رشد دورقمی تشکیل سرمایه در ماشین آلات


بر اساس گزارش بانک مرکزی نیز رشد تشکیل سرمایه در ماشین آلات در تمام فصل‏های دوران دولت سیزدهم (پاییز 1400 تا زمستان 1401) دو رقمی بوده است. رشد پرشتاب تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات، به موتور رشد بخش صنعتی کشور تبدیل شد تا صنایع کشور در دو سال گذشته به عامل اصلی رشد اقتصادی تبدیل شوند.
یکی از مهمترین دلایل کاهش رشد اقتصادی کشور در سال‏های اخیر، منفی شدن نرخ رشد تشکیل سرمایه بود. منفی شدن نرخ رشد تشکیل سرمایه طی اکثر سال‏های دهه 90، قسمت قابل‏توجهی از سرمایه بخش تولید را مستهلک کرده و توان بخش‏های مختلف را برای رشد از بین برد. از همین رو یکی از مهمترین شاخص‏های مورد توجه در گزارش‏های رشد اقتصادی، نرخ رشد تشکیل سرمایه است. در گزارش اخیر بانک مرکزی، وضعیت نرخ رشد تشکیل سرمایه در دو سال گذشته به شرح نمودار بالا گزارش شده است.
همان‏طور که پیداست، نرخ رشد تشکیل سرمایه که تا پایان دولت گذشته روندی منفی داشت، با آغاز به کار دولت سیزدهم در مسیر رشد قرار گرفته است. طبق گزارش بانک مرکزی نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت از منفی 9.6 درصد در تابستان سال 1400 به 6 درصد در زمستان 1401 رسیده است. همچنین نرخ رشد سالانه تشکیل سرمایه هم از صفر درصد در سال 1400 به 6.7 درصد در سال 1401 رسیده است. همین جهش چشمگیر در تشکیل سرمایه ثابت، یکی از مهمترین دلایل بهبود نرخ رشد اقتصادی کشور در دو سال اخیر به شمار می‏رود.
اما بررسی دقیق‏تر شاخص تشکیل سرمایه، علت دقیق‏تر رشد اقتصاد کشور در دو سال اخیر را نشان می‏دهد. طبق گزارش بانک مرکزی آنچه عامل اصلی جهش در تشکیل سرمایه بوده، رشد بسیار زیاد تشکیل سرمایه در بخش ماشین‏آلات بوده است. نرخ رشد تشکیل سرمایه در تمام فصل‏های دوران دولت سیزدهم (پاییز 1400 تا زمستان 1401) دو رقمی بوده است.

این ارقام به وضوح از رونق بخش صنعت در دوره مدیریت دولت سیزدهم حکایت می‏کند. شاخص اشتغال بخش صنعت البته تنها شاهد از رشد چشمگیر بخش صنعت کشور در دو سال اخیر نیست. رشد شاخص کارگاه‏های بزرگ صنعتی هم دیگر شاهدی است که به رونق گرفتن صنایع در دولت سیزدهم گواهی می‏دهد. در نهایت، عملکرد دو ساله دولت سیزدهم نشان می‏دهد، چشم‏انداز پیش‏روی اقتصاد ایران در زمینه رشد روشن است. بهبود تدریجی وضعیت مالی دولت و حضورپررنگ‏تر دولت در سرمایه‏گذاری‏های زیرساختی، کاهش تورم و بهبود ثبات اقتصادی که عامل مهمی در رغبت سرمایه‏گذاران به فعالیت اقتصادی است و بسیاری موارد دیگر، چشم‏اندازی امیدوارکننده از رشد بالاتر اقتصاد ایران در آینده ترسیم می‏کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی