قهرمان لیگ برتر، تنها سهمیه قطعی فوتبال ایران در آسیا

شاهکار نخبگان!

محمد قراگزلو
خبرنگار

با کاهش سهمیه فوتبال ایران در مسابقات آسیایی فصل بعد احتمالاً دعوای جدیدی برای ورود به لیگ نخبگان یا همان لیگ الیت درخواهد گرفت. با تغییر فرمت رقابت‌های آسیایی از فصل بعد شاهد رقابت در سه تورنمنت مختلف باشگاهی در سطح قاره خواهیم بود. این مسابقات در سه سطح نخبگان آسیا (۲۴ تیم)، سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا (۳۲ تیم) و سطح سوم لیگ قهرمانان آسیا (۲۰ تیم) برگزار می‌شود. در شرایطی که گفته شده عربستان و امارات سه سهمیه در لیگ نخبگان خواهند شت و حتی کشورهای کره جنوبی، امارات، قطر و چین هم دو سهمیه مستقیم در لیگ نخبگان دارند ظاهراً برای فوتبال ایران تنها یک سهمیه مستقیم در این رقابت‌ها در نظر گرفته شده است.
این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که قبلاً از زبان مسئولان کمیته مجوز حرفه‌ای و سازمان لیگ شنیده بودیم فوتبال ایران در لیگ نخبگان احتمالاً 1+2 سهمیه خواهد داشت. طبق این فرمول قرار بود قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر به عنوان سهمیه‌های مستقیم و قهرمان جام حذفی به عنوان سهمیه play off برای شرکت در لیگ نخبگان آسیا معرفی شوند و تیم سوم لیگ برتر به مسابقات لیگ قهرمانان 2 برود اما اگر سهمیه ایران در لیگ نخبگان به 1+1 کاهش یابد احتمالاً تنها قهرمان لیگ برتر مستقیماً راهی این رقابت‌ها خواهد شد ولی معلوم نیست تیم دوم لیگ باید به پلی‌آف این تورنمنت راه یابد یا قهرمان جام حذفی و این می‌تواند محل مناقشه‌ای جدید بین باشگاه‌ها باشد.
پیش از این گفته می‌شد صعود العین به نیمه نهایی این فصل لیگ قهرمانان که حالا به فینال هم راه یافته باعث این شده که امتیاز فوتبال امارات به ۳۳۳/‌۷۰ رسیده و امتیاز ایران در عدد ۶۴۰/‏۶۸ باقی بماند و همین باعث پیشی گرفتن امارات از ایران در تعداد سهمیه‌های آسیایی شود اما جلو افتادن کره جنوبی، چین و قطر را چطور می‌توان توجیه کرد؟ در شرایطی که بعد از مدت‌ها بالاخره موضوع مالکیت مشترک باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس حل شده و به نظر می‌رسد مجوز حرفه‌ای در دسترس باشد، حالا این معضل می‌تواند نمایندگان فوتبال ایران را برای ورود به بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی در آسیا با یک چالش جدی مواجه کند و این شائبه به شکل جدی‌تری مطرح خواهد شد که احتمال قریب به یقین نمرات پایین مربوط به زیرساخت‌های فوتبال ایران باعث کاهش سهمیه ایران شده و حالا باید مسئولان فوتبال از کمیته مجوز حرفه‌ای گرفته تا سازمان لیگ پاسخگوی باشگاه‌ها و هواداران‌شان باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی