معرفی گیاه برگ انجیری

نماد افتخار

نسرین تقی خانی
مهندس کشاورزی ومشاورنگهداری گیاهان آپارتمانی

گیاه برگ انجیری یک گیاه مقاوم با یک ساقه ضخیم و محکم است که باعث می‌شود تا برگ‌های پهن آن همیشه محکم و سرحال باشند. برگ‌های این گیاه دارای بریدگی‌هایی‌ است که در طراحی‌های دکوراسیون داخلی بسیار استفاده می‌شود. وجود این بریدگی‌ها به سبب در امان ماندن از باد و باران در زادگاه این گیاه است.این گیاه در تمدن باستان، نماد افتخار و طول عمر و احترام است.
برگ انجیری خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا دارد. نگهداری این گیاه ساده است.برگ انجیری نیاز به نورمستقیم خورشید ندارد برعکس نور غیرمستقیم خورشید را خیلی می‌پسندد. تابش مستقیم خورشید باعث زرد شدن و آسیب به گیاه می‌شود. هم چنین نورکم هم باعث کند شدن و توقف رشد و ازبین رفتن بریدگی‌های برگ می‌شود. با توجه به دما، نیاز به آبیاری هم تغییر می‌کند. بهترین زمان برای آبیاری، زمانی است که نیمه بالایی خاک کاملاً خشک شده باشد. در این حالت، آبیاری کامل، که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود، از نیازهای گیاه است.آبیاری زیاد باعث شل شدن ساقه این گیاه می‌شود. رطوبت به رشد گیاه کمک می‌کند اما توجه به خشک بودن خاک در زمان آبیاری، از غرقاب شدن و آسیب به ریشه جلوگیری می‌کند. می‌توان برای تأمین رطوبت گیاه از اسپری برگ‌های گیاه با آب بدون کلر استفاده کرد. بهتراست این کار در ابتدا روز انجام گیرد، چرا که آب فرصت تبخیر دارد و برگ‌ها آسیب نمی‌بینند.
تمیز کردن برگ‌های این گیاه با دستمال مرطوب هم از دیگر روش‌های تأمین رطوبت برای برگ انجیری است. می‌توان با ساخت جزیره، یک محیط مرطوب برای گیاه فراهم کرد. توجه به خالی کردن مرتب زیر گلدانی بعد از هر آبیاری، به نگهداری ریشه گیاه کمک زیادی می‌کند.
برگ انجیری می‌تواند در دمای اتاق به خوبی رشد کند؛ محدوده دمایی 18 تا 27 درجه سانتیگراد برای برگ انجیری مطلوب است.حداقل دما برای رشد وزندگی برگ انجیری، 13 درجه سانتیگراد است. باتوجه به اینکه این گیاه در محدوده دمایی متفاوتی رشد می‌کند، اما بهتر است در برابر تغییرات دما قرار نگیرد. این گیاه نباید در کنار وسایل حرارتی یا به طور کلی  در جریان باد قرار گیرد. اگر برگ انجیری کنار منابع گرمازا یا تابش شدید آفتاب باشد، رنگ برگ‌های آن به قهوه‌ای تغییر می‌کند.
خاک مناسب برای برگ انجیری، باید سبک و با زهکش بالا باشد تا بتواند آب اضافی از آبیاری را به خوبی از خود عبور دهد. بهترین ترکیب خاک می‌تواند پرلیت، خاک باغچه و خاک برگ باشد. باید توجه شود در صورتی که خاک ضعیف باشد، برگ‌ها کوچک شده، بریدگی‌ها از بین می‌رود و درنهایت ریزش برگ‌ها را خواهیم داشت. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید گیاه را با کوددهی مناسب، تغذیه کنید. کود با نسبت مناسب عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم گزینه خوبی برای تغذیه است. بهترین زمان برای کوددهی، بهار و تابستان است. در فصل زمستان نباید کوددهی صورت گیرد چرا که برگ انجیری در این فصل نیازبه استراحت دارد.
تمیز کردن ماهانه برگ‌ها با دستمال نرم ومرطوب، به درخشان شدن برگ‌های این گیاه کمک می‌کند. بی‌حال بودن برگ‌ها، بیرون زدن ریشه‌ها و زرد شدن برگ‌ها می‌تواند از علائم کوچک بودن گلدان باشد. در این صورت بهتر است اندازه گلدان تا 2 الی 3 برابر بزرگ شود.برگ انجیری در ابتدا رشد به گلدان کوچک نیاز دارد تا همه انرژی خود را صرف ریشه‌زایی کند و بعد باید گلدان بزرگ‌تر شود تا توان گیاه صرف پاجوش زدن و رشد برگ‌ها شود. بهترین زمان برای تعویض گلدان بهار است. اگر همه شرایط برای گیاه ایده‌آل ومطلوب باشد، گیاه به سمت گلدهی می‌رود.گلدهی برگ انجیری در فصل تابستان اتفاق می‌افتد.گل‌های برگ انجیری به گل‌های گیاه اسپاتی فیلوم شبیه بوده و سفید رنگ است. بهتر است در صورت مشاهده گل در گیاه برگ انجیری چیده شود تا انرژی گیاه صرف تولید و سلامت برگ‌های گیاه شود.
به طور کلی تولید گل در برگ انجیری نشانه سلامت گیاه است. این گیاه میوه هم دارد. میوه‌های برگ انجیری، به شکل بلالی وسبزرنگ هستند.
از مشکلات برگ انجیری، زرد شدن برگ‌هاست که در اثر آبیاری زیاد اتفاق می‌افتد؛ برای رفع این مشکل می‌توان دفعات آبیاری را کنترل کرده و زهکش گلدان را چک کنید. قهوه‌ای شدن یا سوختگی نوک برگ‌های برگ انجیری، به دلیل تشنگی زیاد، دمای بالا، رطوبت کم و هوا خشک است. برای رفع این مشکل می‌توان به تأمین رطوبت مورد نیاز توجه کرده و فواصل آبیاری را کمتر کرد.کوچک ماندن برگ‌های این گیاه، به دلیل کمبود مواد مغذی یا نور کم است. وجود تارهایی شبیه به تارعنکبوت، نشان از کنه تار عنکبوتی دارد که برای رفع آن می‌توان از غبارپاشی استفاده کرد. اگر در محل اتصال برگ به ساقه و زیر برگ‌ها، موجوداتی ریز و سفید مشاهده شد، وجود شپشک آرد آلود را خبر می‌دهد. برای رفع آن می‌توانید با دستمال مرطوب و تمیزبرگ‌ها را تمیز کنید و از آفت‌کش‌ها استفاده کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی