صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

کشف گور دسته جمعی فلسطینیان در بیمارستان ناصر واقع در خان‌یونس

قاتلان خونسرد

امیر فرشباف
خبرنگار

 تعداد پیکرهای کشف شده که توسط نیروهای اشغالگر در مجتمع پزشکی «ناصر» خان‌یونس در یک گور دسته جمعی دفن شده بودند، به 190 شهید افزایش یافت. سازمان دفاع مدنی فلسطین در ابتدای کشف این گور، تعداد شهدا را 50 نفر اعلام کرد که در پی تفحص بیشتر مشخص شد تعداد اصلی بسیار بیش از این رقم است و دیروز هر چند ساعت یک بار آمارها به‌روزرسانی می‌شد. به گزارش الجزیره، سازمان دفاع مدنی در بیانیه‌ای اعلام کرد که اجساد متعلق به فلسطینی‌هایی از گروه‌های سنی مختلف است. این سازمان افزود، نیروهای اشغالگر آنها را در جریان یورش به مجتمع درمانی «ناصر» کشتند و به صورت دسته‌جمعی در داخل آن دفن کردند. بر اساس این بیانیه، عملیات تفحص و بازیابی اجساد بقیه شهدا توسط کارکنان این سازمان ادامه دارد، زیرا تعداد زیادی از آنها همچنان در مجتمع مدفون هستند. هانی محمود، خبرنگار الجزیره در گزارشی از وجوه تکان‌دهنده این جنایت هولناک خبر داد و نوشت: اجساد شهدا پس از عقب‌نشینی نظامیان اسرائیلی از بیمارستان ناصر در 7 آوریل، در کیسه‌هایی با علائم عبری در بیمارستان ناصر قرار داده شدند. اجساد کشف شده شامل زنان مسن، کودکان و مردان جوان است.
امدادگران می‌گویند برخی اجساد در داخل کیسه‌های پلاستیکی که روی آنها کلماتی به زبان عبری نوشته شده بود، قرار گرفته بودند و دست برخی از آنها از پشت بسته شده بود که به نظر می‌رسد اعدام شده و سپس در بیمارستان دفن شده‌اند. گروهی از مردم به اینجا آمدند که در جست‌و‌جوی اجساد عزیزان و اعضای خانواده‌شان بودند.
در گزارش الجزیره به مستندسازی حوادث مربوط به حمله نظامیان صهیونیست به بیمارستان ناصر با کمک کادر پزشکی و شاهدان عینی اشاره شده و آمده است: «این جنایت با مستندات کادر درمان و روایت افرادی که موفق به فرار شدند مطابقت دارد. آنها روایت‌های وحشتناکی را برای ما تعریف کردند که چگونه ارتش اسرائیل افراد را از داخل مجتمع جمع کرد، با دست‌های بسته از پشت به آنها چشم‌بند زد و آنها را با استفاده از کوادکوپتر یا تک تیرانداز به قتل رساند؛ حالا همه آنها در یک گور دسته‌جمعی دفن شده‌اند. بنا به این گزارش، بیمارستان ناصر نه اولین گور دسته‌جمعی کشف شده است و نه به احتمال زیاد آخرین آنها، پیش از این نیز گورهای دسته‌جمعی متعددی در مناطق مختلف غزه کشف شده بودند، بیمارستان‌های الشفا و کمال عدوان از جمله آنها هستند؛ ارتش اسرائیل به مخفی کردن جنایات خود در زیرزمین ادامه می‌دهد.
جنبش حماس روز یکشنبه در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر مسئولیت امریکا در وقوع این جنایت، اعلام کرد: «جنایات هولناکی که این ارتش اشغالگر مرتکب شده، بدون حمایت نامحدود سیاسی و نظامی دولت بایدن تداوم نمی‌یافت. گور دسته‌جمعی جدیدی که در مجتمع پزشکی ناصر کشف شد، حاوی اجساد ده‌ها شهیدی است که با خونسردی اعدام شده و با بولدوزرهای نظامی در زیر خاک دفن شده‌اند.» این جنایت در حالی رخ داده که سازمان‌های بین‌المللی مدت‌هاست نسبت به وضعیت حیاتی وخامت‌بار غزه هشدار داده‌اند. در تازه‌ترین مورد، سازمان غیردولتی گروه بین‌المللی بحران اعلام کرد که شمال غزه با بدترین گرسنگی دنیا طی دهه‌های اخیر روبه‌رو است.

جستجو
آرشیو تاریخی