خفن‌ترین نویسنده داستان‌های جنایی را می‌شناسید؟

این قسمت: آ شنایی با آگاتا کریستی ملکه جنایت

آگاتا کریستی در سال 1890 در انگلستان به دنیا آمد تا تحولی در داستان­ نویسی جنایی بشود. او را یکی از بزرگ‌ترین و خفن‌ترین نویسنده داستان‌های جنایی و ادبیات کارآگاهی می ­دانند. در ابتدا، شغل او بود که این جرقه و ‌تأثیر را در نوشته‌های او گذاشت. آگاتا در زمان جنگ جهانی اول در بیمارستان و داروخانه کار می‌کرد و اطلاعات او در زمینه پزشکی و داروها در داستان­ هایش مانند خوراندن سم، مسموم کردن و... نشان داده می ­شود. حتی ازدواج دوم او با یک باستان ­شناس و سفرهای بسیاری که در کنار یکدیگر داشتند در ماجراجویی‌های آگاتا ‌تأثیر گذاشت و انعکاس آن­ها را در کتاب­ هایش می‌­بینیم. و سرانجام در سال 1970 وضعیت سلامتی او به خطر افتاد و آزمایش­‌هایش نشان از این داشت که بزودی رفتنی است ولی با این حال در آن سال ­های آخر هم دست از نوشتن برنداشت. او در سال 1976 در حالی که 85 سال داشت در خانه خود در انگلستان چشم از جهان فروبست.

ریحانه میرحسینی
   کارشناس ارشد   ادبیات

کریستی، مادر پوآرو   و
خواهر خانم مارپل!
قطعاً نام هرکول پوآرو و خانم مارپل برای همه شما آشنا بوده و هم فیلم و سریال­ های بسیاری که از این دو شخصیت و داستان­ های آن­ها ساخته شده را دیده و در خاطرتان دارید. نخستین کتاب آگاتا کریستی به نام طلوع در استایلز در سال 1920 منتشر شد و از همین جا بود که برای اولین بار شخصیت هرکول پوآرو به مخاطبانش معرفی شد و بعدها هم به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین کارآگاهان دنیای ادبیات و سینما تبدیل گشت. مجموعه داستان ­های هرکول پوآرو به قدری هیجان انگیز و غیرقابل پیش ­بینی است که نمی‌­توانم پیشنهاد کنم ابتدا کتاب آن را بخوانید یا با سریال­ هایی که از این داستان ­های مهیج ساخته شده شروع کنید، البته که کتاب خواندن لطف دیگری دارد و نکات ظریفی که نویسنده در کتاب بیان کرده شاید در سریال و فیلم قابل مشاهده نباشد. طی سال­ های بسیار آگاتا کریستی رمان‌های معمایی بسیاری از ادامه داستان ­های پوآرو نوشت و 33 رمان و 54 داستان کوتاه با حضور این کارآگاه تخیلی بلژیکی خلق کرد که همگی جزو پرطرفدار‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب ­ها شدند. از مجموعه داستان ­هایی که هرکول پوآرو در آن­ها حضور دارد می ­توان به: جنایت­ های میهن پرستانه، راز پرونده مختومه، شیطان به قتل می‌رسد، قتل خانم مک گینتی، پرده و... اشاره کرد. شما دوست دارید ابتدا کدام را مطالعه کنید؟
اما هرکول پوآرو تنها شخصیتی نبود که با ذهن خلاق و معمایی آگاتا کریستی ماندگار شد؛ بلکه شخصیت دیگری به نام خانم مارپل با کتاب قتل در خانه کشیش، عضو جدیدی را به داستان ­های او اضافه کرد و خانم مارپل یکی از شخصیت­ های خفن و درجه یک برای دوستداران داستان­ های جنایی و معمایی شد. در این رمان آگاتا ماجرای قتل مردی ثروتمند به نام کلنل پروترو را روایت می­ کند که بشدت منفور بوده و هیچ‌کس از مرگش ناراحت و غمگین نمی ­شود. در این رمان جنایی، خانم مارپل دست به کار شده و معما را حل می­ کند. شخصیت خانم مارپل در رمان­ های: شریک جرم، 13 مشکل، قتل در قطار سریع السیر شرق، قتل­ های الفبایی، قتل در بین النهرین، مرگ روی رود نیل و سپس هیچ کدام باقی نماندند حضور داشت که پیشنهاد می‌کنم حتماً داستان­ های او را دنبال کنید!

پرطرفدارترین کتاب
 آگاتا کریستی
حتماً یکی از داستان­ هایی که شما را شگفت‌زده می ­کند و پس از پایان داستان انگشت به دهان می­ مانید، کتاب قتل راجر آکروید است. این داستان واقعاً غیرقابل پیش‌­بینی است و حرف‌ه­ای پوآرو در حل معمای این داستان نقش دارد. این داستان در یک دهکده انگلیسی با قتل یک شخصیت ثروتمند و بانفوذ به نام راجر آکروید شروع می ­شود. پوآرو که به این دهکده آمده بود تا تعطیلات بازنشستگی خود را بگذراند به دنبال کشف راز این جنایت می‌­رود. اگر به دنبال یک پایان­ بندی غیر منتظره هستید شدیداً این کتاب به شما پیشنهاد می ­شود.

از آگاتا دیگر چه کتاب ­هایی بخوانیم؟
داستان­ های آگاتا کریستی به
زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده و طرفداران بسیاری هم دارد. او در کتاب رکوردهای گینس مقام اول در میان پرفروش‌ترین نویسندگان کتاب در تمام دوران­ ها را به خودش اختصاص داده است. آگاتا 66 رمان جنایی نوشته که یکی از یکی معروف‌تر شده و به او لقب ملکه جنایت را داده ­اند. اگر
علاقه­‌مند به داستان­ های جنایی، کارآگاهی، پلیسی و معمایی هستید به شما مجموعه داستان‌های این ملکه جنایت پیشنهاد می‌شود. از کتاب­ های او می­ توان به: راز هفت ساعت، و سرانجام مرگ، دشمن پنهان، مقصد نامعلوم، مرگ در میان ابرها، قضیه نامه­‌های عاشقانه، آن­ها به بغداد آمدند، شاهد خاموش، گرگ در لباس میش، نوشابه با سیانور و... اشاره کرد. آگاتا کریستی برای هر سلیقه‌­ای که علاقه ­مند به این ژانر ادبی است، کتاب نوشته و داستان پردازی خارق العاده ­ای انجام داده تا مخاطبش از خواندن لذت کافی ببرد.

از کدام انتشارات کتاب‌های او را تهیه کنیم؟
انتشارات هرمس در چند سال اخیر، بسیاری از کتاب­ های آگاتا کریستی را با ترجمه ­های خوب و چاپ ­های متعدد، در شکل و شمایلی زیبا و خاص به بازار عرضه کرده تا دنبال‌کنندگان رمان­ های جنایی بتوانند آن­ها را تهیه کنند و از خواندن آن­ها نهایت لذت را ببرند و کیف کنند. مترجمانی مانند: مجتبی عبدالله‌نژاد، محمدعلی ایزدی، حمیدرضا بلندسران و... آن­ها را ترجمه کردند و یک مجموعه بی ­نظیر از این داستان­ ها را برای مخاطب ارائه کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی