صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

محمد اسلامی مطرح کرد

ورود 2 نیروگاه 1000 مگاواتی هسته‌ای به مدار تا 5 سال آینده

نه تحریم و نه هیچ یک از پرونده‌های مجعولی که سال‌ها از سوی بازیگران متعدد غربی - صهیونیستی روی میز محافل بین‌المللی قرار گرفته مانع از آن نشده تا صنعت هسته‌ای ایران در روند پیشرفت خود متوقف شود. ضرورت توسعه در این صنعت راهبردی، الگوی بی‌بدیل و بدون توقف سازمان انرژی اتمی کشور است که ذیل تمرکز دولت سیزدهم بر پیش راندن اهداف توسعه طلبانه کشور برای تحقق منافع خود در زمینه انرژی‌های پایدار به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است. این مهم را محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در جدیدترین گفت‌و‌گویی که با صدا و سیما داشت، مورد توجه قرار داد و از ورود دو نیروگاه 1000 مگاواتی دیگر به مدار در 5 سال آینده خبر داد. اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار که از او پرسید چرا در حالی که هنوز نیروگاه اتمی بوشهربه اهداف نهایی خود دست نیافته، ساخت نیروگاه اتمی جدیدی کلید زده شده است، گفت: «رسیدن به انرژی پاک و پایدار، یکی از تکالیف راهبردی سازمان انرژی اتمی است. این تکلیف با اراده‌ای که در دولت است و برنامه‌ای که سازمان دارد به نتیجه خواهد رسید. ما این تکالیف را با الگوهای تأمین مالی، مدیریتی و فناوری که انتخاب کرده‌ایم در دستور کار قرار داده‌ایم و آن را اجرا می‌کنیم.» به گفته اسلامی در حال حاضر در بوشهر دو واحد دیگر در دستور ساخت قرار دارد که سه شیفت شبانه‌روزی در حال تکمیل آن هستند و تجهیزات آنها نیز در کارخانجات داخل و خارج کشور در دست ساخت قرار گرفته است. رئیس سازمان انرژی اتمی ساخت نیروگاه «ایران هرمز» در سواحل مکران را نیز از جمله الزامات توسعه‌ای خواند و تصریح کرد که کشور از رهاورد این نیروگاه در یک افق کمتر از 15 ساله، به 5 هزار مگاوات برق دست خواهد یافت.

برنامه‌ریزی برای تحقق
اهداف کوتاه مدت
رئیس سازمان انرژی اتمی اما در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود روندی که در جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر در 5 سال آینده جریان دارد، امکان تغییر الگوی تولید انرژی از هسته‌ای به الگوهای دیگر وجود دارد یا همچنان آینده تولید انرژی در جهان، انرژی هسته‌ای است، پاسخ داد: بله در جهان این‌گونه است.
اجلاس کاپ 28 در امتداد اجلاسی بود که در پاریس برای سال 2050 برگزار شده بود. در آن اجلاس، کشورها تعهد کردند که گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برسانند و انرژی پاک را جایگزین آن کنند.
در این اجلاس که در ماه گذشته در ابوظبی برگزار شد همه اعضا متعهد شدند که ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تا سه برابر افزایش دهند؛ بطور مثال کشور امریکا که بالاترین ظرفیت را دارد یا چین و یا فرانسه که 75 درصد برق خود را از انرژی اتمی تولید می‌کنند، یک رنسانس هسته‌ای برای توسعه نیروگاه‌های اتمی اعلام کرده‌اند. چرا که برق نیروگاه‌های هسته‌ای، یک انرژی پاک و پایدار است. در هر شرایط آب و هوایی و با همان ظرفیت کار خود را انجام می‌دهد. مهم‌تر اینکه شما می‌توانید به تولید این نوع برق اعتماد کنید.
رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به این نقد که با وجود بحران تولید و مصرف برق در کشور، می‌توان نسبت به نتیجه بخشی این پروژه‌های بلندمدت اتمی امیدوار بود یا نه، افزود: «مطابق برنامه‌ریزی ما در سال پنجم از این تاریخ کنونی، حداقل دو نیروگاه 1000 مگاواتی دیگر به مدار خواهیم آورد.
طبق ضریب سرعتی که حرکت می‌کنیم، امیدوار هستیم که بتوانیم نیروگاه دارخوین را که یک نیروگاه 300 مگاواتی است در این دوره به اتمام برسانیم و حرکتی که برای دیگر نیروگاه‌ها هم آغاز می‌کنیم، به درصد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برسند.» به تصریح اسلامی فاز دو و سه تا 5 سال آینده وارد مدار می‌شوند و در مجموع 2100 مگاوات برق را به چرخه انرژی کشور اضافه می‌کنند.

 

بــــرش

رئیس سازمان انرژی اتمی:
نیروگاه اتمی بوشهر ۴ برابر هزینه خودش را تأمین کرده است
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در نخستین کنفرانس دوسالانه بین‌المللی هوش مصنوعی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر که روز گذشته برگزار شد گفت که سرمایه‌گذاری ساخت نیروگاه اتمی بوشهر ۱.۷ میلیارد دلار بوده و با تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای در نیروگاه اتمی بوشهر ۱۰۳ میلیون بشکه نفت به ارزش هشت میلیارد دلار صرفه‌جویی شد و این به آن معناست که نیروگاه بوشهر ۴ برابر هزینه خودش را تأمین کرده است.

تبدیل ایران به قطب‌ تولید انواع رادیودارو
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این نشست خبری با اشاره به اینکه در این مسیر کشورهای جهان با جمهوری اسلامی ایران همکاری نداشتند و همه دستاوردهای به دست آمده با تکیه بر تحقیقات درون‌زا در کنار همراهی و حمایت‌های بی‌نظیر مقام معظم رهبری به‌دست آمده است، افزود: اکنون یکی از افتخارات ایرانیان در حوزه فناوری‌های هسته‌ای مربوط به موضوع تولید انواع رادیوداروها است به‌طوری‌که آثار و نتایج به‌دست آمده در این حوزه، ایران را به یکی از قطب‌های قابل قبول و مورد اعتماد تبدیل کرده است.
وی در ادامه با اشاره به تولید انواع رادیوداروهای تشخیصی و درمانی توضیح داد: رادیوداروها در فرایندی که سازمان انرژی اتمی ایران طی کرده، از جایگاه خوبی برخوردار هستند به‌طوری‌که اکنون قادر به برطرف کردن کل نیاز کشور در این بخش هستیم. اسلامی افزود: ما از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر نیز در پروژه‌های نوین خود در حوزه رادیوداروها استفاده کرده‌ایم و اکنون فاز بالینی یکی از یافته‌هایی که به معنای واقعی در تراز نخست جهانی قرار دارد؛ در این استان در حال انجام است. این طرح به نتایج خوبی منجر شده و با توکل بر پروردگار متعال به‌زودی از این رادیودارو رونمایی خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی