها و قصه‌ها» را بر عهده دارد.
وی گفت: در حوزه محتوا و خروجی آثار، دو موضوع مخاطب و پیامی که قرار است توسط آثار به مخاطب منتقل شود را در نظر گرفتیم. سعی کردیم ابتدا موضوع فلسطین و زوایای مختلف آن را برای هنرمندان حاضر در کارگاه تشریح و روشن کنیم تا آنها راحت‌تر بتوانند سوژه‌یابی و ایده‌پردازی کنند.
چیتگر‌ها بیان کرد: سعی کردیم جامعه مخاطب هدفمندی داشته باشیم. در بخش مخاطب داخلی، تولیدات ما بر اساس ذهنیت مردم نسبت به فلسطین است. به شبهات ایجاد شده در هفته‌های اخیر نیز پرداختیم. تلاش کردیم تا نشان دهیم عملیات طوفان‌الاقصی حاصل خشم ۷۵ ساله مردم فلسطین بوده است. سال‌ها به این مردم ظلم شده و مورد تهاجم قرار گرفتند.
وی تشریح کرد: در بخش بین‌الملل دو دسته مخاطب داریم؛ اول خود فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها که در خط مقدم هستند. سعی کردیم شجاعت، پیروزی و مقاومت آنها را به تصویر بکشیم تا به روحیه آنها کمک کرده و به آنها بگوییم جهانیان شاهد پیروزی‌های شما هستند.
چیتگرها اضافه کرد: دسته دوم مخاطب، عموم افراد غیرمسلمان هستند. برای آنها حامل این پیام مهم هستیم که فلسطین باید آزاد شود و در واقع حرفی از نابودی اسرائیل نزدیم تا مخاطب با اندیشه خودش به این نتیجه برسد که چرا فلسطین اشغال شده، مگر چه اتفاقی برای فلسطین افتاده! در نهایت مخاطب خودش به این نتیجه می‌رسد که اسرائیل باید محو شود.
دبیر محتوایی کارگاه «سنگ‌ها و قصه‌ها» تصریح کرد: در بخش دیگر مخاطب‌شناسی، به‌واسطه پیام‌هایی که از گروه‌های مقاومت دریافت کردیم، متوجه شدیم دو قشر کادر درمان و اهالی رسانه برای آنها بسیار مهم و قابل توجه هستند. تلاش کردیم که مجاهدت‌های این دو قشر را به تصویر بکشیم. این دو قشر نظامی نیستند ولی دوشادوش نظامی‌ها در حال جهاد هستند.

زبان هنر گویا و اثرگذار است
بهنام شیرمحمدی سومین رهیار کارگاه «سنگ‌ها و قصه‌ها» است.
وی گفت: این کارگاه در اصل واکنشی بود به اقدامات وحشیانه رژیم منحوس صهیونیست که طی حمله‌های اخیر به غزه، انسان‌های بیگناه را به شهادت رسانده است.
شیرمحمدی افزود: تمام تلاش ما این است که بتوانیم چهره مظلوم و ظالم را به مخاطب نشان دهیم.
وی سطح هنر شرکت‌کننده‌ها در کارگاه را قابل قبول دانست و بیان کرد: جدا از سطح هنری، آن چیزی که که خیلی مهم است سطح دغدغه این عزیزان می‌باشد که ستودنی است.
شیرمحمدی اذعان کرد: خوشبختانه کارهای خوبی در کارگاه تولید شد، خروجی‌های خوبی هم داشتیم و ان‌شاءالله  با نشر این آثار به اهدافی که عرض کردم نزدیک می‌شویم.

با تحریم کارخانه‌های صهیونیسم از مردم فلسطین دفاع کنیم
لعیا سفلایی یکی از هنرمندانی است که در کارگاه «سنگ‌ها و قصه‌ها» شرکت کرده است. او هدفش از حضور در این کارگاه را دغدغه تولید آثار هنری در حمایت از مردم فلسطین دانست و گفت: در کارگاه «سنگ‌ها و قصه‌ها» شرکت کردم که بتوانم به همراه یکسری هنرمند دغدغه‌مند آثاری را برای حمایت از مردم فلسطین منتشر کنیم.
سفلایی یکی از مزیت‌های کارگاه «سنگ‌ها و قصه‌ها» را کار گروهی دانست و بیان کرد: ممکن است یک هنرمند ایده خام داشته باشد یا نتواند ایده‌اش را اجرا کند که رهیار و هنرمندان دیگر به او کمک می‌کنند و در نهایت اثر او با کیفیت بهتری تولید می‌شود.
وی تشریح کرد: در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم و به همین دلیل خروجی کارگاه در بستر فضای مجازی منتشر می‌شود. بدیهی است که ما‌ نمی‌توانیم در کنار مردم فلسطین باشیم ولی می‌توانیم با آثاری هنری، پیام مبارزه و ایستادگی آنها را به جهانیان منتقل کنیم. اگر بتوانیم حتی یک قدم در این ‌مسیر برداریم برای ما کافی است.

جستجو
آرشیو تاریخی