صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هشت - ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هشت - ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۷

گفت و گو با  طالقانی به بهانه روز فرهنگ پهلوانی

پول جای اخلاق را گرفته است

مهری رنجبر
خبرنگار

پهلوانی این روزها حکم کیمیا را در ورزش ایران پیدا کرده است. کار به جایی رسیده که همه دلخوشی به ثبت روزملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در تقویم ختم شده و بس. محمد رضا طالقانی پیشکسوت کشتی دلیل این کمرنگی پهلوانی در ورزش ایران را به دور شدن از اصل ربط می دهد: « قبلاً هرکسی وارد ورزش می‌شد، همان ابتدا متوجه تفاوت ورزش با بقیه حوزه‌ها می شد. در ورزش مرام پهلوانی، فتوت و جوانمردی حرف اول را می‌زد. اما امروز این مسائل کمرنگ شده و تنها به حد شعاررسیده است.»
به نظر طالقانی، حسادت‌ها هم در کمرنگ کردن پهلوانی در ورزش بی تأثیر نبود: «حسودها، رفتارهای  پهلوانی  را به پای تظاهر و ریا می گذاشتند که این مسأله هم یکی از دلایل کمرنگ شدن منش پهلوانی بود و کم کم کار به جایی رسید که پهلوانی به یک روز در تقویم ختم شد. در حالی که انسانیت به یک روز نیست.»
طالقانی معتقد است این روزها اخلاق در ورزش خریدار ندارد: « قبلاً پیراهن تیم ملی ملاک بود و اسم قشنگ ایران. من ورزشکاران زیادی را می شناسم که با پا و دست شکسته هم مسابقه داده‌اند و مدال گرفته‌اند، بدون اینکه به فکر پاداش باشند. حتی ورزشکاری را می شناسم که وقتی اسم ایران روی لباسش نبود، با پنبه‌ای که از پزشک تیم گرفته بود اسم ایران را روی لباسش می‌چسباند و به نام ایران بر روی پیراهنش افتخار می‌کرد. چون معتقد بودند پاداش را خدا می‌دهد و مردم. اما حالا فرق کرده و ورزشکاران می‌گویند ما کارمان را کردیم اما پولی به ما نداده‌اند. حالا تنها چیزی که نزد برخی مهم نیست، عرق ملی است.»
به نظر پیشکسوت کشتی، برای برگشت به آن روزها خیلی دیر شده: « خیلی دیر شده. تلویزیون و رسانه‌ها خیلی روی کارهای قشنگ مانور نمی‌دهند، اما کارهای زشت را در بوق و کرنا می کنند. در واقع این روزها پهلوانی و انسانیت حکم شوآف را در ایران پیدا کرده است. به نظرم جای  پول با اخلاق عوض شده است. در واقع پول حرف اول را می زند. درست برعکس کشورهای دنیا. بعضی ایرانی‌ها از اصل دور افتاده‌اند در حالی که روح ورزش پهلوانی با این اتفاق سازگار نیست.»

جستجو
آرشیو تاریخی