یــــادداشــــت دبیر

در جست‌وجوی کتاب از دست رفته

راهی ساده برای پاس‌ داشتن هفته کتابخوانی

مریم رحیمی‌پور
دبیر    ادبیات

«حالا برای هفته کتابخوانی چی کار کنیم؟» جمله‌ای است که در هر مدرسه‌ای از اوایل آبان شنیده می‌شود، برای هفته کتابخوانی می‌توان لیستی از کارهای کلیشه‌ای و تکراری تا کارهای پرزحمت و مفصل تهیه کرد؛ اما در این مطلب می‌خواهیم یک برنامه جذاب و کم‌زحمت برای هفته کتابخوانی را به شما معرفی کنیم تا بدون هیچ فشار و استرسی به اهداف مطلوب خود برسید.

مواد لازم:  مقداری دانش‌آموز خوشحال (که چندتایی‌شان کتابخوان باشند.)
 چند تکه کاغذ

مراحل کار: یکی از کاغذها را بردارید و چند عنوان از کتاب‌هایی را که به نظرتان دانش‌آموزهایتان می‌شناسند، لیست کنید. سعی کنید کتاب‌ها در ژانرهای متنوع باشند. (تعداد عناوین کتاب‌ها به دلخواه خودتان است، بسته به امکانات و میزان دانش بچه‌ها می‌تواند 10 یا 100 تا باشد.)
برای هر کدام از عنوان‌های کتاب، یک سؤال طرح کنید که جوابش اسم کتاب باشد. (مثلاً سؤال «کتابی که در تعدادی نامه، داستان زندگی یک دختر یتیم را تعریف می‌کند.» که جوابش «بابا لنگ‌دراز» است.)
سؤال‌ها را شماره‌گذاری کنید و در برگه‌های کوچک بنویسید و در نقاط مختلف مدرسه بچسبانید. برای جذاب‌تر شدن می‌توانید برگه‌های سؤال را جوری پنهان کنید که بچه‌ها برای پیدا کردنش حسابی به زحمت بیفتند.
 برگه‌های پاسخ‌نامه تهیه کنید. در پاسخ‌نامه فقط شماره سؤال‌ها را بنویسید و به دست بچه‌ها بدهید. از آنها بخواهید سؤال‌ها را از گوشه‌وکنار مدرسه پیدا کنند و پاسخ هر کدام را که اسم یک کتاب است در مقابل شماره سؤال خود بنویسند.
 می‌توانید مسابقه را چند مرحله کنید که جذاب‌تر بشود. مثلاً ده سؤال اول مرحله یک، ده سؤال دوم مرحله دو و الی آخر.
 برای جذاب‌تر شدن بازی خودتان جلو بیایید و جو الکی بدهید و اگر بچه‌ها جواب را نمی‌دانستند راهنمایی‌های کوچک بکنید.
می‌توانید مسابقه را به اندازه کل هفته کتابخوانی کش بدهید، بچه‌ها دور مدرسه به دنبال سؤال‌ها می‌چرخند و شلوغ می‌کنند و خوش می‌گذرد و این وسط با چندین عنوان کتاب خوب هم آشنا می‌شوند، کتاب‌هایی که برای پیدا کردن نام هر کدام حسابی زحمت کشیدند!

جستجو
آرشیو تاریخی