صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هشت - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و هشت - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۸

ناوگان حمل و نقل جاده ای جان تازه ای می گیرد

صدور مجوز واردات اتوبوس


اتوبوس مورد نیاز برای جابه‌جایی مسافران بین شهری با تولید داخلی و واردات از سال آینده تأمین می‌شود.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مراسم سراسری آغاز اجرای پویش «چشم به راهیم» در محل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: برای سال‌جاری تا پایان دولت، رفع ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز هدفگذاری شد که تاکنون ۴۱۲ نقطه رفع خطر شده است. وی بیان داشت: مقرر بود منابعی از صندوق خسارت‌های بدنی به این منظور تأمین شود که تاکنون حتی یک ریال آن تأمین نشده است و همه آنچه انجام شده از منابع داخلی سازمان راهداری بوده است.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: انتظار می‌رود این منابع مالی تأمین شود، چرا که هر ریال آن برای نجات جان انسان‌ها هزینه می‌شود و جزو تأکیدات دولت و شخص رئیس جمهور است.
بذرپاش به جابه‌جایی بیش از ۱۷میلیون مسافر نوروزی با استفاده از حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: بخش اعظم جابه‌جایی‌ها در ناوگان جاده‌ای انجام می‌شود، با این حال کمبودهایی در ناوگان داریم که مجوزهای رفع آنها صادر شده است و در وهله نخست با استفاده از توان داخلی و دوم، انجام واردات بدون هیچ ملاحظه‌ای خواهد بود، زیرا توسعه ناوگان سیاست اصلی وزارتخانه است.
وی اظهار داشت: عمده مشکلات در این بخش تأمین منابع مالی و همچنین بروکراسی اداری است، همچنین باید تسهیلاتی برای بخش خصوصی به این منظور در نظر گرفته شود.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: خودروهایی که از مدار حمل و نقل عمومی خارج شده و در شرکت‌ها سرویس دهی می‌کنند، باید به ناوگان بازگردانده شوند تا بخشی از نقصان در این زمینه حل و فصل شود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد امسال در مجموع ۷۲۵ نقطه از نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای رفع مشکل شد که رکوردی در این زمینه است. این عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: سازمان راهداری سازمانی با وظایف مهم و راهبردی است که به طور مستقیم با حفظ جان مردم در ارتباط است و همه ما وظیفه داریم برای حفظ جان حتی یک نفر نیز حداکثر تلاش خود را انجام دهیم.
بذرپاش اظهار داشت: برای امسال ساخت سه‌هزار کیلومتر راه روستایی هدفگذاری شده بود که با رشد ۲۰درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ از این هدف عبور کردیم.
وی خاطرنشان کرد: توسعه روستایی با تأمین و ساخت مسکن، راه و زمین میسر می‌شود. در این زمینه از ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در روستاها عبور کردیم، ۶۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها تأمین شد و همچنین بهسازی و روکش آسفالت ۶هزار و ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی به انجام رسید. داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این مراسم گفت: نزدیک به ۳۴هزار میلیارد تومان درآمد این سازمان در سال ۱۴۰۲ است که ۳۹ هزار میلیارد تومان ابلاغ داشتیم و نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است. درآمد‌ها امسال ۷ برابر شده است.
رئیس سازمان راهداری در ادامه به روند تأمین ۱۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات اشاره کرد و گفت: ثبت سفارش انجام شده است و کارشناسان خبره در حال بازدید ماشین‌آلات در کشورهای همسایه هستند. همچنین ۲۰۰ دستگاه نیز از تولیدات داخلی خریداری شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی