ثبت رکورد بی‏نظیر در شناسایی مؤدیان مالیاتی در دولت سیزدهم

در حالی که در 11 ساله منتهی به سال 1400، تنها 363 هزار نفر به تعداد مودیان مالیاتی افزوده شده، در دو سال اول دولت سیزدهم، تعداد مودیان با رشد 2 میلیون و 915 هزار نفری به 5 میلیون و 350 هزار نفر رسیده است.
با اقداماتی که از ابتدای دولت سیزدهم برای اجرای قانون پایانه‏های فروشگاهی و همچنین شناسایی مودیان جدید مالیاتی انجام شد، موجب رشد قابل توجه تعداد مودیان مالیاتی شد.
برای مشخص‏تر شدن نتایج اقدامات انجام گرفته در این حوزه بهتر است با عدد و رقم صحبت کنیم. از سال 1389 تا سال 1400 تعداد مودیان مالیاتی از 2 میلیون و 552 هزار نفر به 2 میلیون و 915 هزار نفر رسید.
یعنی در مدت 11 سال تعداد مودیان مالیاتی اعم از کسانی که اظهارنامه مالیاتی ارایه کرده‏اند و کسانی که از ماده 100 استفاده کرده‏اند، معادل 363 هزار نفر افزایش یافته است.
اما در سال 1401 تعداد مودیان مالیاتی با 52.4 درصد (معادل یک میلیون و 530 هزار نفر) افزایش به 4 میلیون و 445 هزار نفر رسید. همچنین در سال 1402 تعداد مودیان مالیاتی با 20.3 درصد رشد به 5 میلیون و 350 هزار نفر رسیده است.
به این ترتیب در دو سال اول دولت سیزدهم تعداد مودیان مالیاتی 83.5 درصد رشد داشته است و این میزان افزایش چتر مالیاتی در طول تاریخ فعالیت این سازمان امور مالیاتی بی‏سابقه است.
علت این جهش قابل توجه در شناسایی مودیان مالیاتی، حرکت سازمان مالیاتی به سمت داده محوری و الکترونیکی کردن فرایند شناسایی و وصول مالیات است. اقداماتی مانند اتصال کارت‏خوان‏ها به حساب و پرونده افراد، شناسایی و تفکیک حساب‏های تجاری از حساب‏های غیرتجاری و همچنین راه اندازی سامانه جامع مودیان و ملزم کردن مودیان به عضویت در این سامانه در یک فرایند تدریجی است.
علاوه بر این، کیفیت اخذ مالیات در سازمان در حال ارتقا است و امیدواریم امسال همه تکلیف بودجه برای وصول درآمدهای مالیاتی را محقق کنیم.
نکته بسیار مهم در این میان تلاش دولت برای تحقق عدالت مالیاتی است به‏طوری که برای جلوگیری از افزایش هزینه کسبه خرد، دولت مالیات نیمی از مودیان مالیاتی را صفر و نرخ مالیات 90 درصد اصناف را کمتر از 10 میلیون تومان تعیین کرد.
قطعا با توسعه هر چه بیشتر سامانه‏های الکترونیک مانند سامانه جامع مودیان، به سمت داده‏محوری و عدالت مالیاتی حرکت می‏کنیم. در صورتی که همه مودیان عضو سامانه جامع مودیان شوند و در این سامانه فاکتور الکترونیک صادر کنند، تا حدود زیادی عدالت در پرداخت مالیات محقق خواهد شد. چرا که ثبت همه معاملات میزان مالیات قابل پرداخت برای هر مودی را مشخص می‏کند و این مهم مانع از اجحاف در حق مردم و مودیان می‏شود.
جستجو
آرشیو تاریخی