جنایت حساب شده با قطعی اینترنت در غزه

انزوای تاریک بی‌خبری

بعد از بمباران اسرائیل، اینترنت غزه به صورت کامل قطع شد؛ موضوعی که عواقب آن تا انزوای کامل و تشدید بحران مرگ‌های دسته‌جمعی در انزوا و بی‌خبری، پیش‌بینی شده است.هر چند قطعی‌های مکرر اینترنت و خطوط مخابرات در پی درگیری‌های اخیر نیروهای حماس و رژیم‌صهیونیستی به دفعات اعلام شده بود اما این‌بار نت‌بلاکس که پایش اینترنت جهانی را به‌ طور مستمر انجام می‌دهد، با انتشار یک پست در ایکس (توئیتر سابق) از قطع کامل اینترنت در نوار غزه خبر داد و آن را با قطعیت تأیید کرد.این قطعی که در بمباران اخیر رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه و ویرانی تمام ‌زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنتی روی داد، موجی از نگرانی را بین مردم درگیر در جنگ به وجود آورده است. خبرنگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی که طی روز‌های گذشته به انتشار فجایع رخ ‌داده به ‌واسطه بمباران رژیم‌صهیونیستی می‌پرداختند، هیچ امکانی برای انتشار وقایع در یکی از شدیدترین حملات هوایی اسرائیل ندارند و «جوال» یکی از اپراتور‌های ارتباطی غزه نیز از قطع کامل خدمات ارتباطی تلفن همراه علاوه بر اینترنت خبر داده است.پیش از این، سازمان حقوق دیجیتال اکسسنو هشدار داده بود قطع شدن اینترنت در فلسطین می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. این سازمان غیردولتی در بیانیه‌ای نوشته بود: با وجود هزاران نفر کشته و در حال حاضر خاموشی تقریباً کامل، دسترسی به اطلاعات کمیاب شده است و «قطع اینترنت به ‌طور مستقیم بر مستند شدن جنایات انجام شده تأثیر می‌گذارد.» مردم نمی‌دانند محل عزیزانشان کجاست و اینکه آیا آنها مرده یا زنده هستند. گفتنی است در روز‌های گذشته نیز اینستاگرام حساب کاربری فلسطینی را که به پوشش وقایع غزه می‌پرداخت و ۶ میلیون دنبال‌کننده داشت، حذف کرد. صفحه «eye on Palestine» که برای پوشش وقایع غزه و اخبار و ویدیو‌های روزانه مربوط به فلسطینی‌ها ایجاد شده بود، به‌ علت روایت‌های بموقع و موثق از وقایع غزه، «۶ میلیون دنبال‌کننده» از سرتاسر جهان داشت.پیش از آن نیز صفحات مختلف فلسطینی‌ها که به انعکاس رویداد‌های غزه می‌پرداخت در پلتفرم‌های مختلف از جمله یوتیوب، اینستاگرام، ایکس و تیک‌تاک حذف شده بود. این موضوع تا جایی پیش رفت که طبق اعلام تلگرام، «گوگل برخی کانال‌های متعلق به فلسطینی‌ها را در نسخه تلگرام نصب‌ شده از طریق گوگل‌پلی مسدود کرد.» شرکت «پالتل» بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی در غزه، قطعی کامل تمام ‌خدمات خود را تأیید کرده‌ است.اسیک ماتر از شرکت نت‌بلاکس، این واقعه را بزرگ‌ترین قطعی در دسترسی به اینترنت در غزه از زمان شروع تنش‌ها توصیف کرده و گفته توان ساکنین غزه برای ارتباط با جهان خارج به دلیل از دست دادن مسیرهای بین‌المللی بشدت محدود شده‌ است.

بزرگ‌ترین انزوای خبری
اما پیامد قطعی اینترنت صرفاً قطع اخبار از فلسطین نیست. به گزارش الجزیره، انجمن هلال‌احمر فلسطین نگرانی خود را درباره تأثیر قطعی بر خدمات پزشکی اضطراری در غزه بیان کرده‌ و گفته این قطعی توان آنها را در ارتباط با اتاق عملیات خود محدود کرده و شماره اضطراری مرکزی «101» را تحت‌تأثیر قرار داده‌ است. به همین دلیل رسیدن بموقع خودروهای آمبولانس به زخمیان و مجروحان دچار مشکل می‌شود.اگرچه در ابتدای تنش‌ها خدمات ارتباطی ضعیف شده بود، اما قطعی کنونی بسیار بدتر است. ارائه‌دهندگان اینترنت و برج‌های موبایل به تأمین الکتریسیته مداوم نیاز دارند، اما با محدودیت‌های برق و کمبود سوخت، حفظ اتصال روز‌به‌روز دشوارتر شده ‌است.قبلاً هم قطعی‌هایی در دسترسی به اینترنت در غزه رخ داده‌ است، اما این واقعه به‌عنوان بزرگ‌ترین قطعی از زمان شروع تنش‌ها توصیف می‌شود.
طارق ابوعزوم از الجزیره گزارش داده است:«ما هیچ اینترنتی نداریم، هیچ نوع سیگنالی در تلفن‌هایمان نداریم و کاملاً در قلمرو منزوی شده‌ایم. او گفته ساکنان هراسان‌ هستند و ترسیده‌اند.»
همچنین بی‌بی‌سی نیز به این قطعی‌ها واکنش نشان داده و در گزارشی آورده است:« در حال حاضر نمی‌توانیم به دلیل قطعی‌ها با افراد در غزه ارتباط برقرار کنیم. سعی کردیم یک پیام واتساپی ارسال کنیم که هنوز یک تیک دارد، به این معنی که توسط تلفن شخص دریافت نشده است. تلاش برای تماس تلفنی نیز فقط یک پیام غیرقابل دسترس دریافت می‌کنید. برای چندین تماس دیگر هم تجربه مشابه داشتیم.»
 مهدی موسوی، خبرنگار عربی ‌بی‌بی‌سی تمام روز سعی کرده با خبرنگاران و مقامات بهداشتی غزه تماس بگیرد و فقط توانسته در واتساپ پاسخ‌های کوتاهی دریافت کند، اما تا عصر تمام خطوط ارتباطی قطع شده است و تا آن زمان، فیلم زنده، تاریکی کامل را در سراسر منطقه نشان می‌دهد. خبرنگار ما برای هر کسی که اوایل روز با آنها صحبت کرده بود پیام فرستاد، اما پاسخی دریافت نکرده است. وحشت و اضطراب بین فلسطینیان در حال گسترش است. در 20 روز گذشته تبادلات پراکنده و محدود در واتساپ آن‌هم به صورت گاه و بیگاه برقرار شده، با این حال هر شکاف گسترده‌ای در ارتباط با اضطراب فلج‌کننده مواجه شده است که با سؤالاتی مانند «آیا آنها مرده‌اند، زنده‌اند یا خانه آنها نیز بمباران شده»، همراه است.

 

پوشش جنایت در بی‌خبری
دیده‌بان حقوق بشر نیز گفته است که خاموشی تقریباً کامل مخابرات در غزه خطر ایجاد پوششی برای «جنایت‌های گسترده» را ایجاد می‌کند.دبورا براون، محقق ارشد فناوری و حقوق بشر این گروه در بیانیه‌ای گفت:«این خاموشی اطلاعات، خطر ایجاد پوششی برای جنایات جمعی و کمک به معافیت از مجازات نقض حقوق بشر را به همراه دارد.»
شرکت تأمین‌کننده ارتباطات فلسطینی جوال می‌گوید که با توجه به تجاوزات ادامه‌دار، تمام خدمات ارتباطی و اینترنتی با نوار غزه قطع شده، در واقع «آخرین مسیرهای بین‌المللی» که غزه را به جهان خارج متصل می‌کند قطع شده است.بی‌بی‌سی در پی بروز این فاجعه اعلام کرد که از ارتش اسرائیل خواسته در مورد قطع ارتباط اظهارنظر کند اما تاکنون پاسخی نداده‌ است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی