صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

در نشست مشترک معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و سازمان مدیریت بحران کشور عنوان شد

تشکیل کارگروه مشترک برای پیشگیری از بحران

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بر لزوم توجه به بحث پیشگیری در بحران‌های طبیعی و تحمیلی که کشورمان با آن روبه‌رو است، تأکید کرد.
اصغر جهانگیر در نشست مشترک با رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: بحران و مدیریت بحران مقوله‌ای جهانی است و برای مقابله با آنها وقتی ساختار شکل گرفت باید با ترتیبات قانونی برای آن تصمیم گرفت.
وی با اشاره به تدوین قوانین در کشور ادامه داد: تصویب قوانین در کشور ما از حدود ۱۱۵ سال قبل آغاز و تاکنون بیش از ۱۳هزار قانون در کشور توسط نهاد قانونگذاری وضع شده است. این در حالی است که برخی از این قوانین دچار نقص، نقض، نسخ صریح یا ضمنی شده‌اند. از سال ۱۳۸۹ برای رفع این نقیصه بازنگری قوانین در کمیسیون تلفیق در دستور کار قرار گرفت.
جهانگیر تصریح کرد: ایران در درون و بیرون خود با بحران‌های طبیعی و تحمیلی روبه‌روست و نخستین موضوع مورد توجه، ساماندهی قوانین و مقررات است.
معاون قوه قضائیه با بیان اینکه واقعیت این است که قانونگذار در سال‌های گذشته، با این نگاه به حوزه قانونگذاری نپرداخته است، گفت: از همین رو قوانینی که مصوب شده است در دل خود ممکن است بحران‌هایی نیز به همراه داشته باشد. به عنوان نمونه ممکن است قانونی برای آبرسانی به یک حوزه تصویب شده باشد، اما موضوعات زیست محیطی مورد توجه قرار نگرفته باشد. در این صورت اجرای قانونی که برای آبادانی یک نقطه است، ممکن است باعث تحمیل هزینه نیز شود. با این نگاه به نظام مسائل وقتی قوانینی در حال تدوین است باید پیوست‌های نظام مسائل بحرانی داشته باشد. معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با تأکید بر لزوم گردآوری داده‌های مبتنی بر واقعیت ادامه داد: نیاز داریم داده‌های واقعی آماری داشته باشیم تا با جمع‌آوری داده‌های بحرانی امکان سیاستگذاری واحد را فراهم کنیم و از سوی دیگر نگاه مشترک تقنینی، اجرایی و قضایی ایجاد کنیم زیرا این‌گونه مسائل، به واقع نظام مسائل ملی است اما اکنون در کشور برخی از داده‌ها غیرواقعی است.
جهانگیر تصریح کرد: ابتدا باید مدل‌های بحران را بشناسیم و اولویت‌ها را تعیین کنیم زیرا منابع و زمان محدود است.
جهانگیر گفت: برخی افراد برای اینکه منافع اقتصادی خود را ببرند قانون را دور می‌زنند که همین زمینه ایجاد بحران برای سیستم‌ها را ایجاد می‌کند.

برای پیشگیری عوامل بحران‌آفرین را معرفی کنید
وی در ادامه خطاب به سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از مجموعه‌های استانی خود بخواهید عوامل بحران‌آفرین را معرفی کنند تا اقدام پیشگیرانه و در صورت نیاز ورود دادستانی و مجموعه‌های قضایی یا اصلاح قانون در دستور کار قرار گیرد و انجام شود.
جهانگیر افزود: در بحث مدیریت بحران بلندمدت و ساختاری هم باید این را مورد توجه قرار داد که ما امروز در محیطی بسر می‌بریم که از سیستم‌های پیچیده فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تشکیل شده که روی هم اثر دارند و از هم اثر می‌پذیرند و گاهی به نفع هم کنار می‌روند؛ مثلاً گاهی کرونا می‌آید و سیستم بهداشتی در اولویت قرار می‌گیرد اما اگر همگان در موضوعات مختلف بسیج شویم، نتیجه این می‌شود که بحران‌ها و آسیب‌ها از سیاستگذاری‌ها پیشی می‌گیرد. پس ما نباید پس از رویداد اقدام کنیم چون بحث پیشگیری مغفول می‌ماند.
جهانگیر با بیان اینکه کار سازمان مدیریت بحران کشور و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه این نیست که پس از اتفاق سراغ کار بروند، گفت: ما تشکیلات را درست کردیم تا در موضوعات مختلف، سیاستگذاری و پیشگیری از حوادث کنیم و لازمه‌اش این است که از آسیب‌ها پیشی بگیریم.

راه‌اندازی کارگروه تخصصی برای پیشگیری از بحران
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اعلام موافقت خود با راه‌اندازی کارگروه مشترک با سازمان مدیریت بحران کشور، ایجاد زیرگروه‌های تخصصی را مورد تأکید قرار داد و گفت: شروع کارگروه باید از جایی باشد که وقتی ترک فعل‌ها و تصمیمات مدیریتی ایجاد مسأله می‌کند و جاهایی که بی‌قانونی ایجاد مشکل می‌کند را معرفی کند تا با آنها برخورد شود.
وی ادامه داد: سازمان مدیریت بحران کشور گزارش‌ها و اطلاعات آماری را به صورت روزانه و لحظه‌ای به دستگاه قضایی ارسال کند. ما می‌توانیم با مشارکت مردم همکاری عمیقی داشته باشیم. هم‌اکنون معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از طریق سامانه سجام از مشارکت مردم بهره می‌برد و این مشارکت نتایج خوبی به همراه دارد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: سازمان مدیریت بحران به مانند معاونت پیشگیری از وقوع جرم یک سازمان سیاستگذار است که می‌توانیم مطالبه‌گری کنیم تا مشکلات مردم کاسته شود زیرا کاهش مشکلات مردم به ارتقای کارآمدی در حوزه حکمرانی کمک خواهد کرد. باید مسائل برجسته را مد نظر قرار داد و بحران‌های تحمیلی، طبیعی و مدیریتی را به درستی تبیین کرد و به مجموعه‌های مختلف ارائه داد تا با یک حرکت جهادی و هم‌افزایی قوای سه‌گانه، کشور به جایگاه اصلی خود برسد.

نیازمند اقدامات جدی در حوزه پیشگیری هستیم
در این مراسم، محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه امروزه کشورهای دنیا با موضوعات تغییر اقلیم بیابان‌زایی و تغییر آب و هوایی مواجه هستند و کمبود آب شیرین موجب شده موضوع پیشگیری از بحران دارای اهمیت باشد گفت: در این زمینه در کشور ما روح حاکم بر قانون مدیریت بحران، پیشگیری است.
وی مهم‌ترین مخاطره کشور را سیلاب عنوان کرد و با بیان اینکه ۶۲ درصد از جغرافیای کشورمان روی گسل است، ادامه داد: ناپایداری سازه‌ها در مقابل زلزله از دیگر مخاطرات ماست. در تهران سه گسل وجود دارد که خطرناک‌ترین آن گسل شهرری است، بنابراین باید مقاومت مصالح ساختمانی را به ۵ الی ۶ ریشتر برسانیم البته درباره زیرساخت‌ها باید بیشتر از این مقاوم‌سازی شود؛ همچنین جنس سازه باید به گونه‌ای باشد که مقاومت در برابر ۸‌ریشتر را داشته باشد البته ما در اکثر شهرها آزمایشگاه مقاومت‌سنجی مصالح را داریم.   

جستجو
آرشیو تاریخی