مرکز آمار و بانک مرکزی شفاف‌سازی کردند

دولت روحانی رکورددار تورم 80 ساله

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار، دولت‌های آقایان هاشمی و روحانی، رکوردداران تورم پس از انقلاب هستند.
برای مقایسه آمار تورم در دوران پس از انقلاب، باید به داده‌های بانک مرکزی و مرکز آمار رجوع کرد.
مرکز آمار از اوایل دهه 60 شاخص تورم مناطق شهری را محاسبه و منتشر می‌کرد و از دهه 70 هم تورم مناطق روستایی را به طور جداگانه محاسبه و منتشر کرده است. از اوایل دهه 90 مرکز آمار تورم مناطق کل کشور را هم محاسبه و منتشر کرده است. بنابراین قدیمی‌ترین تاریخچه آمارگیری شاخص تورم توسط مرکز آمار مربوط به شاخص تورم مناطق شهری است که این مرکز از سال 1361 به بعد محاسبه و منتشر کرده است.
بر اساس اطلاعات مرکز آمار، بالاترین تورم مناطق شهری پس از انقلاب به سال 1374 (دولت آقای هاشمی) برمی‌گردد. در اردیبهشت 1374 شاخص تورم نقطه به نقطه (درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل) به 59.1 درصد رسید که بالاترین رقم قبل و بعد از آن تاریخ است.
بر اساس گزارش مرکز آمار، بالاترین رقم شاخص تورم سالانه مناطق شهری (میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن) نیز مربوط به سال 1374 است که در دی‌ماه آن سال به 50.2 درصد رسید.
بر اساس گزارش مرکز آمار در ماه پایانی عملکرد دولت دوازدهم شاخص تورم نقطه به نقطه مناطق شهری 42.8 درصد و تورم سالانه 45 درصد بود. هم‌اکنون طبق آخرین گزارش، تورم نقطه به نقطه مناطق شهری در فروردین امسال به 31.5 درصد و تورم سالانه به 38.9 درصد کاهش یافته است.
در سوی مقابل، تاریخچه آمار تورم بانک مرکزی به سال 1315 می‌رسد. بر اساس گزارش بانک مرکزی، بالاترین تورم سالانه (میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن) در دوره پس از انقلاب، مربوط به شهریور 1400 است که این شاخص به 59.2 درصد رسید. همان‌طور که در تعریف تورم سالانه ذکر شد، این شاخص بر مبنای میانگین اعداد شاخص قیمت در 12 ماه منتهی به ماه جاری، نسبت به 12 ماه منتهی به ماه مشابه در سال قبل محاسبه می‌شود و به نوعی روند قیمت‌ها در یک سال اخیر را نسبت به یک سال قبل از آن محاسبه می‌کند. بنابراین تورم 59.2 درصدی شهریور 1400 نتیجه رشد مستمر قیمت‌ها در 12 ماه پایانی دولت دوازدهم بوده است.
تورم 59.2 درصدی شهریور 1400 بالاترین تورم بعد از سال 1322 هم محسوب می‌شود و می‌توان گفت دولت روحانی رکورددار بالاترین تورم 80 ساله ایران هم بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی