فرهنگ

مسجد مهم ترین پایگاه همه مردم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج‌شنبه (۶ فروردین) به منظور دیدار مردمی با فعالان فرهنگی و اهالی دارالشهدای تهران در مسجد چهارده معصوم‌(ع) واقع در خیابان امامزاده حسن‌(ع) حضور یافت. محمدمهدی اسماعیلی در این دیدار گفت:  «برای آموزش هنر آمادگی داریم در مساجد منطقه اقداماتی را انجام دهیم. در مناطق محروم کشور در دو سال اخیر بیش از صد هزار نفر را تحت تعلیم آموزش هنری قرار دادیم و آنها را توانمند کردیم.» در ادامه این دیدار تعدادی از فعالان اجتماعی این منطقه مشکلات‌شان را با وزیر فرهنگ در میان گذاشتند، پس از آن نیز اسماعیلی پشت میز خدمت قرار گرفت و مردم مشکلات‌شان را بی واسطه با وزیر فرهنگ به عنوان نماینده دولت مردمی با وی درمیان گذاشتند. در حاشیه این دیدار وزیر فرهنگ در جمع خبرنگاران گفت: «مسجد مهم‌ترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است. زیرساخت های فرهنگی به شدت محدود است؛ بزرگان منطقه موضوع ایجاد پردیس فرهنگی هنری را مطرح کردند و با همکارانم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صحبت می کنم تا درمورد وضعیت تخصیص زمین برای این امر تصمیم گیری شود و ان‌شاءالله نماینده خودم را به همین مسجد می فرستم تا نتایج آن را به صورت شفاف با مردم در میان گذارد.»
تأسیس 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان
بنا بر خبر دیگری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان گفت:«حوزه فرهنگی در تعاملات ایران و پاکستان نقش محوری و پیشینی دارد و در پاکستان مزیت مطلق حوزه دیپلماسی، فرهنگی است.» اسماعیلی با اعلام این خبر افزود:«ما از سال‌های گذشته در پاکستان در کنار رایزنی فرهنگی بیش از ۶ خانه فرهنگ داریم و در مذاکرات با مقامات محلی پاکستان به این جمع‌بندی رسیدیم که همه خانه‌های فرهنگی را فعال کنیم. در دیدار با مقامات محلی ایالت پنجاب هم رئیس‌جمهور تأکید کردند با توجه به جایگاه اقبال و شعر فارسی، به آموزش زبان فارسی همت بیشتری گماریم.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:«در این فضای جدید، ضمن تقویت خانه‌های فرهنگ، تعاملات فرهنگی مشترک مثل ساخت فیلم سینمایی که طرح فیلم اقبال لاهوری نهایی شده است و بزودی رئیس سازمان سینمایی با همتای پاکستانی خود کار اجرایی آن را آغاز می‌کنند، صورت می‌گیرد.»

 

حضور ۲۴۰ اثر  در جشنواره شعر عربی «طوفان القوافی»

نخستین جشنواره بین المللی شعر عربی با عنوان «طوفان القوافی» با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق برگزار می شود. بیش از ۱۵۰ شاعر از ۱۷ کشور عربی و اسلامی در این رویداد شرکت کردند که بیش از ۲۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر طوفان القوافی ارسال شد که اغلب این آثار در موضوعات تعیین شده و در قالب های شعری عمودی، تفعیله و هایکو بود. در میان این شاعران اسامی نام آشنایی همچون بدریه البدری از عمان، مرتضی التمیمی از عراق و اشرف شبانه از مصر دیده می شود. / ایرنا

جستجو
آرشیو تاریخی