صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۸

روند کاهشی قیمت پیاز در بازار

روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی توزیع می‌شود درحالی که بنابر آمار روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن پیاز مورد نیاز تهران است

قیمت پیاز در فروردین ماه امسال با افزایش قیمت روبه‌رو شد به طوری که طی روزهای اخیر براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزار تومان و بعضاً تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است. در میادین میوه و تره‌بار هر کیلو از این محصول کشاورزی با قیمت ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که عدد و رقم‌‌های بیشتری برای قیمت پیاز در روز‌ها و هفته‌های اخیر در مراکز خرده‌فروشی حکایت دارد. ضمن اینکه مرکز آمار هم در بخشی از گزارش اخیر به ارقامی نزدیک کیلویی ۴۵ هزار تومان قیمت پیاز به عنوان یکی از محصولات گران در فروردین ماه 1403 اشاره کرده است. پیاز مورد نیاز کشور در حال حاضر از مناطق جنوبی از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و بعضی از شهرهای جنوبی کشور تأمین می‌شود اما بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین ‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است، اگرچه به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی و با نزدیک شدن به فصل گرما قیمت پیاز به تعادل برسد.
 
 برخی دلایل گرانی
اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با «ایران» درباره دلایل گرانی اخیر پیاز گفت: یکی از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت پیاز، کاهش میزان کاشت پیاز در قیاس با سال قبل است که باعث شده ظرفیت فعلی جوابگوی مصرف داخل را نداشته باشد.
وی اضافه کرد: پیازی که در فصل زمستان تولید می‌شود متعلق به استان‌های جنوبی است و پیازهای تولید شده استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و دورشهری هم هنوز نرسیده‌اند و به بازار عرضه نمی‌‌شوند. بنابراین با توجه به کمبود تولید، پیازهای دپو شده مناطق جنوبی رو به اتمام است و قیمت‌ها بالا رفته‌اند.
توزیع روزانه ۴۰۰ تن پیاز
در حال حاضر روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی توزیع می‌شود درحالی که بنابر آمار روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن پیاز مورد نیاز تهران است. با افزایش عرضه پیاز پیش‌بینی می‌شود که روند کاهشی قیمت پیاز استمرار یابد و بازار به تعادل برسد.
اکبر یاوری، رئیس اتحادیه بارفروشان نیز از روند کاهشی قیمت پیاز در بازار خبر داده و گفته است: قیمت کنونی هر کیلو پیاز دزفول ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان و پیاز جیرفت ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان است که حداکثر با ۳۰ تا ۳۵ درصد سود باید در خرده‌فروشی‌ها عرضه شود. حسین اصغری، مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به برنامه تولید محصول پیاز در کشور گفته است: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولید کننده ابلاغ می‌شود.
به گفته اصغری، برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول پیاز براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳ هزار و ۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴ هزار و۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲ هزار و ۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱ هزار و ۲۲۰ تن خواهد بود.
وی همچنین تأکید کرده است: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی