صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

منبعی جدید برای تأمین خوراک دام و درمان بیماری‌های قلبی

کشت «گلابی خاردار» در استان سمنان آغاز شد

سمنان- کشت کاکتوس آپونتیا معروف به گلابی خاردار در روستای صوفی‌آباد با مصرف خوراک دام و همچنین ماده اولیه در داروهای قلب و لوازم آرایشی بهداشتی در شهرستان سرخه استان سمنان آغاز شد.
مدیر جهاد کشاورزی سرخه با اشاره به توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌بر در این شهرستان با توجه به اهمیت کشت‌های کم‌آب‌بر و اجرای الگوی کشت و توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌بر، کاکتوس از رقم آپونتیا در سطح یک هکتار در روستای صوفی‌آباد کشت شد.
عباس غفوریان با اشاره به ویژگی‌های کاکتوس آپونتیا افزود: این گیاه معروف به گلابی خاردار یا انجیر هندی است و بسیار کم‌آب‌بر، قابل کشت در خاک‌های کم‌بازده، با نیاز غذایی پایین، مقاوم به گرما و تا حدودی مقاوم به سرما و شوری است. وی گفت: کاکتوس آپونتیا با تولید علوفه تازه در تغذیه دام و جایگزین شدن کشت با علوفه‌های مرسوم که بسیار آب‌بر هستند مؤثر است. این گیاه همچنین از لحاظ مصرف ذخایر آبی کمتر بسیار ارزشمند است. وی تصریح کرد: آپونتیا میوه‌ای باارزش دارد که نیازمند فرآوری است و از میوه این کاکتوس برای تولید داروهای قلبی و پوستی استفاده می‌شود.
این مسئول اضافه کرد: استفاده برای صنایع کنسروسازی و همچنین کاربرد در تولید لوازم آرایشی بهداشتی از دیگر خواص و ویژگی‌های گیاه آپونتیا است.
وی بیان کرد: این گیاه دارویی کم‌آب‌بر همچنین در برابر آفات و بیماری‌ها مقاوم است و علاوه بر تازه‌خوری، در صنعت دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی و خوراک دام استفاده می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی سرخه گفت: از مزایای دیگر کشت گیاه آپونتیا می‌توان به ارزآوری و ایجاد اشتغال پایدار، بیابان‌زدایی، جلوگیری از فرسایش خاک و حذف کانون‌های ریزگرد و توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی