صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱

رقابت داغ سرخابی ها برای صدر نشینی

صنعت نفت - پرسپولیس امروز ساعت 19 صدر امروز قرمز می‌شود؟ استقلال- شمس آذر جمعه ساعت 18 من صدر را دوست دارم

مرتضی طهوری
خبر‌نگار


در یکی از بازی‌های حساس هفته بیست ‌وچهارم، صنعت نفت از ساعت 19 امروز در ورزشگاه تختی آبادان میزبان پرسپولیس است. دیداری که دو تیم به پیروزی در آن نیاز مبرم دارند. طلایی‌پوشان در حالی در این مسابقه به میدان می‌روند که مهم‌ترین هدف‌شان در هفته‌های اخیر بقا در لیگ برتر است. صنعت نفت که فراز کمالوند را به عنوان سومین سرمربی فصل روی نیمکت خود قرار داده است، کارش را با او با پیروزی 2-1 مقابل سپاهان آغاز کرد اما در بازی قبل خود با همین نتیجه به استقلال خوزستان باخت تا کمالوند به این اشاره کند که نفت برای ماندن به معجزه نیاز دارد. حالا برزیلی‌های فوتبال ایران برای رسیدن به این معجزه، باید مقابل یک تیم مدعی دیگر یعنی پرسپولیس قرار بگیرند ولی به نظر می‌رسد برای موفقیت، کار بسیار سختی را در پیش داشته باشند. چرا که سرخپوشان پایتخت، این روزها با اوسمار ویرا به تیمی غیرقابل توقف تبدیل شده‌اند که در هفت مسابقه از هشت بازی قبلی‌شان به پیروزی دست یافته‌اند و فقط در این بین یک تساوی در دربی کسب کرده‌اند. قرمزها که در بازی قبل‌شان 1-0 در تهران از سد ملوان گذشتند، با این روند موفقیت‌آمیز، با 49 امتیاز به یک قدمی استقلال در صدر هم رسیده‌اند و حتی می‌توانند در صورت برتری در دیدار سخت خارج از خانه امروز، حداقل ۲۴ ساعت صدرنشین شوند. این در حالی است که آمار تقابل‌های دو تیم به شکل قابل توجهی به نفع پرسپولیسی‌هاست. نکته دیگر اینکه پرسپولیس در این بازی نیزعلیرضا بیرانوند را در اختیار ندارد و باز هم امیر رضا رفیعی درون دروازه قرار می‌گیرد که البته در سه بازی‌اش برای سرخ‌ها گلی دریافت نکرده است. ضمن اینکه وحدت هنانوف هم در این بازی به دلیل مصدومیت غایب خواهد بود. این دو تیم تاکنون 45 بار در مجموع لیگ‌های تخت جمشید، آزادگان و برتر به مصاف هم رفته‌اند که حاصل آن 29 پیروزی برای پرسپولیس، پنج برد برای صنعت نفت و 11 تساوی بوده است. در تقابل‌های لیگ برتری دو تیم هم، پرسپولیس ۲۰ بازی از ۲۹ دیدار دو تیم را برنده بوده و فقط چهار مرتبه شکست خورده تا کاملاً دست بالایی نسبت به میزبان خود داشته باشد. نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که سهم صنعت نفت در ۱۳ بازی اخیر با پرسپولیس و در شش سال، فقط یک پیروزی 2-0 در آبادان بوده که دو سال پیش به دست آمده و باید دید شاگردن کمالوند موفق به بهبود این آمار برابر رقیب نامدار خود خواهند شد یا نه. البته این تیم در بازی رفت دو تیم که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، توانست با تساوی 2-2 پرسپولیس تحت هدایت یحیی گل‌محمدی را متوقف کند و اگر این بار هم موفق به این کار شود، دست به کار بزرگی زده است. قضاوت بازی امروز دو تیم را علی‌اصغر مؤمنی به همراه محمد عطایی و دانیال باشنده بر عهده خواهد داشت.

 

حمیدرضا عرب
خبر‌نگار


استقلال و شمس آذر در بازی رفت خالق صحنه‌های جذابی بودند و توانستند فوتبالی زیبا و تماشایی را به معرض نمایش بگذارند. این دو تیم در بازی رفت موفق شدند در مجموع چهار بار توپ را از روی خط دروازه عبور دهند که سهم هر تیم دو گل بود. برای شمس آذر، نسایی و گودرزی گل زدند و برای آبی‌ها، آرمان رمضانی و کوین یامگا که البته دومی دیگر در ترکیب آبی‌ها حضور ندارد و با وجود آنکه امیدواری‌هایی داده شد تا شاید در هفته‌های پایانی لیگ دیده شود اما این دوری همچنان تداوم خواهد داشت. البته جواد نکونام به فقدان این بازیکن عادت کرده و هفته‌ها است بدون یامگا در لیگ طی طریق می‌کند و بخوبی هم توانسته خودش را در صدر نگه دارد. جایی که سرمربی استقلال عمیقاً دوست دارد تا پایان لیگ در اختیارش باشد و در نهایت جام قهرمانی را صاحب شود.
امتیاز گرفتن از شمس آذر قزوین که سعید دقیقی را در ترکیب خود دارد چندان ساده نیست بخصوص اینکه علاوه بر رجوع به سابقه بازی دو تیم می‌بینیم قزوینی‌ها در دو هفته اخیر ذوب آهن و فولاد را شکست دادند و با دو برد پی در پی گام به میدان رقابت با آبی‌ها می‌گذارند. شمس آذر از روند ناکامی که در نیم فصل دوم شروع کرده بود به کلی فاصله گرفته و آنها هرگز نمی‌خواهند با شکست احتمالی مقابل مدعی قهرمانی لیگ برتر دوباره به همان وضعیت هفته‌های آغازین بازگردد و در موقعیتی قرار بگیرند که جایگاه‌شان دوباره به مخاطره بیفتد. شمس آذر از آن جمله تیم‌هایی است که مشتی بازیکن جوان و گمنام را به فوتبال ایران معرفی کرده و قطعاً اگر آخر فصل بخواهیم یکی از باشگاه‌های جریان‌ساز در فوتبال ایران را معرفی کنیم باید دست بگذاریم روی تیمی که دقیقی به فوتبال ایران معرفی کرد.
اما به هرحال تقابل با استقلال که از نظر مهره یکی از بهترین‌ تیم‌های لیگ برتر است و یک مربی سرد و گرم چشیده را روی نیمکت خود می‌بیند چندان هم ساده نیست و شمس آذر اگر می‌خواهد اتفاقات بازی رفت را دوباره تکرار کند و احیاناً از استقلال امتیاز بگیرد باید بازی متفاوتی را در ورزشگاه آزادی به نمایش بگذارد و به خیال اینکه به سادگی با امتیاز از میدان رقابت با استقلال آن هم مقابل تماشاگرانش خارج می‌شود، گام به این رقابت نگذارد.
البته برای استقلال ممکن است این بازی به واسطه برتری پرسپولیس مقابل صنعت نفت آبادان که یک روز قبل از این دیدار در آبادان انجام می‌شود به لحاظ روحی و روانی قدری دشوار هم باشد. هرچند که این احتمال را هم نباید از ذهن دور کرد که قطعاً امتیاز از دست دادن سرخ‌ها در بازی امروز، استقلال را با آرامش فکری بیشتری مقابل شمس آذر قرار خواهد داد و برگزاری بازی پرسپولیس یک روز قبل از بازی استقلال به طور کلی مزیت هم محسوب می‌شود.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی