رشد پس از چند سال نزول


بر اساس آمار سازمان بین‏المللی آنکتاد، وابسته به سازمان ملل متحد که آمار جریان سرمایه‏گذاری در جهان را اعلام می‏کند، میزان سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی در ایران در دولت گذشته به پایین‏ترین سطح دو دهه اخیر سقوط کرده است.
در سال 1399 رقم سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی در ایران به 1.3 میلیارد دلار کاهش یافت که کمترین رقم از سال 1380 بدین سو محسوب می‏شود.

در سه سال پایانی دولت دوازدهم، رشد سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی منفی بود اما در سال 1400 با تغییر دولت، شاهد مثبت شدن سرمایه‏گذاری خارجی بودیم.
در سال‏های 1397، 1398 و 1399 رشد سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی در کشور به ترتیب 53، 36 و 11 درصد کاهش یافته بود اما در سال 1400 مجدداً روند رشد سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی در کشور مثبت شد و افزایش 6 درصدی ثبت کرد. در سال 1401 هم این رشد به 5 درصد رسید.
مجموع سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی در دولت روحانی (1399-1392) حدود 20.8 میلیارد دلار بود در حالی که در هشت سال دولت‏های نهم و دهم مجموع سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی 24.8 میلیارد دلار بود.
در سال پایانی عملکرد دولت احمدی‏نژاد (1391) حجم سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی وارده به ایران 4.7 میلیارد دلار بود که در سال پایانی عملکرد دولت روحانی (1399) به 1.3 میلیارد دلار سقوط کرد.
بانک مرکزی نیز آمار سرمایه‏گذاری خارجی در ایران را طبق نمودار زیر منتشر کرده که بیانگر سقوط سرمایه‏گذاری خارجی در دولت روحانی است. این در حالی است که رکورد سالانه جذب سرمایه‏گذاری خارجی نیز مربوط به دولت دهم است.
بدین ترتیب حسن روحانی که با وعده حل مشکلات اقتصادی کشور با مذاکره و جذب سرمایه‏گذاران خارجی روی کار آمده بود، در این زمینه هم ضعیف‏ترین کارنامه را به جای گذاشته است.
دولت قبل با شعار اینکه سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد باشد بر سر کار آمد، اما ضعیف‏ترین عملکرد را در جذب سرمایه‏گذاری خارجی داشت؛ حال آن که دولت سیزدهم در 2 سال نخست خود در جذب سرمایه‏گذاری خارجی بسیار موفق عمل کرده است.
دولت سیزدهم برای تحقق و تداوم رشد اقتصادی 8 درصدی، جذب انواع مختلف سرمایه‏گذاری، اعم از داخلی و خارجی را در دستور کار قرار داده و در عمل نیز آمارهای منتشرشده از رشد سرمایه‏گذاری در کشور حکایت دارد.
در عمل اقداماتی که دولت سیزدهم تاکنون انجام داده منجر به ارائه چشم‏اندازی روشن از آینده اقتصادی کشور به سرمایه‏گذاران شده و همین امر افزایش سرمایه‏گذاری را به دنبال داشته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی