سکاندار مسلط در نفت

  مجید میرزا حیدری    
دبیر ویژه‌نامه

کارنامه درخشان وزارت نفت در فاصله تنها 20 ماه پس از استقرار دولت سیزدهم، وزارتخانه‌ای که عملکرد آن گویای تلاش شبانه‌روزی دست‌اندرکاران آن در این مدت زمان بوده است.
جواد اوجی از سوم شهریورماه ۱۴۰۰، روزی که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصدیگری وزارت نفت دولت سیزدهم رأی اعتماد گرفت، همه هم و غم خود را برای اجرایی شدن اهداف برنامه‌ریزی ‌شده به کار بست.
از وزارت نفت در 8 سال گذشته به عنوان وزارتخانه‌ای یاد می‌شود که دارای طرح‌های سنواتی بسیاری بود که این امر ماحصل تفکر سکاندار آن یعنی بیژن نامدار زنگنه بود.
اکنون پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از تکیه اوجی به صندلی عالی‌ترین مقام وزارت نفت، شاهد عمل به وعده‌های وزیر نفت هستیم؛ از امضای ۱۰۰ میلیارد دلار قرارداد و تفاهمنامه در صنعت نفت گرفته تا احیای دیپلماسی انرژی، فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند داخلی و توسعه پتروپالایشگاه‌ها تا شتاب‌‌بخشی به گازرسانی مناطق کم‌برخوردار.
اما وزارت نفت و شرکت‌های تابعه در این مدت چه کرده‌اند؟
مروری تیتروار بر عملکرد وزارت نفت و شرکت‌های تابعه تا حدودی باعث خواهد شد تا تصویری روشن‌تر از تحولات اساسی که در این وزارتخانه رخ داده به دست آید.
بهره‌برداری از فاز 14 پارس‌جنوبی، آغاز عملیات احیای 700 حلقه چاه‌های کم‌بازده و متوقف، آغاز توسعه میدان گازی بلال، امضای 28 قرارداد در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه نفت، افزایش 5 درصدی ظرفیت پالایش نفت کشور، تأمین سوخت پایدار، تولید 70 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی، افزایش 20 درصدی صادرات گاز از ایران، افزایش 10 درصدی گاز تحویلی به نیروگاه‌ها و گازرسانی پایدار در زمستان، تنها برش بسیار کوچکی از فهرست بلندبالای عملکرد خوب وزارت نفت در مدت زمان مذکور بوده است.
تردیدی نیست که انتخاب جواد اوجی که خود از بدنه صنعت نفت است، باعث شد تا سرعت تحولات در وزارت نفت با سرعت بالاتری دنبال شود.
حضور ایران در عرصه پالایش سرزمینی و خلاصه اجرای یکی پس از دیگری طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت خود گویای آن است که جواد اوجی با شناختی عمیق از صنعت نفت و فراز و فرودهای آن، بهترین سکاندار برای وزارت نفت است؛ وزارتخانه‌ای که توسعه آن در عرصه گاز و نفت دست‌کم نیازمند 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.
جواد اوجی از زمان حضور خود قراردادهای راهبردی را برای توسعه صنعت نفت به امضا رسانده و این روند نشان می‌دهد که ثبت نمرات ارزنده در کارنامه این وزارتخانه با مدیریت او کاملاً شدنی است.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی