فراخوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فـــــارابی

ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی بخش خارجی

جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و با همکاری بنیاد ملی نخبگان و مدیریت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت سالانه برگزار می‌شود.
این جشنواره در بخش بین‌الملل خود، با هدف شناسایی استعدادهای برتر، آثار و نظریه‌های برتر، روش‌ها و طرح‌های جدید در پژوهش، در سه حوزه «ایران‌شناسی»، «اسلام‌شناسی» و «علم دینی» نسبت به تشویق و معرفی موارد برگزیده به جامعه جهانی اقدام می‌کند.
بخش بین‌الملل این جشنواره در دوره پانزدهم، از میان واجدین شرایط، در دو عرصه «شخصیت پیشرو خارجی» و «تحقیق برتر خارجی» تقدیر به عمل خواهد آورد. بدین وسیله از همه استادان، محققان و صاحبان آثار «دارای ملیت غیرایرانی» دعوت به عمل می‌آید تا در بخش بین‌الملل دوره چهاردهم جشنواره فارابی شرکت کنند.

تذکرات:
1. علاقه‌مندان می‌توانند از سپتامبر 2023 تا ژانویه 2024 در سامانه جشنواره فارابی به نشانی www.farabiaward.ir ثبت نام و مستندات لازم را بارگذاری کنند.
2. ثبت نام در سامانه جشنواره در دو قالب شخصیت حقیقی خارجی و شخصیت حقوقی خارجی صورت می‌گیرد؛ بدین معنا که هم استادان، پژوهشگران و صاحبان آثار علمی و هم ناشران علمی می‌توانند در سامانه مزبور ثبت نام کنند.
مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی در ژوئیه 2024 در تهران برگزار و برگزیدگان نهایی اعلام خواهند شد و جوایزشان را از طریق دبیرخانه جشنواره دریافت خواهند کرد.

اهم ویژگی‌های «شخصیت پیشرو خارجی»:
1. داشتن آثار علمی و مرجع؛
2. داشتن نوآوری درخور یا نظریه‌پردازی اثربخش؛
3. داشتن سابقه مؤثر در بسط و گسترش آموزش عالی؛
4. داشتن سابقه مؤثر در زمینه شاگردپروری؛
5. تأثیرگذاری علمی و عملی در مجامع بین‌المللی.

همچنین مصادیق فعالیت‌های پژوهشی برتر در قالب
«جایزه صلح و دوستی» با محورهای زیر تعیین و تقدیر خواهند شد:
1. استقرار صلح جهانی بر پایه عدالت؛
2. گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در جهت ترویج فضائل انسانی؛
3. گفت‌وگو و همکاری بین ادیان؛
4. تقریب میان مذاهب اسلامی.


اهم ویژگی‌های «تحقیق برتر خارجی»:

1. داشتن مسأله و چهارچوب نظری مشخص؛
2. روشمندی و بینارشته‌ای بودن تحقیق؛
3. داشتن رویکرد نقادی دیدگاه‌ها و مکاتب مختلف در حوزه موضوعی تحقیق؛
4. داشتن نوآوری درخور در تحقیق؛
5. داشتن الگو، نظریه اثربخش یا نظام منسجم (در تحقیقات بنیادی) یا راهکار عملی و اجرایی ناظر به مشکلات موجود (در تحقیقات کاربردی)؛
6. انتشار تحقیق در بازه زمانی از مارس 2020 تا پایان مارس 2023.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی