مصوبه مالیاتی مجلس صدای طرفداران سوداگری را درآورد

بلای جان دلالان!

طبق مصوبه مجلس درباره اخذ مالیات از سوداگران، فقط دلالانی که بلای جان مردم در شوک‌های تورمی هستند شامل این مالیات می‌شوند، حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا جناب آذری جهرمی با اخذ مالیات از دلالان مشکل دارد؟ وزیر ارتباطات دولت یازدهم و دوازدهم در مطلبی مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه در بازارهای ملک، خودرو، ارز، طلا و جواهرات را مالیات بر تورم خوانده است.

طبق مصوبه مجلس درباره اخذ مالیات از سوداگران، فقط دلالانی که بلای جان مردم در شوک‌های تورمی هستند شامل این مالیات می‌شوند؛ حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا جناب آذری جهرمی با اخذ مالیات از دلالان مشکل دارد؟
وزیر ارتباطات دولت یازدهم و دوازدهم در مطلبی مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه در بازارهای ملک، خودرو، ارز، طلا و جواهرات را مالیات بر تورم خوانده است.
در نگاه سطحی به نام این نوع از مالیات، می‌توان دو برداشت از آن داشت یا آذری جهرمی غیرمغرضانه به کلمات سوداگری و سفته‌بازی توجه کرده و هدف قانونگذار را درک می‌کند یا کاملاً مغرضانه و غیرعلمی برچسب مالیات بر تورم را برای آن تولید کرده است. البته اگر وزیر سابق، کمی انصاف به خرج داده و نگاهی مختصر به طرح می‌انداخت با عبارت «تعدیل تورم» در متن مواجه می‌شد. این عبارت که در خصوص معاملات حوزه املاک و خودرو آورده شده، نشان می‌دهد که قانونگذار در این طرح، برای محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه معاملات با دوره تملک بیشتر از یک سال تا 5 سال، به‌صورت پلکانی افزایش قیمت حاصل از تورم را از عایدی معامله کسر می‌کند.
جالب اینجاست که برای معامله ملک و خودرو با دوره تملک بیش از 5 سال، نرخ تعدیل تورمی 100 درصد در نظر گرفته شده که نشان‌دهنده کسر تمام اثرات تورمی از عایدی معامله برای فروشنده و اخذ مالیات از مانده آن است. البته شاید جناب آقای وزیر سابق، معاملات در بازه کمتر از یک سال در حوزه ملک و خودرو یا تمامی معاملات طلا و ارز را مدنظر قرار داده که در این صورت حق با ایشان است، مجلس و دولت قصد گرفتن مالیات بر تورم از این معاملات را دارد؛ اما سؤال اینجاست که چه کسانی قرار است با این شدت جریمه شوند؟
یک نگاه ساده به بخش معافیت‌های این طرح نشان می‌دهد، مردم عادی در سطوح مختلف در بازارهای ملک، خودرو، ارز، طلا و جواهرات از پرداخت این مالیات معاف شده‌اند. در نتیجه با این حجم از معافیت‌ها فقط دلالانی که بلای جان مردم در شوک‌های تورمی هستند شامل این مالیات می‌شوند. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا جناب آذری جهرمی با اخذ مالیات از دلالان مشکل دارد؟!!!
برای درک بهتر ماجرا در زیر به بخشی از معافیت‌های گسترده طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی اشاره می‌شود:
 معامله ملک مسکونی توسط افراد بالای 18 سال
- معامله ملک مسکونی که دوره تملک آنها بیشتر از دو سال است و مالک صاحب‌ملک دیگری نمی‌باشد
- سرپرستان خانوار می‌توانند یک ملک بیشتر را به شرط رعایت دوره تملک معامله کنند
 - سرپرستان خانوار می‌توانند هر پنج سال یکبار شرط دوره تملک را رعایت نکنند.
- افرادی که با وجود مالکیت یک ملک مسکونی ملک دوم را خریداری می‌کنند در صورت فروش ملک اولیه خود در کمتر از یک سال شامل این مالیات نمی‌شوند. (امکان تعویض مسکن برای افراد در کوتاه‌مدت بدون پرداخت مالیات)
 معامله خودرو سواری توسط افراد بالای 18 سال
- معامله خودرو سواری با دوره تملک بیشتر از یک سال به شرط عدم مالکیت یک یا بخشی از خودرو سواری دیگر
- سرپرستان خانوار می‌توانند یک خودرو سواری شخصی مازاد را به شرط رعایت دوره تملک یک‌ساله معامله کنند.
- سرپرستان خانوار می‌توانند هر پنج سال یکبار شرط دوره تملک را رعایت نکنند.
- افرادی که با وجود مالکیت یک خودروی شخصی، خودرو دومی را خریداری می‌کنند در صورت فروش خودرو اولیه خود در کمتر از یک سال شامل این مالیات نمی‌شوند. (امکان تعویض خودرو شخصی برای افراد در کوتاه‌مدت بدون پرداخت مالیات)
 انتقال «تمامی اراضی با کاربری کشاورزی اعم از باغ‌ها و زمین‌های زراعی و اراضی فاقد کاربری» خارج محدوده شهرها با دوره تملک بالای سه سال
 انتقال تمامی دارایی‌های چهارگانه ذکرشده توسط اشخاص غیرتجاری در طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی به‌صورت هدیه و وقف به شرط درج بلاعوض بودن آن
 مجموع عایدی سرمایه حاصل از انتقال طلا و جواهرات توسط اشخاص غیرتجاری بالای 18 سال در هر پنج سال تا سقف 5 برابر معافیت مالیات بر درآمد حقوق
 معافیت سازندگان املاک از پرداخت این مالیات
لازم به ذکر است بازهم به این نکته اشاره شود که اینها فقط بخشی از معافیت‌های مطرح‌شده در این طرح بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی