صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲۲

خبر در خبر

آغاز اقدام مشترک ایران و عراق برای تثبیت گردوغبار

 زیست‌بوم- سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از آغاز اقدامات عملیاتی و میدانی مشترک ایران و عراق برای تثبیت خاک در کانون‌های گردوغبار خبر داد؛ اقدامی که با سفر رئیس سازمان منابع طبیعی و هیأت همراه او به عراق کلید خورد. به گفته روابط عمومی این سازمان، قرار است فعالیت‌ها و برنامه‌های مطرح شده در این خصوص وارد فاز اجرایی شود.
بنابر اعلام روابط عمومی، عباسعلی نوبخت به کشور عراق پیشنهاد استفاده از دانش ایران و تجربیات متخصصان ایرانی را داده است که پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه تثبیت خاک در کانون‌های گردوغبار طی سال‌های اخیر داشته‌اند. حمید نوری، مدیر مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز نیز به ایلنا گفت: سفر رئیس سازمان منابع طبیعی و هیأت همراه او به عراق، برای شروع همکاری‌های مشترک در زمینه اجرای برنامه‌های عملیاتی و میدانی تثبیت خاک در کانون‌های گردوغبار این کشور است که از روز پنجشنبه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز شده است.
به گفته نوری، سازمان منابع طبیعی یک دستگاه اجرایی است که در طول دهه‌های اخیر، انجام اقدامات عملیاتی در زمینه مقابله با بیابان‌زایی و تثبیت کانون‌های گردوغبار را در نقاط مختلف کشورمان دنبال کرده است. مساحت تمام کانون‌های گردوغبار در داخل کشورمان حدود ۱۴ میلیون هکتار است، اما ریزگردهای برخاسته از نزدیک ۲۷۰ میلیون هکتار از کانون‌های سایر کشورها، نقاط مختلف ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهند. پژوهش‌های کارشناسی متعددی نشان می‌دهد که حتی اگر در تمام کانون‌های خیزش ریزگردها در محدوده سرزمینی ایران، اقدامات بیولوژیک و بیومکانیک لازم را برای تثبیت خاک انجام دهیم، با توجه به اینکه بخش اصلی ریزگردها از خارج کشور وارد سرزمین ما می‌شوند، همچنان مشکل حل نخواهد شد. نوری به سفر پیشین علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و سایر مسئولان ارشد کشور به عراق اشاره کرد و گفت: به تفاهمنامه‌هایی برای انجام اقدامات عملیاتی مشترک در کانون‌های خیزش ریزگردها در این کشور دست یافته ‌بودیم، اما تا امروز وارد فاز اجرایی نشده بودند. حالا خوشبختانه تهیه نقشه راه مدیریت اکوسیستم‌های بیابانی دو کشور در دستور کار قرار گرفته است و در سفر نوبخت به عراق، اقدامات عملیاتی مشترک آغاز شد.

ساخت و ساز روی شهر تاریخی دقیانوس
زیست‌بوم_ آغاز ساخت یک شهرک جدید در جیرفت و در عرصه شهر باستانی معروف به «دقیانوس»، این محوطه تاریخی را تهدید می کند. به نوشته ایسنا، جمعی از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی نسبت به احداث «شهر نوین جیرفت» در محدوده غرب مجموعه باستانی «دقیانوس» هشدار دادند. احداث «شهر نوین جیرفت» به مساحت ۲۱۶ هکتار چند روزی است که آغاز شده و تهدیدی جدی برای آثار و بقایای به‌جامانده از شهر کهن جیرفت محسوب می‌شود. این درحالی است که عرصه و حریم محوطه شهر دقیانوس هنوز تدقیق نشده است، اما شواهد سطحی نشان می‌دهد که شهر نوین جیرفت در این عرصه قرار می‌گیرد.  براساس تصاویر هوایی مشخص است که گورستان در جنوب شهر نوین و بخشی از سامانه آبرسانی و قنات‌های کهن متصل به دقیانوس درست در غرب و میانه محل شهر نوین قرار دارند. همچنین، تپه‌های شمال غربی که مملو از قطعات سفال، تکه‌های آجر و بقایای معماری است در شمال شهر نوین قرار می‌گیرد. به گمان باستان‌شناسان، بی‌شک راه ارتباطی شهر نوین از کوچه پس ‌کوچه‌های «کهورویه» نخواهد گذشت، بلکه در آینده محوطه ارزشمند «قمادین» برای ایجاد پل و اتوبان ارتباطی بین شهر امروزی جیرفت و شهر نوین تسطیح خواهد شد و از بین خواهد رفت.

جستجو
آرشیو تاریخی