صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اولین گفت‌وگوی رسمی و نظامی واشنگتن و پکن پس از 18 ماه فترت راهگشا نشد

تعرفه‌گذاری سنگین بایدن برای تضعیف صنایع چین

وصال روحانی
روزنامه نگار

 لوید آستین وزیر دفاع امریکا و «دونگ جون» همتای چینی او روز گذشته گفت‌وگو کردند تا بازگشایی ارتباطات نظامی دو طرف را میسر سازند. این گفت‌وگو به صورت ویدئوکنفرانس صورت پذیرفت و اولین مذاکره رسمی بین این دو کشور را طی 18 ماه اخیر تحقق بخشید. به گزارش خبرگزاری فرانسه (AFP)، «آستین» طی این مذاکره ماهواره‌ای بر اهمیت حفظ امنیت برای کشتی‌های درحال حرکت در دریای جنوب چین پای فشرد و از طرف چینی خواست که ملاحظات معمول در این خصوص را در نظر بگیرد. برخی ناملایمات بین‌المللی و بویژه امضای یک تفاهمنامه اقتصادی شائبه‌برانگیز بین امریکا، ژاپن و فیلیپین و تعارض مفاد این تفاهمنامه با منافع چین سبب شده است که دریای جنوب چین تبدیل به مهلکه‌ای احتمالی برای کشتی‌ها و مسافرانی شود که به نظر می‌رسد در جهت منافع امریکا و ژاپن حرکت می‌کنند و قصد محدودسازی حوزه اختیارات چین را دارند. به گزارش گاردین، دونگ جون وزیر دفاع چین در این ارتباط گفت: «پیش از هر چیزی لازم است که امریکا جایگاه والای ما را در منطقه‌ای که در آن زیست می‌کنیم و حق تملک ما را نسبت به دریای جنوب چین محترم بشمارد و به دنبال ایجاد حائل‌ها و سدهایی تازه در این منطقه در مقابل ما نباشد.
صلح واقعی و تردد امن در این منطقه فقط زمانی حاصل می‌شود که امریکا به عرف و رسوم منطقه احترام بگذارد و قواعد صلح بین‌الملل را مدنظر داشته باشد.»
دونگ جون همچنان از دادن هشدارهای لازم سیاسی به طرف امریکایی غافل نماند و گفت: «بهتر است کاخ سفید به دنبال متلاطم کردن امواج سیاسی پیرامون تایوان هم نباشد زیرا از نظر ما این سرزمین متعلق به چین و بخشی از مام وطن است و نه حکومتی مجزا که دست‌نشانده سیاسی و شریک اقتصادی امریکا.»
شایان ذکر است که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و شی جین پینگ همتای چینی او در نوامبر 2023
(آبان 1402) دیدار و گفت‌وگو کردند تا پس از وقوع تنش‌های عمیق در روابط دو کشور، به آرام‌سازی نسبی اوضاع بپردازند و در مورد گشودن مجدد همکاری‌های نظامی بین دو کشور هم به توافق برسند. این همکاری‌ها زمانی قطعی شد که نانسی پلوسی، سخنگوی اکثریت آن زمان مجلس نمایندگان امریکا به تایوان سفر کرد و در آنجا از لزوم رهاسازی این کشور از هر قیدوبند مرتبط با چین سخن گفت. با این حال ماه گذشته دیداری بین سران نظامی امریکا و چین در‌ هاوایی صورت پذیرفت که طی آن در باب عادی‌سازی روابط نظامی دو کشور گفت‌وگو و ارائه طریق شد.

 از خشکی تا دریا
با این حال به گزارش رویترز، روز گذشته (چهارشنبه 29 فروردین) جو بایدن خواستار اعمال تعرفه‌هایی سنگین‌تر روی اقلام پولادین چین شد که می‌تواند ساحل نسبتاً آرام شده روابط دو کشور را به سوی طوفان‌هایی تازه سوق بدهد. کاخ سفید به روایتی با اعمال سیاست فوق قصد راضی‌سازی صاحبان صنایع سنگین و کارخانه‌های عظیم فولادسازی امریکا بویژه در ایالت پنسیلوانیا را دارد ولی تعیین مالیات‌هایی افزون بر گذشته بر واردات فولاد چین فقط می‌تواند موجب خشم مجدد پکن و تیره شدن دوباره روابط دو کشور شود. افزایش تعرفه‌ای که بایدن خواستار آن شده، ارقامی را موجب می‌شود که وی از سال 2022 یعنی نقطه اوج درگیری‌های اقتصادی دو کشور خواهان تثبیت آن شده اما به دلایلی از تحقق آن عاجز مانده بود. بایدن به اصل افزایش تعرفه‌ها اکتفا نکرده و از مکزیک، کشور همسایه امریکا هم خواسته است که راه غیرقانونی ورود محصولات فولادی چین به امریکا را از طریق مرزهای نه چندان تحت محافظت خویش ببندد و نگذارد که این کالاها در بازارهای آزاد امریکا به قیمتی بالا خرید و فروش شوند. بایدن در یک اقدام محدودکننده دیگر خواستار تعیین کارگروه‌هایی برای بررسی مکانیسم‌های صنعتی کشتی‌سازی و فعالیت‌های زیردریایی چین شده که حاصل آن نیز می‌تواند افزایش تعرفه کالاهایی باشد که چین در این زمینه‌ها تولید و به بازارهای امریکای شمالی ارسال می‌کند.
 
برای به دست آوردن دل پولادسازان
به گزارش واشنگتن پست، تلاش دونالد ترامپ در سال‌های زمامداری‌اش در کاخ سفید (2016 تا 2020) درخصوص بالا بردن چشمگیر تعرفه‌های خرید اقلام مختلف چینی در سطح امریکا سبب شد پکن هم دست به اقدامی مشابه بزند و روی اقلام وارداتی امریکا قیمت‌هایی بگذارد که از قوه پرداخت متقاضیان آن کالاها بیشتر باشد و در نتیجه روی دست بمانند. از آنجا که پنسیلوانیا از ایالات کلیدی امریکا در انتخابات ماه نوامبر (آبان) ریاست جمهوری این کشور به شمار می‌رود، به نظر می‌رسد که بایدن با تعرفه‌گذاری سنگینش روی محصولات فولادی چین در پی رونق بخشیدن به بازار فولادسازی این ایالت باشد و شاغلان در این بخش نیز به نوبه خود در انتخابات مذکور به جای رأی دادن به ترامپ، به بایدن روی بیاورند و او را در کاخ سفید ماندنی کنند.
بایدن و ترامپ که برای دومین دوره متوالی در انتخابات نهایی ریاست جمهوری امریکا مقابل یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند، در تمامی سال‌های اخیر مشغول اجرای تدابیر و انجام کارهایی بوده‌اند که اقشار کارگری و وابستگان صنایع سنگین امریکا را با آنها همسو سازد و به تبع آن به رأی دادن به نفع آنها در انتخابات ریاست جمهوری وادارد. در همین ارتباط اتحادیه سراسری پولادسازان امریکا ماه پیش متعهد شد اگر بایدن تعرفه‌‌گذاری را روی اقلام وارداتی چین صورت بدهد، اعضای پرشمار خود را به رأی دادن به سود وی در انتخابات 6 ماه بعد امریکا ملزم خواهد کرد.
 
شولتز به طرف چینی: بازار روس‌ها را جمع کن!
اینها درحالی است که در روزهای اخیر در تحولی دیگر اولاف شولتز، صدراعظم آلمان هم طی دیدار و گفت‌وگویش با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین خواستار به وجود آمدن بازار فروش گسترده‌تری برای اقلام آلمانی در سطح چین شد تا از این طریق به روسیه که بازار اقتصادی مطلوبی در چین دارد، فشار بیشتری وارد شود و کرملین در نهایت مجبور به خارج کردن نیروهایش از خاک اوکراین شود تا زیر فشارهای اقتصادی موجود به کلی از پای درنیاید.
به گزارش دیلی تلگراف، خواسته ویژه شولتز از شی جین پینگ، پایان‌بخش بازدید سه روزه مقام چینی از آلمان و امکانات و صنایع مختلف آن بود. این درحالی است که پکن معمولاً هوای آلمان را داشته چرا که ارشدترین معامله‌کننده تجاری با چینی‌ها در اروپای غربی به حساب آمده است. اتحادیه اروپا (EU) اخیراً از دولت بن خواسته بود بازار بیش از حد وسیعی را که درون مرزهایش برای محصولات چینی فراهم آورده است، جمع کند زیرا این امر به ضرر سایر اعضای این جامعه است که انواع و اقسام کالاهایشان در رقابت با محصولات گسترده‌تر و باکیفیت‌تر چینی رنگ می‌بازند و خریدارانی بسیار اندک‌ می‌یابند. شولتز روز چهارشنبه (29 فروردین) در این زمینه گفت: «چین از این پس فضای بیشتری را برای فروش اقلام ما در بازارهای خود فراهم خواهد آورد و به همین سبب نیازی نیست که EU به اهرم‌های فشار تازه‌ای برای مطیع‌سازی پکن روی بیاورد.» به گزارش روزنامه بیلد، شولتز اضافه کرد: «چین پیشتر برای ما در زمینه‌های مختلف دردسرسازی می‌کرد اما اینک در راستای تعمیم روابط اقتصادی‌مان که همیشه مناسب بوده، گام‌های تازه‌تر و بلندتری برخواهد داشت.»

جستجو
آرشیو تاریخی