در دومین کارخانه تولید کاغذ کشور چه می گذرد؟

تولید کاغذ بدون قطع درختان

تأمین کاغذ برای بازار مصرف داخلی به ویژه با حداقل آسیب به محیط زیست یکی از دغدغه‌هایی است که این روزها یکی از تولید‌کننده‌های داخلی به آن پاسخ گفته است. کارخانه دیبای شوشتر با مساحت ۹۲ هکتار و زیربنای حدود ۲۰ هکتار در شمال استان خوزستان یکی از واحدهای تولیدی است که مقوله توجه به محیط زیست را با وجود اینکه مواد اولیه آن می‌بایست با قطع درختان تأمین شود، در نظر گرفته و در یک چرخه سازنده و نوآورانه نسبت به تولید کاغذ از تفاله نیشکر اقدام می‌کند.

«صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر» ادامه مسیر تکمیل کارخانه بزرگ کاغذسازی است که پیش‌تر «کاغذ کارون» نام داشت. احداث این واحد در اوایل دهه هفتاد خورشیدی، به‌منظور استفاده از باگاس حاصل از کشت نزدیک به ۲۵ هزار هکتار  نیشکر، به‌عنوان یکی از واحدهای سرمایه‌گذاری بزرگ در کشاورزی و صنعت منطقه، در بخش شمالی دشت خوزستان در منطقه شوشتر بازمی‌گردد. کاغذ کارون به دلایل مختلفی ازجمله جنگ تحمیلی در آن زمان به بهره‌برداری نرسید تا اینکه در آغاز دهه ۹۰ در چند مرحله به بخش خصوصی واگذار شد و امروز به عنوان «صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر» شناخته می‌شود. درنهایت صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر اولین کاغذ خود را در مردادماه سال ۱۴۰۰ به تولید رساند. این کارخانه مطابق اعلام مدیران آن با هدف استفاده از باگاس ( تفاله‌ای است که پس از استخراج شکر از نیشکر و سورگوم، حاصل می‌شود) استخراج شده از کارخانه‌های نیشکر که یکی از مزیت‌های ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید‌، تأسیس شده است.‌ این مجموعه در حال حاضر با استفاده از فناوری‌های نوین این صنعت و رعایت استانداردهای تجاری و عملیاتی بین‌المللی در زنجیره تولید و تأمین و با مراقبت از جامعه و محیط‌ زیست جهت حفظ جنگل‌ها توانسته‌ علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، محصولات خود را به خارج از کشور نیز صادر کند.
در این راستا فاز دوم کارخانه دیبای شوشتر جهت تولید خمیر کاغذ طبق استانداردهای جهانی با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال بهره‌برداری است که می‌تواند علاوه بر تولید مواد اولیه مورد نیاز خط کاغذسازی خود، با تأمین خمیر ویرجین در بازارهای داخلی و خارجی موجب اشتغالزایی و رونق بیشتر اقتصادی کشور شود.
صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر در حال حاضر با ۵۰۰ نفر نیروی کار مستقیم و حدود ۳۰۰ نفر به شکل پرسنل شرکت‌های پیمانکاری مشغول به فعالیت است.
«صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر» با گسترش خط تولید، استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات به‌روز و بهره‌گیری از متخصصان و مهندسان مشتاق و جوان جزو معدود تولیدکنندگان کاغذ ۱۰۰ درصد ویرجین جهت تولید لیوان یکبارمصرف و کاغذ چاپ و تحریر و کاغذ کرافت کاملاً بهداشتی در خاورمیانه است و امروز به تولید روزانه ۱۵۰ تن کاغذ رسیده و در‌ حال‌ حاضر سهم زیادی در صنعت خمیر و کاغذ به خود اختصاص داده است.

 

محصولات

رول کاغذ سفید
رول‌های کاغذ سفید در کارخانه دیبای شوشتر در گراماژ‌های متفاوت از ۱۶۰ تا ۲۲۰ گرم تولید می‌شود و عرضه آن به‌صورت پلی شده و بدون پل است. این کاغذ‌های تولید شده از باگاس به طور عمده در ساخت ظروف یکبار‌مصرف مانند لیوان‌های کاغذی و جعبه‌های ساندویچ و ظروف پاپ‌کورن و به طور کلی در صنعت مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رول کاغذ کرافت
(جعبه‌های سوخاری و برگر)
کاغذ کرافت یا کاغذ قهوه‌ای از دیگر محصولات کارخانه دیبای شوشتر است که در گراماژهای ۶۰ تا ۱۱۰ گرم عرضه می‌شود. این محصول از الیاف چوبی با رنگ قهوه‌ای ساخته می‌شود و یک نوع کاغذ با بافت خشک و نسبتاً سخت است. کاغذ کرافت در کارخانه دیبای شوشتر با استفاده از الیاف نیشکر تولید می‌شود که موارد مصرف آن به طور عمده در ساخت کارتن و بسته‌بندی کالا و مواد غذایی است. از ویژگی‌های بارز کاغذ کرافت، قیمت کمتر آن در مقایسه با کاغذ سفید و همچنین مقاومت بالای آن در برابر شکستگی است.

کاغذ چاپ و تحریر
یکی از محصولات پرمصرف دیبای شوشتر، کاغذ چاپ و تحریر است. تولید این نوع کاغذ در دنیا تا امروز منجر به قطع تعداد زیادی از درختان و از بین رفتن حجم قابل‌توجهی از جنگل‌ها شده است. اما یکی از اقدامات دیبای شوشتر، تولید کاغذ چاپ و تحریر با استفاده از باگاس (الیاف گیاه نیشکر) و بدون نیاز به قطع درختان و آسیب به محیط زیست بوده است. کاغذ چاپ و تحریر یکی از پر‌مصرف‌ترین انواع کاغذ در صنعت کاغذسازی است که از عمده مصارف آن در صنایع چاپ و نشر و تولید دفتر و کتاب است.

خمیر کاغذ
تولید خمیر کاغذ مطابق با استاندارد‌های جهانی یکی از اهداف دیبای شوشتر در فاز دوم این کارخانه بوده است. این فاز هم‌اکنون با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال بهره‌برداری است و تا سال آینده تولید خمیر ویرجین از تفاله نیشکر در این واحد انجام خواهد شد. با تکمیل احداث خط خمیرسازی دیبای شوشتر، مواد اولیه مورد نیاز خط کاغذسازی خود را از طریق خمیر کاغذ ساخته شده از باگاس در این خط تأمین خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی