رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت‌وگو با «ایران»اعلام کرد

آغاز فعالیت 30 هزار و 800 کودکستان با ضوابط جدید

مراکز پیش‌دبستانی که وضعیت خود را با مقررات ناظر بر سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تطبیق نداده باشند، اجازه فعالیت نخواهند داشت

سمیه افشین‌فر
خبرنگار

اساسنامه سازمان تعلیم و تربیت کودک سال 1399 تصویب شد و این سازمان به طور رسمی مسئولیت تعلیم و تربیت 7 میلیون و 800 هزار کودک را برعهده گرفت. از همان ابتدای تشکیل سازمان تعلیم و تربیت، موضوع تطبیق مجوزها به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان مطرح شد، به این معنی که براساس ماده 5 اساسنامه، سازمان باید کودکستان‌های موجود را براساس قوانین جدید، تطبیق وضعیت دهد و این مراکز شرایط و وضعیت خود را با ضوابط اعلام شده از سوی این سازمان هماهنگ کنند. به گفته رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکنون 30هزار و 800 کودکستان مجوزهایشان را تطبیق داده‌اند. با این همه هنوز مراکز پیش‌دبستانی و کودکستان‌های زیادی هستند که هنوز وارد فرایند تطبیق نشده‌اند. این درحالی است که براساس مقررات و ضوابط عمومی ثبت‌نام در کودکستان‌ها که چندی قبل از سوی رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش اعلام شد، مؤسساتی که وضعیت خود را با قوانین و مقررات ناظر بر سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در مهلت مقرر قانونی تطبیق نداده باشند، اجازه فعالیت و ثبت‌نام را نخواهند داشت.
ارتقای نظارت بر کودکستان‌ها
مجتبی همتی‌فر رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به نوپا بودن سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درخصوص اقدامات تحولی سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: به‌علت نوپا بودن سازمان، این اولویت‌ها در امتداد برنامه‌های گذشته خواهد بود هرچند مهم‌ترین اولویت ما استقرار سازمان و تثبیت اقدامات آن ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. برنامه‌ها و اقدامات ذیل اهداف علمیاتی و راهبردهای تعیین شده در هر حوزه اجرا می‌شود. اقداماتی نیز به ‌صورت آزمایشی اجرایی شد که در سال‌جاری به‌صورت کمی افزایش خواهد یافت.
وی درباره اولویت‌های سازمان در سال‌جاری گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف اصلی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، ساماندهی و توسعه کمی و کیفی کودکستان‌ها است که در اولویت برنامه‌ها قرار دارد. اولویت دیگر ما ارتقای نظارت بر مراکز و کودکستان‌هاست.
طراحی سامانه کودکستان‌یاب
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در تشریح فعالیت‌های اصلی در سال گذشته گفت: در سال 1402، 30هزار
و 800 کودکستان در سراسر کشور با تطبیق شرایط خود با ضوابط جدید، ساماندهی و مجوز تأسیس جدید به‌ شکل الکترونیک برای آنها صادر شد. امیدواریم امسال این اقدام زیرساختی الکترونیکی بسیار مهم تکمیل شود. با توسعه دولت الکترونیک، ثبت‌نام و اعطای مجوز به مراکز گسترش خواهد یافت و تسهیل خدمت‌رسانی را شاهد خواهیم بود. همچنین برای ملموس کردن خروجی خدمات، فاز آزمایشی سامانه الکترونیکی «کودکستان‌یاب» را طراحی کرده‌ایم که حاوی اطلاعات مربوط به کودکستان‌های مجاز از جمله شهریه به تفکیک هر پایه است. برای سال جدید هم این سامانه تکمیل خواهد شد و والدین می‌توانند کودکستان‌های فعال دارای مجوز در هر منطقه به همراه شهریه مجاز را جست‌وجو کنند.
شرکت 43 هزار نفر از متقاضیان تأسیس کودکستان در دوره‌های توسعه شایستگی‌ها
همتی‌فر گفت: در فرایند ساماندهی، حدود 43 هزار نفر از مؤسسان باسابقه و متقاضیان جدید تأسیس کودکستان در دوره‌های توسعه شایستگی‌های فردی و حرفه‌ای ویژه مؤسسان شرکت کردند که این روند در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه توسعه مراکز موجود حتماً در دستور کار است، افزود: مراکز فعلی باتوجه به اهداف و برنامه‌های سازمان حتماً باید گسترش پیدا کند.
پوشش صددرصدی مشمولان پیش‌دبستانی در دستور کار سازمان است
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، افق سازمان را پوشش ۱۰۰ درصدی مشمولان دوره پیش‌دبستانی دانست و گفت: برای پوشش صددرصدی در دوره پیش‌دبستانی نیازمند توسعه مراکز استاندارد و همچنین اعتبارات حمایتی برای پوشش مخاطبان و مناطقی که نیاز به توجه بیشتری دارند، هستیم که اقتضا می‌کند دستگاه‌های ذی‌ربط در این باره توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانیم ثمرات آموزشی و تربیتی آن را در دوره‌های تحصیلی آتی بویژه دوره ابتدایی مشاهده کنیم.
برنامه‌های سازمان برای توانمندسازی والدین
همتی‌فر درباره والدگری و توانمندسازی والدین گفت: توانمندسازی والدین بویژه مادران یکی از مزایا و نقاط قوت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است. اقدامات و فعالیت‌هایی در این حوزه طراحی شده و برخی نیز به اجرا درآمده است، از جمله تشکیل دبیرخانه ملی «هوای مادری» با مشارکت مردمی و حلقه‌های میانی که آن را دنبال کرده‌ایم. هدف اصلی این برنامه‌ها تشکیل هسته‌های تربیتی «مادر و کودک» به عنوان ایده‌ای نو و تحولی است که از طریق همین دبیرخانه پیگیری می‌شود.

 

برش

47 کتاب کار و بسته تربیتی تأیید شده برای کودکستان‌ها
همتی‌فر یکی دیگر از اولویت‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را ایجاد بستر خدماتی عرضه محصولات زیست‌بوم اوان کودکی ذکر کرد و گفت: از آنجا که بخش مهمی از تربیت و رشد در دوره اوان کودکی رخ می‌دهد، یکی از اولویت‌های مهم سازمان ایجاد بستر خدماتی عرضه محصولات زیست‌بوم است. بر این اساس پس از فراخوان و شناسایی محصولات و بسته‌های تربیت و یادگیری از همه تولیدکنندگان بویژه فعالان مردمی و غیردولتی، 47 کتاب کار و بسته تربیت و یادگیری کودکستانی تأیید و برای بهره‌برداری در دوره 1403-1402 توصیه و ابلاغ شده است. وی با بیان اینکه دبیرخانه ظرفیت‌های مردمی سازمان در قالب سازکار «یارستان کودکستان» مسئولیت این بخش را برعهده دارد، افزود: هم‌اکنون در سومین گام «یارستان کودکستان» در حال دریافت و بررسی محصولات تربیتی در حوزه زیست‌بوم اوان کودکی هستیم که محصولات دریافتی در این فراخوان، پس از بررسی‌های کارشناسی و در صورت تأیید سازمان، معرفی و ابلاغ رسمی خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی