همه چیز راجع به گیاه آگلونما

آرامش مطلق در گلدان

نسرین تقی‌خانی
مهندس کشاورزی و مشاور نگهداری گیاهان آپارتمانی

گیاه آگلونما یک گیاه مقاوم و همیشه‌سبز با برگ‌های بیضی شکل است. این گیاه برای رشد به نور کم احتیاج دارد؛ درنتیجه انتخاب مناسب برای آپارتمان‌هاست. این گیاه در تابستان گل می‌دهد، گل‌های آگلونما سفید رنگ است.
سرعت رشد گیاه آگلونما کم است. با توجه به رنگ برگ آگلونما، میزان نیاز به نور هم در گیاه تغییر می‌کند. هرچه برگ‌های آگلونما روشن‌تر باشد، به نور بیشتری برای رشد نیاز دارد. به‌طوری که آگلونما با رنگ برگ سبز تیره، قادر به زندگی در سایه هم هست. تأمین نور خورشید مناسب، از نکات مهم در نگهداری گیاه آگلونماست. نورکافی و باکیفیت، باعث بهبود عملکرد گیاه و رشد بهتر آن می‌شود. نور خورشید اگر به صورت مستقیم باشد، باعث توقف رشد و سوختگی برگ‌ها می‌شود. پس بهتر است نسبت به فضا گیاه و زاویه‌اش با نور مستقیم دقت بیشتری داشته باشید.
درفصل تابستان بهتر است گیاه هر روز آبیاری شود، اما در فصل زمستان باید دفعات آبیاری کاهش پیدا کند. آبیاری باید به صورت کامل انجام شود؛ یعنی آب از زیر گلدان خارج شود. توجه به این نکته ضروری است که باید بین دفعات آبیاری، خاک گلدان کاملاً خشک شود، در غیر این‌صورت با وجود آبیاری زیاد، ریشه گیاه دچار پوسیدگی خواهد شد. توجه به زهکشی گلدان، برای طولانی کردن عمر گیاه نکته دارای اهمیتی‌ است.
آگلونما، یک گیاه گرمسیری است؛ پس تأمین رطوبت برای این گیاه مهم است. غبارپاشی برگ‌ها وساخت جزیره می‌تواند از راه‌های تأمین رطوبت برای آگلونما باشد. برای غبارپاشی و اسپری آب روی برگ‌های گیاه، بهتراست از آب بدون املاح و کلر استفاده شود. برای ساخت جزیره می‌توان در یک ظرف چند سنگ قرارداده و با آب روی سنگ‌ها را بپوشانید و بعد گلدان را روی این سنگ‌ها قرار دهید. به این ترتیب با تبخیر آب درون ظرف، رطوبت مورد نیازگیاه تأمین می‌شود. آگلونما در محدوده دمایی 10 تا 30 درجه سانتی‌گراد می‌تواند رشد کند. گرچه در دماهای بالای 26 درجه سانتی‌گراد تبخیر آب گیاه بالا رفته و نمی‌تواند روی رشد خود تمرکز کند. دما پایین‌تر از 10 درجه سانتی‌گراد هم با لوله‌ای شدن برگ‌های آگلونما خود را نشان می‌دهد، باعث توقف رشد آگلونما می‌شود.
خاک مناسب برای رشد آگلونما باید زهکشی خوب داشته باشد؛ ترکیب ماسه و خاک گیاهان آپارتمانی برای این گیاه مناسب است. در فصل تابستان و بهار که فصل رشد آگلونما است، می‌توان از کوددهی استفاده کنید.
زرد شدن و ریزش برگ‌های آگلونما، بعد از خرید و جا‌به‌جایی طبیعی است. اگر برگ‌های آگلونما، حالت چسبناک و سوراخ شده باشند و همچنین با لکه‌های قهوه‌ای احاطه شده با لکه‌های زرد داشته باشد، نشان از وجود آفت در گیاه است. برای رفع این مشکل، بهتر است برگ‌ها و قسمت‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کرده تا آفت به بخش‌های دیگر گیاه منتقل نشود؛ و سپس گیاه را با قارچ‌کش ضدعفونی کنید.
پژمردگی و زرد شدن برگ‌های آگلونما می‌تواند هم در اثر عدم تعادل در تأمین نور و هم در آبیاری باشد. آبیاری بیش از حد یا با فاصله زمانی طولانی باعث ایجاد تنش در گیاه می‌شود. آبیاری بیش از حد، حالت غرقاب برای ریشه گیاه ایجاد می‌کند، ساقه‌های آگلونما، آب اضافی را در خود ذخیره می‌کنند و به اصطلاح گیاه پوسیده می‌شود. در این حالت بهتر است، به گیاه آب داده نشود و گیاه در مجاورت هوا قرار گیرد تا خاک آن کاملاً خشک شود.
اگر نور دریافتی برای گیاه کم باشد، برگ‌های گیاه زرد و پژمرده می‌شود. گاهی نوک برگ‌های آگلونما، به حالت قهوه‌ای وسوخته در می‌آید؛ این مشکل زمانی بروز پیدا می‌کند که یا هوا اطراف گیاه خشک باشد و یا ریشه آسیب دیده باشد. کوددهی بیش ازحد هم می‌تواند باعث سوختگی ریشه گیاه شود.
اگر گیاه برای یک دوره طولانی، مثلاً شش ماه یا یک سال رشد ندارد، باید تعویض گلدان صورت گیرد. احتمالاً ریشه گیاه اجازه رشد و توسعه بیشتر ندارد. می‌توان با بزرگ کردن گلدان تا دو برابر سایز گلدان فعلی، به رشد بهتر آگلونما کمک کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی