نگاهی به واکنش‌­های هنرمندان ایران و جهان نسبت به مسأله فلسطین

جنایات اسرائیل گارد محافظه ‌کاری سلبریتی‌ها را هم باز کرد

بهناز شریفی
روزنامه‌نگار

هنوز صدای گریه و زاری کودکان بی‌گناه فلسطین در غزه به گوش می‌رسد و تصویر وداع مادران با دخترکان و پسرانشان از مقابل چشمان­مان کنار نمی‌رود؛ گویی انقلابی‌ درونمان رخ داده است و مجال حرف زدنمان نیست؛ داغی بر دلمان است که از سنگینی‌اش باید مرثیه‌ها نوشت و روضه‌ها سر داد. نه تاب رفتن داریم و نه نای ماندن؛ دلخوش به امیدی هستیم که سال‌ها در دلمان جوانه زده و وقت بالیدنش فرارسیده است؛ روز را به امید شب و شب را با توکل سر می‌کنیم تا روح آزرده ‌خاطرمان را التیام ببخشیم که همچون پروانه‌ای بر آتش از این سو به آن سو می‌پرد و آرام نمی‌گیرد.
صدایمان درآمده از بی‌عدالتی و یغمای جان مردمانی که سودای حفظ وطن دارند؛ ولوله­ای به جانمان افتاده و آتشی به پا شده است که هیچ آبی‌ یارای خاموش کردنش را ندارد و هیچ دستی توان برخاستنش را نیافته است؛ دردی در سینه داریم که فراق در مقابلش زانو زده است و دلتنگی رقیبش نیست. خیال­مان آسوده است در دنیایی که بهای جان آدم‌ها را پول و دلار تعیین می‌کند و حق و باطل جای خود را عوض کرده‌اند، دغدغه‌مندانی از اعماق وجود فریاد خونخواهی وآزادگی سر برمی‌آورند و به جای عضویت در احزابی‌ که با بادی بیاید و به نسیمی‌ دستاویز باشد، برای دفاع از مظلوم و گرفتن حق ظالم هم‌قسم شده‌اند.
هنرمندانی که هنرشان را فقط در مقابل دوربین و فضای مجازی و کف‌زدن‌های پی‌درپی تعریف نکرده‌اند و برای همدردی و همنوایی با مردمانی که پناهی ندارند و گوش شنوایی در مجامع بین‌المللی و حقوق بشر برای شنیدن صدای آوار بمباران بر سر و رویشان نیست، به‌پاخاسته‌اند.
محسن چاووشی از خوانندگان نسل جوان یکی از هنرمندان دغدغه‌مندی است که همواره در مناسبات اجتماعی و فرهنگی واکنش‌های مختلفی بروز می‌دهد؛ وی در روزهای آتش و خون غزه، ویدیویی از حادثه بمباران بیمارستان «المعمدانی» در محکومیت جنایات اسرائیل علیه مردم غزه منتشر کرد و نوشت: نفرین بر جنگ.
 
امضای470 نفر از چهره­‌های سینمایی ایران پای بیانیه اعتراضی
جمعی از هنرمندان ایرانی نیز همزمان با جنایت بی‌سابقه رژیم صهیونیستی و هدف قراردادن بیمارستان المعمدانی در نوار غزه برای دادخواهی و ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین ویژه برنامه شب شعر «طوفان خشم» گردهم آمدند و ضمن خلق آثاری هنری، اشعاری در محکومیت جنایات اسرائیل قرائت کردند. فریاد هم­صدایی با فلسطین به همین‌جا ختم نشده است و جامعه سینمایی ایران با بیش از ۴۷۰ سینماگر از بزرگان سینما، پیشکسوتان، فیلمسازان جوان و فعالان و دست اندرکاران سینما هم‌سو با سایر مردم دنیا با انتشار بیانیه‌ای، کشتار انسان‌های بی‌گناه، مادران و کودکان بی‌پناه غزه و فلسطین به دست رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌اند. از سلبریتی‌های آن سوی مرزها نیز خبر رسیده است که ۵۵ هنرمند برجسته در نامه‌ای سرگشاده به بایدن خواستار برقراری آتش‌بس در غزه و اسرائیل شدند؛ خواکین فینیکس، کیت بلانشت، جان استوارت، کریستن استوارت، سوزان ساراندون، ماهرشالا علی، ریز احمد، رامی‌یوسف و جسیکا چستین از جمله بازیگرانی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

تولید اثر توسط چنگیز حبیبیان
در این میان چنگیز حبیبیان خواننده موسیقی پاپ نیز دست روی دست نگذاشته و برای ارائه اثری مربوط به فجایع غزه آماده شده است تا سهمی‌ در دفاع از مظلوم و محکومیت ظلمی‌ که به واسطه کودک‌کشی در غزه رخ داده است، داشته باشد. وی محکوم کردن ظلم را وظیفه انسانی دانسته است.
ابوالقاسم طالبی‌هم شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» را دروغ بزرگ صهیونیستی قلمداد کرده و گفته است: وظیفه هنرمندان و جامعه هنری در قبال وقایع اخیر در نوار غزه و کودک‌کشی و نسل‌کشی صهیونیست‌ها این است که صدای آنها باشند و آگاهی‌بخشی کنند. تاکنون بسیاری از فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در صفحات مجازی خود نسبت به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی واکنش نشان داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به اسامی‌ که در ادامه آمده است، اشاره کرد: احسان علیخانی، لاله اسکندری، حمیدرضا پگاه، فرهاد قائمیان، محمد گلریز، غلامرضا صنعتگر، مرضیه برومند، شهرام شکوهی، داوود میرباقری، هوتن شکیبا، فرزاد حسنی، مسعود کرامتی، شهرزاد کمال‌زاده، ملیکا زارعی، محمدحسین مهدویان، سوگل طهماسبی، علیرام نورایی، نعیمه نظام دوست، داریوش فرضیایی، فرزین محدث، هومن حاجی عبداللهی، مجید واشقانی، آزاده آل ایوب، رضا میرکریمی، جلیل سامان، حامد آهنگی، مهران احمدی، کورش سلیمانی، اتابک نادری، علی ضیاء، بهرام افشاری، شبنم مقدمی، مسعود فراستی، هدیه تهرانی، علیرضا خمسه، حسین فرح بخش، محمد معتمدی، روزبه بمانی، زیبا کرمعلی، رضا رشید‌پور، ژیلا صادقی، آزیتا ترکاشوند، روزبه نعمت اللهی، حسین سلیمانی، مژده لواسانی، مریم مؤمن، رسول صدرعاملی و...

 

امضای نامه‌ای توسط بیش از ۲۰۰۰ چهره هنری فرهنگی بریتانیا
در این نامه بر اظهارنظر جیمز الدر سخنگوی یونیسف که بر ویرانی‌های وارد آمده بر مردم غزه به‌دلیل حمله‌های هوایی مداوم اسرائیل و قطع آب و برق اشاره داشته، تأکید شده و آمده است: «انگیزه­ای سرسختانه برای دفاع از انسانیت مشترک خود داریم... نمی‌خواهیم نسل‌های آینده ما را به سکوت متهم کنند و بگویند ایستادیم و کاری انجام ندادیم.»  امریکا فررا، اندروگارفیلد، انوشکا شانکار، باسم یوسف، چنینگ تاتوم، حسن منهاج، مارک روفالو، اسکار آیزاک، رونی مارا، رایان کوگلر، ساندرا اوه، سباستین سیلوا، شیلین وودلی، والاس شاون و کوئینتا برانسون از دیگر چهره‌هایی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند. در روزهای گذشته بیش از ۲۰۰۰ چهره هنری فرهنگی بریتانیا با امضای نامه‌ای سرگشاده خواستار توقف فوری محاصره و بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی شدند و اعلام کردند: «ما از جنبش جهانی علیه ویرانی غزه و آوارگی گسترده مردم فلسطین حمایت می‌کنیم و از دولت‌هایمان می‌خواهیم که به حمایت نظامی‌ و سیاسی خود از اقدامات اسرائیل پایان دهند.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی