
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

رشد 45 درصدی رضایت مردم از مدیریت کرونا طی 6 ماه
فریبا خان احمدی
خبرنگار
سومین بهار کرونایی برای ما ایرانیها بیدردسرتر از دو بهار گذشته آغاز شده و حالا ما اولین بهار کرونایی را تجربه میکنیم که نزدیک به 70 درصد مردم بهطور کامل واکسینه شدهاند، تختهای بیمارستانها تقریباً خالی است، بیماران دغدغهای برای دسترسی به داروهای کرونایی ندارند و از طرفی واکسن کرونا نیز به تعداد زیاد و متنوع قابل دسترس است، هرچند که ذات اپیدمی بیثباتی آن است و ممکن است پیک بعدی بیماری با گردش زیر سویههای جدید اُمیکرون در کشور طغیان کند اما همین وضعیت نسبتاً آرام اپیدمی کرونا تصمیمات ستاد ملی کرونا را به سمت و سوی به گردش انداختن چرخ اقتصاد کشور و تأمین معاش مردم، بازگشایی مدارس و دانشگاهها پس از دو سال آموزش مجازی و رونق کسب و کار مردم هدایت کرده است. دولت سیزدهم در چند ماه گذشته برای کاستن از شدت بحران در کنار پوشش گسترده واکسیناسیون همچنین با ایجاد محدودیتهایی برای افراد واکسینه نشده جهت حضور در وسایل حملونقل عمومی و ادارات و برخی امکان عمومی به میزان قابل توجهی توانسته بر گردش اُمیکرون در سطح جامعه غلبه کند. گرچه که بهدلیل کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی در تعطیلات ابتدای سال، پیشبینیها درست از آب در آمد، بهطوری که به استناد آمار شیوع نشانههایی از بالا رفتن موارد بستری و ابتلا در پایتخت و برخی استانها آغاز شده است. میزان مراجعه بیماران سرپایی در حال افزایش است، آمار بیماران بدحال نوسان دارد و موارد بستری نیز در روزهای اخیر بالا رفته است. حالا در همین شرایط با وجود دسترسی به سبد متنوع واکسیناسیون و تأکید مکرر ستاد ملی مقابله با کرونا، هنوز بیش از نیمی از افراد مشمول دریافت واکسن، دوز سوم را دریافت نکردهاند و در کنار آن میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت در هفته منتهی به 20 فروردین همچنان پایین و حول و حوش 50 درصد است. با وجود روند صعودی آمار شیوع در هفته منتهی به آخر فروردین ماه هنوز دلایل متقن و محکمی برای ورود به پیک هفتم کرونا وجود ندارد.
طبق اعلام اپیدمیولوژیستها، مهمترین شاخص برای ورود به پیک هفتم افزایش موارد مراجعه سرپایی است و چنانچه این آمار از این هفته بهطور مرتب صعود پیدا کند و بعد از آن موارد بستری و در نهایت مرگ بالا برود میتوان ورود کشور به پیک هفتم بیماری را یحتمل دانست. این خلاصهای از روند اپیدمی کووید19 در شرایط فعلی است یعنی به استناد همین عدد و رقمهای فعلی مرتبط با شاخصهای کرونا و آمار واکسیناسیون کامل که رقم آن 67.2 درصد است (درصد واکسیناسیون براساس جمعیت 85 میلیونی محاسبه شده است) میتوان اینطور تعبیر کرد که آتش زیر خاکستر بحران کووید19 بهدلیل پوشش گسترده واکسیناسیون هنوز در ایران شعله ور نشده است اما این شرایط بهدلیل کاهش درصد ایمنی حاصل از واکسن و عفونت قبلی و برداشتن محدودیتها بهشدت شکننده است. با همه این اوصاف، آرامش به دل جامعه بحران زده ناشی از شیوع گسترده کرونا برگشته و در شرایط فعلی شاهد روزهای دلهره آور و مرگ و میرهای چندصدتایی در روز نیستیم. گفتوگوی ما با برخی از شهروندان و نیز بررسی نظرات کاربران در شبکههای اجتماعی بیانگر این واقعیت است که بازگشت مردم به کسب و کارشان به مدد واکسیناسیون گسترده نوعی رضایتمندی عمومی را ایجاد کرده است. برآیند نظرسنجیهای مردمی مرکز تحلیل اجتماعی (متا) نیز بر این نکته تأکید دارد که دولت سیزدهم در مواجهه با کرونا عملکردی قابل دفاع داشته است. به گمان بیش از نیمی از ایرانیها تعداد وعدههای بیعمل دکتر رئیسی در حوزه مدیریت کرونا بویژه دسترسی به واکسن تقریباً صفر بوده است.
رضایت نزدیک به 60 درصد مردم از نحوه مدیریت بحران کرونا در چند ماه گذشته
نوید عمیدی مظاهری پژوهشگر هسته افکار عمومی و تغییرات اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) درباره جزئیات نظرسنجی ملی «متا» از میزان رضایت مندی مردم از نحوه مدیریت دولت سیزدهم در مدیریت بحران کووید19 به «ایران» میگوید: مجموعه متا مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) بهعنوان یک مجموعه تحلیلی روی موضوعات اجتماعی تحقیق و پژوهش انجام میدهد. یکی از حوزههایی که در حوزه تحلیل اجتماعی بسیار قابل توجه است سنجش و تحلیل رابطه میان دولت و مردم و همچنین نگرشهای مردم نسبت به اقدامات، عملکرد و وضعیت کلی دولتها است. وضعیت سرمایه اجتماعی دولت و میزان رضایت مردم از عملکرد دولت در بخشهای مختلف طی سالهای گذشته مسیری نزولی را طی کرده است. در دو سال اخیر و بهدلیل افزایش مشکلات معیشتی و اقتصادی و همچنین وقوع بیماری کرونا در کشور این روند ادامه یافت و شاخصها نشاندهنده کاهش رضایت مردم از عملکرد دولت بود. با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم دادهها نشاندهنده بهبود نگرش مردم در برخی حوزهها در قبال دولت بود. یکی از مسائل مهم نگرش مردم نسبت به مدیریت بحران کرونا توسط دولت سیزدهم است.
براساس نظرسنجی ملی «مِتا» که بهصورت تلفنی و با حجم نمونه 1597 نفر از کل کشور و در بازه زمانی اول تا سوم اسفند ماه 1400 انجام شد، بیش از نیمی از مردم از مدیریت بحران کرونا توسط دولت سیزدهم رضایت دارند. طبق اعلام این پژوهشگر، 57.4 درصد از مردم به میزان زیاد و خیلی زیاد 10.1 درصد تا حدودی، 17درصد کم و12.3 درصد خیلی کم رضایت داشتهاند. از سویی دیگر دادههای مجموعه افکارسنجی ایسپا در تیرماه 1400 در رابطه با رضایت مردم از وضعیت واکسیناسیون گویای آن است که حدود 11.9 درصد کاملاً و زیاد راضی، 23.3 درصد تا حدودی و نزدیک به 61.2 درصد نیز کم و اصلاً از عملکرد دولت قبل رضایت نداشتند؛ هرچند که میان سؤال مرکز متا و مرکز افکارسنجی ایسپا تفاوتهایی وجود دارد اما بهصورت کلی میتوان گفت که مردم بهطور تقریبی رضایت بیشتری در قبال این دولت نسبت به دولت گذشته دارند. طبیعتاً خرید واکسن و واکسیناسیون سراسری کشور در عرض چندماه نتیجه اصلی این اتفاق بوده است. این پژوهشگر حوزه اجتماعی میگوید: تحلیلهای اجتماعی نشان میدهد واکسیناسیون مطالبه خیلی جدی مردم در این ماهها بود که این مطالبه اکنون به نقطهای رسیده که دولت از مردم درخواست میکند که دوز سوم واکسن را دریافت کنند.
عمیدی با اشاره به وضعیت اقتصادی بهعنوان دومین مسأله و چالش مهم دولت طی این سالها، میگوید: بهطور کلی دادههای حاصل از پژوهشهای انجام شده نشان میدهد؛ میزان رضایت مندی مردم از دولت فعلی در مقایسه با دولت قبل بهبود پیدا کرده است. البته این میزان رضایت نیز در برخی حوزهها بیشتر و در مواردی نیز کمتر گزارش شده است. بهعنوان مثال میتوان از امید به بهبود شرایط اقتصادی کشور در 4 سال آینده از نظر مردم اشاره کرد. در نظرسنجی متا در اسفند 1400 از مردم پرسیده شده است «به نظر شما در مقایسه با الان وضعیت اقتصادی کشور در 4 سال آینده چگونه خواهد بود؟». 34.1 درصد از مردم اعتقاد داشتند وضعیت بهتر میشود، 20 درصد اعلام کردند تغییری نمیکند و 38.4 درصد نیز اظهار داشتند وضعیت بدتر خواهد شد، در صورتی که پاسخ مردم به این سؤال را در سالهای گذشته در نظر بگیریم نشاندهنده بهبود شرایط و نگاه مردم نسبت به گذشته است. در نظرسنجیای که زمستان 1399 توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به اجرا درآمد، همین سؤال از مردم بهصورت ملی پرسیده شده است. طبق این نظرسنجی 62.6 درصد از مردم اعتقاد داشتند شرایط بدتر خواهد شد، 13.5 درصدشان نیز معتقد بودند وضعیت تفاوتی نخواهد کرد و 23.9 درصدشان نیز اعلام کردند وضعیت بهتر میشود. با این تفاسیر میتوان گفت که حدود 25 درصد از افرادی که اعتقاد داشتند وضعیت اقتصادی کشور در 4 سال آینده بدتر خواهد شد نظرشان تعدیل شده است. 7 درصد به افرادی که معتقد به عدم تغییر در وضعیت اقتصادی بودند اضافه شده و همچنین 10 درصد نیز به میزان افرادی که معتقدند وضعیت اقتصادی کشور بهبود مییابد اضافه شده است. نکته قابل توجه از مقایسه میان این دو نظرسنجی کاهش حدود 25 درصدی از افرادی است که اعلام کرده بودند وضعیت اقتصادی کشور بدتر خواهد شد. در واقع میتوان گفت که میزان امید به بهبود شرایط اقتصادی در بین مردم در فاصله یکسال افزایش محسوسی داشته است.
عمیدی مظاهری معتقد است؛ از سویی دیگر در مقایسه با وضعیت و عملکرد این دولت دادهها نشاندهنده آن است که گذر زمان می تواند به ضرر دولت در این حوزه تمام شود. البته این مسأله در صورتی رخ میدهد که تغییر محسوسی در شرایط معیشتی و اقتصادی مردم در یک سال ابتدایی دولت رخ ندهد. مقایسه میان نگرش مردم در ابتدای دولت و گذشت حدود 7 ماه از استقرار دولت سیزدهم این مسأله را تأیید میکند. طبق نظرسنجی مؤسسه «ایران پل» که در شهریور 1400 انجام شده است، نشان میدهد 54 درصد از افراد اعتقاد داشتهاند شرایط اقتصادی کشور در آینده بهتر میشود که با مقایسه با نظرسنجی اسفندماه 1400 متا شاهد کاهش 16 درصدی در بین این افراد و افزایش جمعیت افرادی که قائل به عدم تغییر بودهاند، هستیم، البته این کاهش مربوط به ابتدای استقرار دولت سیزدهم است و گویای انتظار بالای جامعه از این دولت تازه نفس برای بهبود شرایط بوده است. به این ترتیب باید گفت که دولت کار سختی را در پیش دارد. با وجود آنکه در حال حاضر رئیسجمهور و مجموعه دولت از سرمایه اجتماعی قابل توجهی نسبت به قبل در بین مردم برخوردار هستند، نباید انتظار داشت که این میزان رضایت همچنان پابرجا بماند، بلکه این مسأله ارتباط تنگاتنگی با میزان کارآمدی دولت و تحقق وعدهها مخصوصاً در حوزه اقتصادی و معیشتی دارد.
به گفته عمیدی مظاهری، مردم همچنان در تحقق وعدههای دولت دچار نوعی ابهام هستند. اما نکته اصلی این است دولت در این 8 ماه تاحدودی توانسته است سرمایه اجتماعی خود را در جامعه تثبیت کند. طبق نظرسنجیها مردم به میزان قابل توجهی معتقدند دولت پرتلاش است و توجه ویژهای به محرومین دارد اما همچنان در بخش اقتصاد و میزان کارآمدی دچار ضعف است که البته تحقق وعدهها نیز نیاز به زمان دارد.
ایجاد هماهنگی بین بخشی نقطه قوت مدیریت بحران کووید19 است
دکتر بابک عشرتی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و اپیدمیولوژیست معتقد است؛ ما در مدیریت بحران کووید19 نقاط قوت و ضعفهایی داریم. ایجاد عملیات بین بخشی برای ارائه خدمات از جمله نقطه قوت مدیریت بحران کووید19 بود.
او با بیان اینکه ایجاد همافزایی و مشارکت بین بخشی در بحران کرونا یکی دیگر از نقاط قوت دولت سیزدهم تلقی میشود به «ایران» میگوید: ایجاد هماهنگی بین بخشی بخصوص پای کار آمدن بسیج و سپاه نقطه قوتی در مدیریت بحران کرونا بود و از این نظر پتانسیل خوبی برای مقابله با بحرانهای بعدی در بدنه کشور بهوجود آمده است.
به گفته دکتر عشرتی، یکی از نقاط قوتی که در عملکرد دولت سیزدهم قابل توجه است تحویل میلیونها دوز واکسن به معاونت بهداشت وزارت بهداشت در شهریور ماه بود که بهدلیل تحریمها امید را برای مردم بازگرداند.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تأکید بر اینکه حوزه اطلاعرسانی کرونا همواره با ضعفهایی مواجه است، میافزاید: هنوز نیز ضعف اطلاعرسانی وجود دارد برای مثال در شرایط فعلی که مدارس باز شده است مردم بدرستی توجیه نشدهاند که چرا بازگشایی مدارس مهم است و باید آموزشها حضوری شوند. از سوی دیگر ما همچنان در مدیریت خطر شامل ارزیابی واقدامات کاهش خطر ضعفهایی داریم البته این ضعفها در حوزه بحران کووید19 عمدتاً مربوط به بروز نبودن اطلاعات و دستورالعملهای مرتبط با تغییرات اپیدمی است.
خبرنگار
سومین بهار کرونایی برای ما ایرانیها بیدردسرتر از دو بهار گذشته آغاز شده و حالا ما اولین بهار کرونایی را تجربه میکنیم که نزدیک به 70 درصد مردم بهطور کامل واکسینه شدهاند، تختهای بیمارستانها تقریباً خالی است، بیماران دغدغهای برای دسترسی به داروهای کرونایی ندارند و از طرفی واکسن کرونا نیز به تعداد زیاد و متنوع قابل دسترس است، هرچند که ذات اپیدمی بیثباتی آن است و ممکن است پیک بعدی بیماری با گردش زیر سویههای جدید اُمیکرون در کشور طغیان کند اما همین وضعیت نسبتاً آرام اپیدمی کرونا تصمیمات ستاد ملی کرونا را به سمت و سوی به گردش انداختن چرخ اقتصاد کشور و تأمین معاش مردم، بازگشایی مدارس و دانشگاهها پس از دو سال آموزش مجازی و رونق کسب و کار مردم هدایت کرده است. دولت سیزدهم در چند ماه گذشته برای کاستن از شدت بحران در کنار پوشش گسترده واکسیناسیون همچنین با ایجاد محدودیتهایی برای افراد واکسینه نشده جهت حضور در وسایل حملونقل عمومی و ادارات و برخی امکان عمومی به میزان قابل توجهی توانسته بر گردش اُمیکرون در سطح جامعه غلبه کند. گرچه که بهدلیل کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی در تعطیلات ابتدای سال، پیشبینیها درست از آب در آمد، بهطوری که به استناد آمار شیوع نشانههایی از بالا رفتن موارد بستری و ابتلا در پایتخت و برخی استانها آغاز شده است. میزان مراجعه بیماران سرپایی در حال افزایش است، آمار بیماران بدحال نوسان دارد و موارد بستری نیز در روزهای اخیر بالا رفته است. حالا در همین شرایط با وجود دسترسی به سبد متنوع واکسیناسیون و تأکید مکرر ستاد ملی مقابله با کرونا، هنوز بیش از نیمی از افراد مشمول دریافت واکسن، دوز سوم را دریافت نکردهاند و در کنار آن میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت در هفته منتهی به 20 فروردین همچنان پایین و حول و حوش 50 درصد است. با وجود روند صعودی آمار شیوع در هفته منتهی به آخر فروردین ماه هنوز دلایل متقن و محکمی برای ورود به پیک هفتم کرونا وجود ندارد.
طبق اعلام اپیدمیولوژیستها، مهمترین شاخص برای ورود به پیک هفتم افزایش موارد مراجعه سرپایی است و چنانچه این آمار از این هفته بهطور مرتب صعود پیدا کند و بعد از آن موارد بستری و در نهایت مرگ بالا برود میتوان ورود کشور به پیک هفتم بیماری را یحتمل دانست. این خلاصهای از روند اپیدمی کووید19 در شرایط فعلی است یعنی به استناد همین عدد و رقمهای فعلی مرتبط با شاخصهای کرونا و آمار واکسیناسیون کامل که رقم آن 67.2 درصد است (درصد واکسیناسیون براساس جمعیت 85 میلیونی محاسبه شده است) میتوان اینطور تعبیر کرد که آتش زیر خاکستر بحران کووید19 بهدلیل پوشش گسترده واکسیناسیون هنوز در ایران شعله ور نشده است اما این شرایط بهدلیل کاهش درصد ایمنی حاصل از واکسن و عفونت قبلی و برداشتن محدودیتها بهشدت شکننده است. با همه این اوصاف، آرامش به دل جامعه بحران زده ناشی از شیوع گسترده کرونا برگشته و در شرایط فعلی شاهد روزهای دلهره آور و مرگ و میرهای چندصدتایی در روز نیستیم. گفتوگوی ما با برخی از شهروندان و نیز بررسی نظرات کاربران در شبکههای اجتماعی بیانگر این واقعیت است که بازگشت مردم به کسب و کارشان به مدد واکسیناسیون گسترده نوعی رضایتمندی عمومی را ایجاد کرده است. برآیند نظرسنجیهای مردمی مرکز تحلیل اجتماعی (متا) نیز بر این نکته تأکید دارد که دولت سیزدهم در مواجهه با کرونا عملکردی قابل دفاع داشته است. به گمان بیش از نیمی از ایرانیها تعداد وعدههای بیعمل دکتر رئیسی در حوزه مدیریت کرونا بویژه دسترسی به واکسن تقریباً صفر بوده است.
رضایت نزدیک به 60 درصد مردم از نحوه مدیریت بحران کرونا در چند ماه گذشته
نوید عمیدی مظاهری پژوهشگر هسته افکار عمومی و تغییرات اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) درباره جزئیات نظرسنجی ملی «متا» از میزان رضایت مندی مردم از نحوه مدیریت دولت سیزدهم در مدیریت بحران کووید19 به «ایران» میگوید: مجموعه متا مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) بهعنوان یک مجموعه تحلیلی روی موضوعات اجتماعی تحقیق و پژوهش انجام میدهد. یکی از حوزههایی که در حوزه تحلیل اجتماعی بسیار قابل توجه است سنجش و تحلیل رابطه میان دولت و مردم و همچنین نگرشهای مردم نسبت به اقدامات، عملکرد و وضعیت کلی دولتها است. وضعیت سرمایه اجتماعی دولت و میزان رضایت مردم از عملکرد دولت در بخشهای مختلف طی سالهای گذشته مسیری نزولی را طی کرده است. در دو سال اخیر و بهدلیل افزایش مشکلات معیشتی و اقتصادی و همچنین وقوع بیماری کرونا در کشور این روند ادامه یافت و شاخصها نشاندهنده کاهش رضایت مردم از عملکرد دولت بود. با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم دادهها نشاندهنده بهبود نگرش مردم در برخی حوزهها در قبال دولت بود. یکی از مسائل مهم نگرش مردم نسبت به مدیریت بحران کرونا توسط دولت سیزدهم است.
براساس نظرسنجی ملی «مِتا» که بهصورت تلفنی و با حجم نمونه 1597 نفر از کل کشور و در بازه زمانی اول تا سوم اسفند ماه 1400 انجام شد، بیش از نیمی از مردم از مدیریت بحران کرونا توسط دولت سیزدهم رضایت دارند. طبق اعلام این پژوهشگر، 57.4 درصد از مردم به میزان زیاد و خیلی زیاد 10.1 درصد تا حدودی، 17درصد کم و12.3 درصد خیلی کم رضایت داشتهاند. از سویی دیگر دادههای مجموعه افکارسنجی ایسپا در تیرماه 1400 در رابطه با رضایت مردم از وضعیت واکسیناسیون گویای آن است که حدود 11.9 درصد کاملاً و زیاد راضی، 23.3 درصد تا حدودی و نزدیک به 61.2 درصد نیز کم و اصلاً از عملکرد دولت قبل رضایت نداشتند؛ هرچند که میان سؤال مرکز متا و مرکز افکارسنجی ایسپا تفاوتهایی وجود دارد اما بهصورت کلی میتوان گفت که مردم بهطور تقریبی رضایت بیشتری در قبال این دولت نسبت به دولت گذشته دارند. طبیعتاً خرید واکسن و واکسیناسیون سراسری کشور در عرض چندماه نتیجه اصلی این اتفاق بوده است. این پژوهشگر حوزه اجتماعی میگوید: تحلیلهای اجتماعی نشان میدهد واکسیناسیون مطالبه خیلی جدی مردم در این ماهها بود که این مطالبه اکنون به نقطهای رسیده که دولت از مردم درخواست میکند که دوز سوم واکسن را دریافت کنند.
عمیدی با اشاره به وضعیت اقتصادی بهعنوان دومین مسأله و چالش مهم دولت طی این سالها، میگوید: بهطور کلی دادههای حاصل از پژوهشهای انجام شده نشان میدهد؛ میزان رضایت مندی مردم از دولت فعلی در مقایسه با دولت قبل بهبود پیدا کرده است. البته این میزان رضایت نیز در برخی حوزهها بیشتر و در مواردی نیز کمتر گزارش شده است. بهعنوان مثال میتوان از امید به بهبود شرایط اقتصادی کشور در 4 سال آینده از نظر مردم اشاره کرد. در نظرسنجی متا در اسفند 1400 از مردم پرسیده شده است «به نظر شما در مقایسه با الان وضعیت اقتصادی کشور در 4 سال آینده چگونه خواهد بود؟». 34.1 درصد از مردم اعتقاد داشتند وضعیت بهتر میشود، 20 درصد اعلام کردند تغییری نمیکند و 38.4 درصد نیز اظهار داشتند وضعیت بدتر خواهد شد، در صورتی که پاسخ مردم به این سؤال را در سالهای گذشته در نظر بگیریم نشاندهنده بهبود شرایط و نگاه مردم نسبت به گذشته است. در نظرسنجیای که زمستان 1399 توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به اجرا درآمد، همین سؤال از مردم بهصورت ملی پرسیده شده است. طبق این نظرسنجی 62.6 درصد از مردم اعتقاد داشتند شرایط بدتر خواهد شد، 13.5 درصدشان نیز معتقد بودند وضعیت تفاوتی نخواهد کرد و 23.9 درصدشان نیز اعلام کردند وضعیت بهتر میشود. با این تفاسیر میتوان گفت که حدود 25 درصد از افرادی که اعتقاد داشتند وضعیت اقتصادی کشور در 4 سال آینده بدتر خواهد شد نظرشان تعدیل شده است. 7 درصد به افرادی که معتقد به عدم تغییر در وضعیت اقتصادی بودند اضافه شده و همچنین 10 درصد نیز به میزان افرادی که معتقدند وضعیت اقتصادی کشور بهبود مییابد اضافه شده است. نکته قابل توجه از مقایسه میان این دو نظرسنجی کاهش حدود 25 درصدی از افرادی است که اعلام کرده بودند وضعیت اقتصادی کشور بدتر خواهد شد. در واقع میتوان گفت که میزان امید به بهبود شرایط اقتصادی در بین مردم در فاصله یکسال افزایش محسوسی داشته است.
عمیدی مظاهری معتقد است؛ از سویی دیگر در مقایسه با وضعیت و عملکرد این دولت دادهها نشاندهنده آن است که گذر زمان می تواند به ضرر دولت در این حوزه تمام شود. البته این مسأله در صورتی رخ میدهد که تغییر محسوسی در شرایط معیشتی و اقتصادی مردم در یک سال ابتدایی دولت رخ ندهد. مقایسه میان نگرش مردم در ابتدای دولت و گذشت حدود 7 ماه از استقرار دولت سیزدهم این مسأله را تأیید میکند. طبق نظرسنجی مؤسسه «ایران پل» که در شهریور 1400 انجام شده است، نشان میدهد 54 درصد از افراد اعتقاد داشتهاند شرایط اقتصادی کشور در آینده بهتر میشود که با مقایسه با نظرسنجی اسفندماه 1400 متا شاهد کاهش 16 درصدی در بین این افراد و افزایش جمعیت افرادی که قائل به عدم تغییر بودهاند، هستیم، البته این کاهش مربوط به ابتدای استقرار دولت سیزدهم است و گویای انتظار بالای جامعه از این دولت تازه نفس برای بهبود شرایط بوده است. به این ترتیب باید گفت که دولت کار سختی را در پیش دارد. با وجود آنکه در حال حاضر رئیسجمهور و مجموعه دولت از سرمایه اجتماعی قابل توجهی نسبت به قبل در بین مردم برخوردار هستند، نباید انتظار داشت که این میزان رضایت همچنان پابرجا بماند، بلکه این مسأله ارتباط تنگاتنگی با میزان کارآمدی دولت و تحقق وعدهها مخصوصاً در حوزه اقتصادی و معیشتی دارد.
به گفته عمیدی مظاهری، مردم همچنان در تحقق وعدههای دولت دچار نوعی ابهام هستند. اما نکته اصلی این است دولت در این 8 ماه تاحدودی توانسته است سرمایه اجتماعی خود را در جامعه تثبیت کند. طبق نظرسنجیها مردم به میزان قابل توجهی معتقدند دولت پرتلاش است و توجه ویژهای به محرومین دارد اما همچنان در بخش اقتصاد و میزان کارآمدی دچار ضعف است که البته تحقق وعدهها نیز نیاز به زمان دارد.
ایجاد هماهنگی بین بخشی نقطه قوت مدیریت بحران کووید19 است
دکتر بابک عشرتی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و اپیدمیولوژیست معتقد است؛ ما در مدیریت بحران کووید19 نقاط قوت و ضعفهایی داریم. ایجاد عملیات بین بخشی برای ارائه خدمات از جمله نقطه قوت مدیریت بحران کووید19 بود.
او با بیان اینکه ایجاد همافزایی و مشارکت بین بخشی در بحران کرونا یکی دیگر از نقاط قوت دولت سیزدهم تلقی میشود به «ایران» میگوید: ایجاد هماهنگی بین بخشی بخصوص پای کار آمدن بسیج و سپاه نقطه قوتی در مدیریت بحران کرونا بود و از این نظر پتانسیل خوبی برای مقابله با بحرانهای بعدی در بدنه کشور بهوجود آمده است.
به گفته دکتر عشرتی، یکی از نقاط قوتی که در عملکرد دولت سیزدهم قابل توجه است تحویل میلیونها دوز واکسن به معاونت بهداشت وزارت بهداشت در شهریور ماه بود که بهدلیل تحریمها امید را برای مردم بازگرداند.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تأکید بر اینکه حوزه اطلاعرسانی کرونا همواره با ضعفهایی مواجه است، میافزاید: هنوز نیز ضعف اطلاعرسانی وجود دارد برای مثال در شرایط فعلی که مدارس باز شده است مردم بدرستی توجیه نشدهاند که چرا بازگشایی مدارس مهم است و باید آموزشها حضوری شوند. از سوی دیگر ما همچنان در مدیریت خطر شامل ارزیابی واقدامات کاهش خطر ضعفهایی داریم البته این ضعفها در حوزه بحران کووید19 عمدتاً مربوط به بروز نبودن اطلاعات و دستورالعملهای مرتبط با تغییرات اپیدمی است.

دو واریانت جدیدتر اُمیکرون نیز از راه رسید
دکتر حسن رودگری
مدیر پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور
سازمان جهانی بهداشت (WHO) در حال ردیابی دو سویه (واریانت) جدید BA.4 و BA.5 اُمیکرون است که سکانسهای (توالی ژنی) آنها به تازگی در دیتابیس جهانی GISAID ثبت شده است. در حال حاضر تنها چند دوجین از این دو واریانت گزارش شده است که به گفته WHO کماکان زیر مجموعه اُمیکرون هستند. WHO هنوز از میزان سرایتپذیری و بیماری زایی این دو زیرسویه چیزی اعلام نکرده است. این در حالی است که BA.1 و بخصوص BA.2 عامل موجهای اخیر کرونا در اروپا و آسیا و همچنین امریکا بوده است.
نهاد امنیت سلامت انگلستان (UKHSA) عنوان کرد که موارد BA.4 در آفریقای جنوبی، اسکاتلند، انگلیس، بوتسوانا و دانمارک در ماه ژانویه تا مارس ۲۰۲۲ (دی تا اواسط فروردین) کشف شده بود، اما تمامی موارد BA.5 تا به حال در آفریقای جنوبی بوده است. این دو سویه در افراد ۳۰ تا ۵۰ سال گزارش شده که اتفاقاً واکسیناسیون کامل داشتند ولی علائم خفیفی از کووید۱۹ را تجربه نمودند. در حال حاضر سوش غالب انگلستان (حدود ۹۴٪ موارد) و اکثر کشورهایی که موج جدید کرونا را تجربه میکنند BA.2 میباشد. یک مقاله از دانشگاه کینگز کالج لندن (KCL) که در مجله Lancet درج شده میگوید که افرادی که سه دوز واکسن گرفته بودند ۲۵٪ کمتر از سویه دلتا در مقابل اُمیکرون BA.2 در بیمارستان بستری شدند و دوران بیماریشان نیز حدود ۴ روز بوده است، اما کسانی که دوز بوستر نگرفته بودند حدود ۸ روز در اثر اُمیکرون و ۱۰ روز در اثر دلتا دوره بیماری با علامت داشتند. شیوع مجدد کرونا در کشورهایی که پروتکلها را تخفیف دادند باعث شد که مسئولان بهداشت انگلستان از دولت برای اجباری شدن دوباره ماسک و برگشت برخی پروتکل های دیگر درخواست کنند، چون سرعت انتقال و واگیری زیر سویههای جدید بسیار بیشتر از سابق است و افزایش حجم ابتلا در جامعه منجر به فشار عدیده بر مراکز درمان و بهداشت خواهد شد که این میتواند خطرزا باشد. هرچند دولت انگلستان کماکان بر طرح زندگی مسالمتآمیز با کووید۱۹ تأکید دارد و با بازگشت پروتکل ها و قرنطینه موافقت نکرد. این در حالی است که طبق پیشبینی پژوهشگران، میزان بستری ناشی از کرونا در انگلستان از میزان مشابه در سال گذشته نیز بالاتر رفته است.
نتیجه میگیریم اطلاعات موجود حاکی است که زیر سویههای جدید اُمیکرون خیلی سریع تر از سویه غالب BA.1 و BA.2 نیستند و اشکال بالینی جدیدی نیز ندارند لذا خبرسازی و ایجاد وحشت در جامعه جایگاهی ندارد، هر چند انباشت مبتلایان که مبتلا به اقسام کم خطرتر اُمیکرون باشند، میتواند منجر به تولید انبوه مراجعه به بیمارستانها و بستری شود که برای کارایی دستگاههای تشخیص و درمان و بیمارستانها خطرناک بوده و میتواند آنها را فلج نماید. دولتها نیز باید توجه داشته باشند که در پاندمی دو چیز است که میتواند خطرساز باشد، یکی تغییر رفتار در قدرت همهگیری و شدت بیماری زایی ویروس کووید۱۹ و دومی ظرفیت و قدرت پاسخگویی مراکز بهداشت و درمان به امواج اپیدمی است. لذا هرچند در اثر جهشهای مکرر و سیر پاندمی اکنون با سویههای کمتر کشنده اُمیکرون در جهان مواجه هستیم و سایر واریانتهای خطرناک مثل آلفا، بتا و دلتا از رونق افتادهاند اما قدرت انتشار سریع اُمیکرون و زیر سویههای آن میتواند منجر به آمار ابتلای بالا و هجوم به مراکز درمانی و افزایش نرخ بستری شود که این میتواند باعث زمینگیری مراکز و کادرهای درمان شده و خطرآفرین شود.
بنابراین دولتها باید در کاهش پروتکلها و بازگشایی خدمات و مدارس احتیاط لازم را براساس پیشبینی و محاسبات اپیدمیولوژیستها حتی بهصورت منطقه ای داشته باشند.
از نکات مهم دیگر تکمیل دوز بوستر در جامعه و درنظر گرفتن دوز چهارم برای گروهها و سنین پرخطر میباشد.
مدیر پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور
سازمان جهانی بهداشت (WHO) در حال ردیابی دو سویه (واریانت) جدید BA.4 و BA.5 اُمیکرون است که سکانسهای (توالی ژنی) آنها به تازگی در دیتابیس جهانی GISAID ثبت شده است. در حال حاضر تنها چند دوجین از این دو واریانت گزارش شده است که به گفته WHO کماکان زیر مجموعه اُمیکرون هستند. WHO هنوز از میزان سرایتپذیری و بیماری زایی این دو زیرسویه چیزی اعلام نکرده است. این در حالی است که BA.1 و بخصوص BA.2 عامل موجهای اخیر کرونا در اروپا و آسیا و همچنین امریکا بوده است.
نهاد امنیت سلامت انگلستان (UKHSA) عنوان کرد که موارد BA.4 در آفریقای جنوبی، اسکاتلند، انگلیس، بوتسوانا و دانمارک در ماه ژانویه تا مارس ۲۰۲۲ (دی تا اواسط فروردین) کشف شده بود، اما تمامی موارد BA.5 تا به حال در آفریقای جنوبی بوده است. این دو سویه در افراد ۳۰ تا ۵۰ سال گزارش شده که اتفاقاً واکسیناسیون کامل داشتند ولی علائم خفیفی از کووید۱۹ را تجربه نمودند. در حال حاضر سوش غالب انگلستان (حدود ۹۴٪ موارد) و اکثر کشورهایی که موج جدید کرونا را تجربه میکنند BA.2 میباشد. یک مقاله از دانشگاه کینگز کالج لندن (KCL) که در مجله Lancet درج شده میگوید که افرادی که سه دوز واکسن گرفته بودند ۲۵٪ کمتر از سویه دلتا در مقابل اُمیکرون BA.2 در بیمارستان بستری شدند و دوران بیماریشان نیز حدود ۴ روز بوده است، اما کسانی که دوز بوستر نگرفته بودند حدود ۸ روز در اثر اُمیکرون و ۱۰ روز در اثر دلتا دوره بیماری با علامت داشتند. شیوع مجدد کرونا در کشورهایی که پروتکلها را تخفیف دادند باعث شد که مسئولان بهداشت انگلستان از دولت برای اجباری شدن دوباره ماسک و برگشت برخی پروتکل های دیگر درخواست کنند، چون سرعت انتقال و واگیری زیر سویههای جدید بسیار بیشتر از سابق است و افزایش حجم ابتلا در جامعه منجر به فشار عدیده بر مراکز درمان و بهداشت خواهد شد که این میتواند خطرزا باشد. هرچند دولت انگلستان کماکان بر طرح زندگی مسالمتآمیز با کووید۱۹ تأکید دارد و با بازگشت پروتکل ها و قرنطینه موافقت نکرد. این در حالی است که طبق پیشبینی پژوهشگران، میزان بستری ناشی از کرونا در انگلستان از میزان مشابه در سال گذشته نیز بالاتر رفته است.
نتیجه میگیریم اطلاعات موجود حاکی است که زیر سویههای جدید اُمیکرون خیلی سریع تر از سویه غالب BA.1 و BA.2 نیستند و اشکال بالینی جدیدی نیز ندارند لذا خبرسازی و ایجاد وحشت در جامعه جایگاهی ندارد، هر چند انباشت مبتلایان که مبتلا به اقسام کم خطرتر اُمیکرون باشند، میتواند منجر به تولید انبوه مراجعه به بیمارستانها و بستری شود که برای کارایی دستگاههای تشخیص و درمان و بیمارستانها خطرناک بوده و میتواند آنها را فلج نماید. دولتها نیز باید توجه داشته باشند که در پاندمی دو چیز است که میتواند خطرساز باشد، یکی تغییر رفتار در قدرت همهگیری و شدت بیماری زایی ویروس کووید۱۹ و دومی ظرفیت و قدرت پاسخگویی مراکز بهداشت و درمان به امواج اپیدمی است. لذا هرچند در اثر جهشهای مکرر و سیر پاندمی اکنون با سویههای کمتر کشنده اُمیکرون در جهان مواجه هستیم و سایر واریانتهای خطرناک مثل آلفا، بتا و دلتا از رونق افتادهاند اما قدرت انتشار سریع اُمیکرون و زیر سویههای آن میتواند منجر به آمار ابتلای بالا و هجوم به مراکز درمانی و افزایش نرخ بستری شود که این میتواند باعث زمینگیری مراکز و کادرهای درمان شده و خطرآفرین شود.
بنابراین دولتها باید در کاهش پروتکلها و بازگشایی خدمات و مدارس احتیاط لازم را براساس پیشبینی و محاسبات اپیدمیولوژیستها حتی بهصورت منطقه ای داشته باشند.
از نکات مهم دیگر تکمیل دوز بوستر در جامعه و درنظر گرفتن دوز چهارم برای گروهها و سنین پرخطر میباشد.

ارسال آییننامه رتبهبندی معلمان به دولت
وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت تدوین آیین نامه رتبهبندی معلمان گفت: تدوین آیین نامه رتبهبندی تا دیروز فرصت داشت. جلسات بسیار زیاد کارشناسی برگزار و نسخه اولیه به دولت ارسال شد.
به گزارش ایسنا، یوسف نوری با بیان اینکه برنامه ما در بلند مدت برای تأمین نیرو، جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان است، گفت: باید به نحوی امر گسترش آموزش را انجام بدهیم که بتوانیم در جریان رشد دانشآموزان در افق بیست ساله نیروی مورد نیاز معلمی را نیز تأمین کرده باشیم. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در اردیبهشت ماه، ۳۴ هزار نفر در آزمون استخدامی جذب میشوند، گفت: ۲۵ هزار نفر نیز ورودی از دانشگاه فرهنگیان داریم.
نوری درباره آخرین وضعیت تدوین آیین نامه رتبهبندی معلمان گفت: تدوین آیین نامه رتبهبندی تا امروز فرصت داشت. جلسات بسیار زیاد کارشناسی برگزار و نسخه اولیه به دولت ارسال شد. روی نسخه اولیه در دولت براساس شرایط کمی و کیفی نظر داده میشود. وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه آموزش در مدارس با قوت بهصورت حضوری دنبال میشود، گفت: مشکلی برای آموزش حضوری نداشتیم. برخی مدارس سیستم خنک کننده نداشتند که خواستیم تأمین شود. سرانهای را به مدارس اختصاص دادهایم و سرانه دیگری نیز اختصاص داده میشود تا بخشی از نارساییها جبران شود. دانشآموزان خوشحالاند و الان تحمل میکنند. بروید از دانشآموزان بپرسید. وزیر آموزش و پرورش درباره عدم رعایت آموزش حضوری کامل در برخی مدارس غیردولتی گفت: مدارس غیردولتی بر اساس قانون، تابع مقررات دولتاند و حتماً رعایت میکنند. قانون هرچه را تصویب کرده باشد درباره آنها هم اعمال میشود.
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره جبران عقب ماندگیهای تحصیلی گفت: یک روش جبرانی وجود دارد، در قرارگاه عدالت تربیتی اقداماتی با مشارکت خیرین در حال پیگیری است، امروز هم در دولت مطرح کردم و رئیسجمهور گفتند اعتباری برای این امر درنظر گرفته شود که ما جبرانی تابستان را برای دانشآموزانی که جاماندهاند داشته باشیم. این اقدام با توافق اولیا انجام خواهد شد.
به گزارش ایسنا، یوسف نوری با بیان اینکه برنامه ما در بلند مدت برای تأمین نیرو، جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان است، گفت: باید به نحوی امر گسترش آموزش را انجام بدهیم که بتوانیم در جریان رشد دانشآموزان در افق بیست ساله نیروی مورد نیاز معلمی را نیز تأمین کرده باشیم. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در اردیبهشت ماه، ۳۴ هزار نفر در آزمون استخدامی جذب میشوند، گفت: ۲۵ هزار نفر نیز ورودی از دانشگاه فرهنگیان داریم.
نوری درباره آخرین وضعیت تدوین آیین نامه رتبهبندی معلمان گفت: تدوین آیین نامه رتبهبندی تا امروز فرصت داشت. جلسات بسیار زیاد کارشناسی برگزار و نسخه اولیه به دولت ارسال شد. روی نسخه اولیه در دولت براساس شرایط کمی و کیفی نظر داده میشود. وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه آموزش در مدارس با قوت بهصورت حضوری دنبال میشود، گفت: مشکلی برای آموزش حضوری نداشتیم. برخی مدارس سیستم خنک کننده نداشتند که خواستیم تأمین شود. سرانهای را به مدارس اختصاص دادهایم و سرانه دیگری نیز اختصاص داده میشود تا بخشی از نارساییها جبران شود. دانشآموزان خوشحالاند و الان تحمل میکنند. بروید از دانشآموزان بپرسید. وزیر آموزش و پرورش درباره عدم رعایت آموزش حضوری کامل در برخی مدارس غیردولتی گفت: مدارس غیردولتی بر اساس قانون، تابع مقررات دولتاند و حتماً رعایت میکنند. قانون هرچه را تصویب کرده باشد درباره آنها هم اعمال میشود.
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره جبران عقب ماندگیهای تحصیلی گفت: یک روش جبرانی وجود دارد، در قرارگاه عدالت تربیتی اقداماتی با مشارکت خیرین در حال پیگیری است، امروز هم در دولت مطرح کردم و رئیسجمهور گفتند اعتباری برای این امر درنظر گرفته شود که ما جبرانی تابستان را برای دانشآموزانی که جاماندهاند داشته باشیم. این اقدام با توافق اولیا انجام خواهد شد.

شناسایی ۲۳۵۶ بیمار جدید کرونا در کشور
براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، از ظهر روز 23 فروردین تا ظهر۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲هزار و ۳۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۳۱۱ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۸۶۱ نفر رسید. متأسفانه در طول این بازه زمانی، ۳۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۷۱۱ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۵۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. همچنین یک هزار و ۳۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۰ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۶۳۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
همچنین تا کنون ۶۴ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۲۴ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۸۵۸ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۵۳۵ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کردهاند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۱۳ هزار و ۲۱۷ دوز رسید. همچنین در شبانه روز گذشته ۵۷ هزار و ۲۷۰ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
همچنین تا کنون ۶۴ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۲۴ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۸۵۸ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۵۳۵ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کردهاند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۱۳ هزار و ۲۱۷ دوز رسید. همچنین در شبانه روز گذشته ۵۷ هزار و ۲۷۰ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

افزایش تنوع داروهای تولیدی در هلالاحمر با همکاری شرکتهای دانشبنیان
رئیسجمعیت هلالاحمر بر لزوم توسعه فعالیتهای پژوهشی و تلاش برای ساخت داروهای متنوع در هلالاحمر با همکاری شرکتهای دانشبنیان تأکید کرد و گفت: این اقدام در پیشگیری از خروج ارز کشور و ایجاد امنیت دارویی بسیار مؤثر است.
به گزارش اعلام پایگاه اطلاعرسانی جمعیت هلالاحمر، دکتر پیرحسین کولیوند بر توجه ویژه به شعار امسال که توسط رهبر معظم انقلاب «تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین» نامگذاری شده است، تأکید کرد و گفت: شرکتهای دارویی و تأمین تجهیزات پزشکی جمعیت هلال احمر با توسعه فعالیتهای پژوهشی با اتکا به ظرفیت دانشبنیانها در کشور میتوانند ضمن ایجاد امنیت دارویی در کشور، در خروج ارز و کمتأثیر کردن تحریمهای ظالمانه علیه ایران نقش مؤثری بازی کنند.
رئیس جمعیت هلالاحمر صبح امروز با حضور در سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر، با کارکنان داروخانه مرکزی و شرکتهای دارویی زیرمجموعه این سازمان دیدار کرد و از نزدیک در جریان مشکلات، پیشنهادات و انتقادات آنها قرار گرفت.
به گزارش اعلام پایگاه اطلاعرسانی جمعیت هلالاحمر، دکتر پیرحسین کولیوند بر توجه ویژه به شعار امسال که توسط رهبر معظم انقلاب «تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین» نامگذاری شده است، تأکید کرد و گفت: شرکتهای دارویی و تأمین تجهیزات پزشکی جمعیت هلال احمر با توسعه فعالیتهای پژوهشی با اتکا به ظرفیت دانشبنیانها در کشور میتوانند ضمن ایجاد امنیت دارویی در کشور، در خروج ارز و کمتأثیر کردن تحریمهای ظالمانه علیه ایران نقش مؤثری بازی کنند.
رئیس جمعیت هلالاحمر صبح امروز با حضور در سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر، با کارکنان داروخانه مرکزی و شرکتهای دارویی زیرمجموعه این سازمان دیدار کرد و از نزدیک در جریان مشکلات، پیشنهادات و انتقادات آنها قرار گرفت.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
رشد 45 درصدی رضایت مردم از مدیریت کرونا طی 6 ماه
-
دو واریانت جدیدتر اُمیکرون نیز از راه رسید
-
ارسال آییننامه رتبهبندی معلمان به دولت
-
شناسایی ۲۳۵۶ بیمار جدید کرونا در کشور
-
افزایش تنوع داروهای تولیدی در هلالاحمر با همکاری شرکتهای دانشبنیان

اخبارایران آنلاین