جهان

فیلم ایرانی نامزد جایزه سینمایی اروپا شد

فیلم کوتاه «تایتانیک نسخه مناسب برای خانواده‌های ایرانی» ساخته فرنوش صمدی که در جشنواره تورنتو ۲۰۲۳ رونمایی شد، نامزد دریافت روبان نقره‌ای ایتالیا شد.
روبان نقره‌ای، جایزه سینمایی فرهنگی‌ ملی است که از سال ۱۹۴۶ میلادی تاکنون از طرف اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران سینمای ایتالیا همه ساله اعطا می‌شود. این جایزه قدیمی‌ترین جایزه اروپایی و دومین جایزه قدیمی سینمایی در جهان است. برندگان این جایزه در تاریخ ۶ ماه می (۱۷ اردیبهشت) در شهر رم کشور ایتالیا طی مراسمی اعلام می‌شوند./ایسنا

 

پوتین، با هوش مصنوعی بازیگر شد

فیلم بیوگرافی جدید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که شخصیت اصلی آن توسط هوش مصنوعی به نمایش گذاشته می‌شود، در ماه سپتامبر اکران خواهد شد.
استودیوی لهستانی «AIO» اعلام کرد که این فیلم با عنوان «پوتین» به زندگی رئیس‌جمهور روسیه نگاهی دارد و از تاریخ ۲۶ سپتامبر در ۳۵ کشور اکران خواهد شد. «پوتین» نخستین فیلم انگلیسی زبان کارگردان لهستانی، «پاتریک وگا» است.
این کارگردان با اشاره به اینکه فناوری هوش مصنوعی خود را برای ساخت نسخه سینمایی پوتین ایجاد کرده، عنوان کرد: «دعوت از پوتین به استودیو برای ۲۰ هزار برداشت یک گزینه ممکن نبود و فیلم‌های آرشیوی موجود به صورت آنلاین امکان ایجاد یک مدل وضوح بالا را که برای استفاده سینمایی مناسب است را نمی‌داد. در نتیجه، پس از نزدیک به دو سال توسعه، ما فناوری پیشگام مبتنی بر هوش مصنوعی را ایجاد کرده‌ایم که به ما امکان می‌دهد بدون تکیه بر یک مدل واقعی انسانی، شخصیت سینمایی را بسازیم».
/ایسنا

 

بزرگداشت کافکا در جشنواره کارلوی واری

جشنواره بین‌المللی فیلم «کارلوی‌واری» امسال برنامه مرور آثار «فرانتس کافکا» نویسنده بزرگ اهل چک و تأثیر او بر سینما را برگزار می‌کند.
جشنواره بین‌المللی فیلم کارلوی واری امسال قرار است مروری بر آثار «فرانتس کافکا» نویسنده سرشناس و تأثیر او بر سینما را در برنامه ویژه‌ای تحت عنوان «آرزوی سرخپوست بودن: کافکا و سینما» ارائه کند و در آن به تأثیر این نویسنده بانفوذ چک بر فیلمسازانی چون «اورسون ولز»، «مارتین اسکورسیزی»، «عثمان سمبن» و «استیون سودربرگ» بپردازد. ژوئن امسال صدمین سال درگذشت کافکاست که در آسایشگاهی در شهر کیرلینگ اتریش درگذشت. جشنواره فیلم کارلوی واری به افتخار این نویسنده فیلم‌هایی چون «کافکا» ساخته سودربرگ، «محاکمه» ساخته ولز، «پس از ساعت اداری» به کارگردانی اسکورسیزی و همچنین «مستأجر» از رومن پولانسکی را به نمایش خواهد گذاشت. /مهر

جستجو
آرشیو تاریخی